سانگ یانگ رکستون امپرور

بررسی مشخصات فنی و امکانات سانگ یانگ رکستون امپرور مونتاژی در ایران

یکی از گران ترین خودروهای مونتاژی ایران، سانگ یانگ رکستون امپرور است که در ادامه به بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن می‌پردازیم.

با وجود تورم نقطه به نقطه، افزایش قیمت دلار و قدرت خرید پایین مردم، نمی‌توان انتظار داشت که اوضاع صنعت خودرو و بازار داخلی پررونق باشد و چه بسا در این پهنه وسیع و گسترده خودروهایی وجود داشته باشند که طیف وسیعی از مردم از وجود آنها بی‌اطلاع باشند و حتی برای یک بار هم که شده نام آنها را نشنیده باشند.

معرفی سانگ یانگ رکستون امپرور

شرکت‌های خصوصی امروزه در کنار خودروسازان ملی سخت مشغول مونتاژ محصولات کمپانی‌های چینی هستند و بنجل‌های این کشور را با قیمت‌های گزاف به مردم می‌فروشند. البته خودروهای چینی هر چه باشد یک سر و گردن از محصولات تولید داخل بهتر هستند و می‌توان حداقل از لحاظ ظاهری و آپشن‌های رفاهی روی آنها حساب باز کرد.

سانگ یانگ رکستون امپرور

اما امروز درباره یک خودروی کره‌ای صحبت می‌کنیم که کمتر شناخته شده است. شاید تا به امروز اسم خودروی سانگ یانگ رکستون امپرور را نشنیده باشید و گمان کنید که با ماشینی خارجی طرف هستیم که قرار نیست در بازار کشورمان حضور داشته باشد در حالی که این‌طور نیست. رکستون امپرور گران‌ترین محصول مونتاژی بازار ایران است و از آنجایی که شرکت مونتاژکننده با تیراژ محدودی آن را عرضه کرده، بسیاری از وجود چنین خودرویی بی‌خبر هستند.

سانگ یانگ رکستون امپرور چه طراحی ظاهری دارد؟

اوایل قرن بیست و یکم بود که سانگ یانگ رکستون امپرور روی پلتفرم مرسدس بنز کلاس M سوار شد و راهی بازار گردید. این خودروی جذاب در طول سال‌های زندگی خود دو بار دچار تغییرات شد و فیس لیفت‌های آن راهی بازار شدند. این دو فیس لیفت که با نام رکستون W شناخته می‌شوند در بازار داخلی ما نیز عرضه شدند، ولی متاسفانه به علت قدیمی بودن و از مد افتادن زبان طراحی آنها استقبال زیادی از فیس لیفت‌ها نشد.

دومین نسل رکستون امپرور اوایل 2017 معرفی و سپس عرضه شد. کمپانی کره‌ای سانگ یانگ همچنان مشغول تولید این خودروی کراس اوور گران قیمت است و نسخه رکستون G4 پس از مدتی وارد کشورمان شد و شوربختانه با سد ممنوعیت واردات خودرو مواجه شد و نتوانست در تیراژ بالا به دست مشتریان و علاقه‌مندان برسد.

شرکت رامک خودرو در آن زمان مسئول تعهدات به تعویق افتاده شرکت کره‌ای سانگ یانگ بود. دو سال پیش خودروسازی رامک موفق شد قطعات منفصله رکستون را با رایزنی وارد کشور کند و دو خودروی جذاب رکستون G4 و تیوولی را تولید نماید و به دست حواله‌داران برساند؛ حواله‌دارانی که چند سال قبل‌تر نسبت به خرید خودرو اقدام کرده بودند، اما به علت ممنوعیت واردات خودروی خود را تحویل نگرفته بودند.

سانگ یانگ رکستون امپرور

سال میلادی گذشته (2021) کمپانی کره‌ای سانگ یانگ توانست فیس لیفت جدیدی از رکستون جی 4 راهی بازار کند و این نسخه ارتقایافته از سال 1400 جایگزین نسخه قدیمی در خط تولید رامک خودرو شد. از همین‌جا بود که رکستون G4 معروف به رکستون امپرور شد. این کراس اوور مونتاژی در نسخه‌های محدود و در مدل‌های 1400 و 1401 راهی بازار شد و هم‌اکنون به صورت صفرکیلومتر در نمایشگاه‌های خودرو قرار دارد.

چهره ظاهری رکستون امپرور از جلو خشن و زمخت به نظر می‌رسد، زیرا جلوپنجره آن به صورت مشبک و بسیار بزرگ طراحی شده و روی سپر نیز یک‌سری خطوط شکسته وجود دارد. همچون اغلب شاسی بلندهایی که دیده‌ایم در نمای جانبی می‌توان مکعبی با خطوط منحنی و عضلانی ببینیم که تا روی گلگیرها امتداد یافته‌اند و باعث جذابیت‌های هر چه بیشتر این کراس اوور شده‌اند.

