مقایسه پلی استیشن 5 معمولی و دیجیتال ادیشن

مقایسه پلی استیشن 5 معمولی با نسخه دیجیتال ادیشن؛ تفاوت در چیست؟

در این مطلب با مقایسه تفاوت‌های موجود میان پلی استیشن 5 معمولی و نسخه دیجیتال ادیشن، قصد داریم به شما در انتخاب گزینه مناسب کمک کنیم.

کلمات «مقایسه پلی استیشن 5 معمولی با نسخه دیجیتال ادیشن» بارها در موتور جستجوی گوگل وارد شده، زیرا برای بسیاری تفاوت‌های میان این دو نسخه نامشخص و گیج‌کننده است. از این رو، علاقه‌مندان به آخرین کنسول جدید شرکت سونی، دوست دارند بدون شک و شبهه و با اطلاعات کافی نسخه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنند.

سونی دو سال پیش دو نسخه از پلی استیشن 5 را طی رویداد مجازی “Future of Gaming” معرفی کرد که باعث دوگانگی و سردرگمی بسیاری شد. بنابراین، در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا تصمیمی آگاهانه را در خرید نسخه منطبق با نیاز خود اتخاذ کنید. بنابراین، در ادامه جوانب مثبت و منفی هر یک را در نظر می‌گیریم تا در نهایت کنسولی را بخرید که شما با نیازهای شما سازگار باشد.

مقایسه پلی استیشن 5 معمولی با دیجیتال ادیشن، تفاوت در چیست؟

مقایسه پلی استیشن 5 معمولی و دیجیتال ادیشن

بر اساس مصاحبه‌ای با جیم رایان، مدیرعامل پلی‌استیشن سونی، نسخه استاندارد و دیجیتال ادیشن PS5 تقریبا با یکدیگر یکسان هستند. با این حال، تفاوت‌های مهمی در مورد طراحی و تجهیز به دیسک درایو در این دو نسخه وجود دارد.

هر دو نسخه به یک پردازنده هشت هسته‌ای مبتنی بر AMD Zen-2 با کلاک 3.5 گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 با سرعت 10.28 ترافلاپس و 36 واحد محاسباتی با سرعت 2.23 گیگاهرتز، 16 گیگابایت رم، حافظه SSD با ظرفیت 825 گیگابایت و یک GPU سفارشی مجهز هستند.

نسخه‌های استاندارد و دیجیتال ادیشن PS5 هم‌چنین دارای ویژگی‌های هیجان‌انگیزی از جمله سرعت بارگذاری آنی، قابلیت‌های گرافیکی 8K و صدای سه‌بعدی پیشرفته هستند. در حالی‌که هر دو مدل شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند، تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

1- پخش‌کننده دیسک بلوری 4K

بدون شک آشکارترین تفاوت میان دو نسخه، فقدان وجود درایو دیسک در نسخه دیجیتال ادیشن است. این بدان معنی است که اجرای هر بازی بر روی این کنسول، مستلزم خرید از کانال‌های متصل به اینترنت مانند فروشگاه پلی‌استیشن است. در این نسخه با حذف دیسک مرکزی، تنها از طریق دانلود دیجیتال می‌توان عناوین را اجرا کرد و نمی‌توانید از هیچ نوع کپی فیزیکی رسانه‌ای استفاده کنید.

از سوی دیگر، نسخه مجهز به دیسک، از محتوای فیزیکی پشتیبانی می‌کند و دارای یک درایو نوری پخش‌کننده بلوری با قابلیت پشتیبانی از وضوح 4K است. بنابراین به لطف امکان پخش دی‌وی‌دی و دیسک‌های بلوری، از این طریق می‌توانید دامنه سرگرمی‌های خانگی خود را افزایش دهید.

2- طراحی

مقایسه پلی استیشن 5 معمولی و دیجیتال ادیشن

نسخه استاندارد پلی استیشن 5 به دلیل برخورداری از درایو دیسک، دارای یک برآمدگی کناری است. از سوی دیگر، نسخه دیجیتال طراحی شیک‌تر و متقارنی دارد و پوسته سفید منحنی که شیار مشکی رنگ درایو دیسک را پوشانده است، طراحی مدرن‌تری را در مقایسه با نسخه معمولی به کنسول داده است. بنابراین، مدل دیجیتال ادیشن پلی استیشن 5 از جنبه بصری جذاب‌تر از برادر مجهز به دیسک خود است.

3- قیمت

نسخه دیجیتال ادیشن پلی استیشن 5 با قیمت 399.99 دلار عرضه است و مدل استاندارد مجهز به درایو دیسک 499.99 دلار قیمت دارد. گفتنی است که نسخه معمولی هم‌قیمت رقیب خود، ایکس‌باکس سری ایکس است. هم‌چنین نسخه دیجیتال ادیشن نیز 100 دلار گران‌تر از سری اس ایکس باکس است.

