فروش خودرو

خواب جدید مسئولین برای فروش خودرو؛‌ بورس جایگزین قرعه کشی می‌شود

به نظر می‌رسد باید آرام آرام با قرعه‌کشی خداحافظی کنیم؛ زیرا مسئولان قصد دارند برای فروش خودرو ، بورس را جایگزین سیستم قرعه کشی کنند.

با توجه به وعده‌هایی که دولت در زمینه کنار گذاشتن قیمت‌گذاری دستوری داد، حالا می‌بینیم که بورس کالا به محلی برای فروش خودرو تبدیل شده است. گستردگی عرضه خودرو در بورس می‌تواند سودی که از تولید به دست می‌آید را به خودروساز و همچنین سهام‌دار برساند. اما تا به حال چه تعداد خودرو برای عرضه و فروش در بورس قرار گرفته است؟ در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

آمارهای منتشر شده توسط بورس کالا نشان می‌دهد که از زمان عرضه اولین خودرو در بورس تا به امروز، مجموعا 5 هزار و 236 دستگاه خودرو راهی تابلوی معاملات شده که از این مقدار، 4 هزار و 80 دستگاه خودرو به فروش رسیده است. ارقام قابل توجه فروش خودرو در بورس کالا، به خودی خود نشان از این دارد که تصمیم مسئولان و دولت برای حذف تدریجی قرعه‌کشی جدی است.

همانطور که می‌دانید، قیمت اجناس و کالاهای مختلف در بورس کالا طبق نظام عرضه و تقاضا به دست می‌آید. با توجه به همین مسئله، این حجم از فروش خودرو در بورس، به فعالان صنعت خودرو و بخش‌های اقتصادی نشان می‌دهد که دولت با برنامه‌ریزی مدون و تصمیمی جدی به سراغ حذف قیمت‌گذاری دستوری رفته است؛ رویه‌ای که عامل اصلی ضرر کردن شرکت‌های تولیدی در زمینه سوددهی به حساب می‌آید.

آیا مردم از فروش خودرو در بورس استقبال می‌کنند؟

فروش خودرو

در طول چند روز گذشته شاهد گستردگی بیشتر فروش خودرو در بورس کالا بودیم؛ اتفاقی که واکنش مثبت مردم را در پی داشت. اما جالب است بدانید استقبال بسیار زیاد مردم از خودرو پژو 207 که در بورس کالا قرار دارد، خیلی‌ها را شوکه کرد. در طول هفته اخیر، تعداد 1000 دستگاه از این خودرو در بورس عرضه شد و در برابر این میزان عرضه، تقاضایی معادل 5 هزار و 900 دستگاه برای پژو 207 به ثبت رسید! کارشناسان معتقدند که تداوم فروش خودرو در بورس کالا و عرضه بدون مشکل، می‌تواند خیال خریدار را از یک خرید مطمئن راحت کند و قطعا به تعادل و ثبات قیمت در بازار خودرو نیز کمک شایانی خواهد کرد.

خودرو پژو 207 که در بازار بورس کالا بسیار سروصدا به پا کرد، در چند روز گذشته با قیمتی حدود 342 میلیون و 840 هزار تومان که با هزینه‌های جانبی‌اش به قیمت تمام شده 391 میلیون تومان می‌رسید، روی تابلوی معاملات قرار داشت. همین خودرو در بازار آزاد با قیمتی حدود 440 میلیون تومان به فروش می‌رسد! کارشناسان اعتقاد دارند که فروش خودرو در بورس کالا، باعث شفافیت قیمت‌ها شده و با جایگزینی عنصر شفافیت و رقابت، عواملی مانند قرعه‌کشی و شانس را کنار می‌زند.

طبق گفته‌های مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار، عرضه خودرو پژو 207 در بورس کالا، سرآغازی است برای ورود سایر اتوموبیل‌های محبوب و تیراژ بالا به این بازار؛ بنابراین مردم می‌توانند با اعتماد به حضور خودروهای مختلف در بورس کالا، در سازوکاری قانونمند و شفاف قرار بگیرند و به جای امتحان کردن شانس‌شان در قرعه‌کشی، وارد بازار بورس شوند و از این طریق نسبت به خرید خودرو اقدام نمایند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا به سیستم قرعه‌کشی معتقدید یا احساس می‌کنید عرضه خودرو در بازار بورس کالا می‌تواند اتفاقات بهتری را رقم بزند؟ نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. این مسئولان بی خدا به فکر ملت که نیستن…!

    فقط میخوان هرجوری شده جیب این دلالان و مونتاژ کاران داخلی رو پر کنن. عرضه خودرو در بوس یعنی قیمتی نزدیک بازار یعنی دیگه باید با قیمت کارخانه خداحافظی کنین. لعنت به اول تا اخر همشون

  2. خب پس قیمت انصافی و درست چی میشه ما ملت داریم ماشینی که حالا بع ظاهر ۲۳۳ تومن هست ۳۹۶ میلیون میخریم بعد بخاطر چهل پنجاه‌ تومن بازار میشه به نفعمون؟!اینکه داره بوی یکی شدت قیمت کارخانه و بازار مبده اونم از طریق بورس و سودش برای دولت هست ،باید قیمت‌ها برای خرید مردم افزایش پیدا نکنه وگرنه کار به جایی رسیده آرزو داریم تو قرعه کشی ماشینی زیر پامون باشه بعد خب مصلما یه عده میگن اینم بیخیال حداقل پنجاه کمتر میدم از بورس میگیرم اما نمیبینین پول دو برابری می‌پردازیم قیمت افزایش پیدا کرده و سودش کجا میره

  3. مسخره بازیا چیه ؟