نسخه دیجیتال ادیشن پلی استیشن 5 مناسب چه کسی است؟

اما پس از مرور تفاوت‌های میان دو نسخه معمولی و دیجیتال ادیشن PS5، کدام‌یک را باید خریداری کنید؟ در ادامه به دلایل برتری نسخه دیجیتال ادیشن می‌پردازیم.

1. خرید نسخه دیجیتال ادیشن در صورتی توجیه‌پذیر است که به اینترنت کاملا پایدار و پرسرعت دسترسی داشته باشید، زیرا در این مدل برای دریافت بازی‌ها و به طور کلی انواع محتوا، کاملا به اینترنت متکی خواهید بود. بنابراین در صورتی‌که از مشکلات اتصال رنج می‌برید، خرید نسخه استاندارد بدون شک انتخاب هوشمندانه‌تری خواهد بود.

پلی استیشن 5 دیجیتال ادیشن

2. در صورتی‌که تمایلی به استفاده از دیسک و نسخه‌های فیزیکی ندارید. در حالی‌که برخی از کاربران قدیمی ممکن است برای وداع کامل با بازی‌های فیزیکی آماده نباشند، اما برخی دیگر مشتاق آینده‌ای تماما دیجیتالی هستند. در این میان، در بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی نیز درایوهای نوری حذف شده و کنسول‌های بازی نیز در مسیری مشترک در حال حرکت هستند. بنابراین، اگر می‌توانید تنها به یک کتابخانه دیجیتال اکتفا کنید، نسخه دیجیتال ادیشن را برای شما مناسب است.

3. با اینکه برخی از طرفداران وفادار پلی استیشن به طراحی آن چندان اهمیت نمی‌دهند، اما در مقابل برخی دیگر سخت‌گیری‌های خود را دارند. بنابراین، اگر تنها طراحی متقارن و بدون برآمدگی نسخه دیجیتال ادیشن شما را راضی نگه می‌دارد، چاره‌ای جز انتخاب آن باقی نمی‌ماند.

4. یکی از عوامل برتری نسخه دیجیتال ادیشن به استاندارد، قیمت پایین‌تر آن (در حدود 100 دلار) است.

نسخه استاندارد پلی استیشن 5 برای چه کسی مناسب است؟

مزیت PS5 مجهز به دیسک این است که شما تنها محدود به دانلود بازی‌های خود نیستید و می‌توانید بین تهیه نسخه فیزیکی یا دانلود دیجیتال یکی را انتخاب کنید. اما این نسخه برای چه افرادی مناسب‌تر است؟

1. اگر نمی‌خواهید تنها به اینترنت متکی باشید و یا برای دانلود بازی‌ها از اتصال پایداری برخوردار نیستید، بدون شک پلی استیشن مجهز به دیسک را باید در نظر بگیرید.

2. اگر از قبل تعدادی دیسک PS4 در اختیار داشته باشید نیز به لطف سازگاری PS5، می‌توانید هم‌چنان آن عناوین را در کنسول بازی جدید نیز اجرا کنید.

ps5

3. هم‌چنین در صورتی‌که مجموعه‌ای شامل دی‌وی‌دی و بلوری داشته باشید، ممکن است هر از چند گاهی بخواهید آن‌را در کنسول اجرا کرده و به تماشای محتوای آن بنشینید. از آنجاکه نسخه دیجیتال فاقد دیسک است، بنابراین در این زمینه نیز سری معمولی بهترین انتخاب خواهد بود.

4. برخی از گیمرها دوست دارند بسته‌های کلکسیونی شامل موسیقی متن صوتی یا نسخه ویژه‌ای از یک فیلم را تهیه کنند. بنابراین در صورتی که به دریافت بسته‌های کلکسیونی علاقه‌مند هستید، پلی استیشن 5 مجهز به دیسک برای شما کاربردی‌تر خواهد بود.

5. سنت‌گرایان مانند آن دسته که همواره لمس و ورق زدن کتاب را به نسخه‌های الکترونیکی ترجیح می‌دهند، قطعا در اختیار داشتن دیسک فیزیکی برای آنها نیز لذت‌ خود را دارد.

جمع‌بندی مقایسه پلی استیشن 5 معمولی با نسخه دیجیتال ادیشن

در مجموع، نسخه دیجیتال ادیشن برای گیمرهای حرفه‌ای و جسوری مناسب است که از حالا برای آینده‌ای بدون درایو دیسک قدم برداشته‌اند. این مدل هم‌چنین برای افرادی که از برآمدگی و عدم تقارن در طراحی نسخه استاندارد رضایت ندارند نیز انتخاب مناسب‌تری خواهد بود.

از سوی دیگر، نسخه معمولی PS5 برای افرادی که هم‌چنان به دلایلی نظیر سرعت اتصال پایین اینترنت یا عادت به استفاده از دیسک‌، آمادگی پذیرش سیستمی فاقد درایو نوری را ندارند، انتخاب بهتری است. هم‌چنین دیگر مزیت این نسخه، حق انتخاب کاربر میان دانلود دیجیتال یا خرید فیزیکی دیسک بازی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*