اما در نمای عقب بر خلاف نمای جلو و جانبی نمی‌توان المان خاصی دید و همه چیز در عین سادگی طراحی شده‌اند. البته این سادگی زننده و کسل کننده نخواهد بود و گرافیک زیبای چراغ‌ها به همراه طرح جذاب سپر و مدرنیتی که در آن قرار دارد باعث خوش‌ظاهر شدن آن گردیده‌اند.

با ورود به کابین سانگ یانگ رکستون امپرور، طرح آشنا و ساده داشبورد رکستون جی 4 دیده می‌شود. متاسفانه در این داشبورد خبری از پنل‌های لمسی نیست و دکمه‌های فیزیکی به مشتریان یادآوری می‌کند که با محصولی نسبتاً قدیمی روبه‌رو هستند که گویا با فناوری‌های روز بیگانه است. از جمله تفاوت‌های بین این نسخه با جی 4 می‌توان به غربیلک فرمان جدید و پشت آمپر تمام دیجیتال اشاره کرد.

موتور رکستون امپرور

سانگ یانگ رکستون امپرور چه مشخصات فنی دارد؟

زیر کاپوت رکستون امپرور و نسخه قبلی یعنی رکستون G4 یک پیشرانه 2 لیتری توربو قرار گرفته که می‌تواند حداکثر قدرت 222 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در این کراس اوور از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به هر دو محور منتقل می‌شود. این آفرودر مجهز به سیستم چهار چرخ محرک پارت تایم یا پاره وقت است.

سانگ یانگ کره‌ای این مقاله به طور ترکیبی در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کند نزدیک به 10.4 لیتر سوخت مصرف می‌نماید و می‌تواند در عرض 10 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. وزن رکستون امپرور بیش از دو هزار کیلوگرم است که متناسب با سایر اطلاعات این کراس اوور است.

خوشبختانه به علت فاصله محوری مناسبی که این شاسی بلند جذاب دارد با کابین بزرگی طرف هستیم. علاوه بر ردیف اول و دوم که کاملا نیازهای سرنشینان را تأمین می‌کند، ردیف سوم هم می‌تواند برای افرادی با قد و قامت متوسط راحتی و آسایش به ارمغان آورد. از نظر سواری و کنترلی که این کراس اوور در اختیار مشتریان قرار می‌دهد باید گفت همه چیز مناسب و قابل قبول است، ولی نباید انتظار چندانی از یک شاسی بلند داشت.

کابین رکستون امپرور

به طور کلی سانگ یانگ رکستون امپرور از نظر کیفیت سواری و هندلینگ عملکردی مشابه با کیا سورنتو و هیوندای سانتافه دارد و نقطه قوت این کراس اوور جذاب و پرقدرت کره‌ای، پیشرانه قوی است که دارد. گیربکس این خودرو دارای سه حالت اقتصادی، اسپرت و زمستانی است. حجم باک این کراس اوور 70 لیتر بوده و حجم صندوق بار آن 236 لیتر برآورد شده است. سیستم تعلیق جلو از نوع جناغی دوبل با فنر لول و سیستم تعلیق محور عقب مستقل 5 اتصالی با فنر لول است.

سانگ یانگ رکستون امپرور چه امکانات رفاهی دارد؟

در ابتدای این مقاله گفتیم که قیمت کراس اوور سانگ یانگ رکستون امپرور گران است و جزو گران ترین خودروهای مونتاژی داخل محسوب می‌شود. همچون قیمت این خودرو، فهرست امکانات رفاهی که دارد نیز پربار خواهد بود. برخی از مهم‌ترین آپشن‌های رکستون اپرور عبارت است از:

کی‌ لس استارتر، سانروف، کروز کنترل هوشمند، دوربین 360 درجه، درب صندوق‌ بار برقی و هوشمند، مولتی‌ مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سنسور نور، سنسور باران، نور بالا اتوماتیک، دی لایت، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، حافظه یکپارچه صندلی‌ راننده و آینه‌های جانبی، گرم‌کن صندلی‌های ردیف اول و دوم، سردکن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان و ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم فعال ضد واژگونی (ARP)، هشداردهنده تغییر مسیر (LCA)، رادار پیشگیری از تصادف و ترمز اضطراری (AEB)، رادار بین خطوط (LDW)، رادار نقطه کور (BSD)، سیستم پیشگیری از برخورد با عابر پیاده (FCW)، رادار هشدار ترافیک عقب (RCTA)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده و 9 ایربگ 13 نقطه‌ای.

سانگ یانگ رکستون امپرور

سخن پایانی

در پایان لازم است به نقاط قوت رکستون امپرور اشاره کنیم. از جمله مزایای این خودرو می‌توان به طراحی مدرن و باابهت، کابین بزرگ و جادار، امکانات رفاهی کامل و مهارت‌های آفرودی و سیستم محرک چهار چرخ اشاره کرد. البته یک‌سری مشکلات یا بهتر بگوییم معایب برای این کراس اوور متصور است، مثل خدمات پس از فروش محدود، حساسیت پیشرانه نسبت به کیفیت سوخت و بازار خرید و فروش بی‌رونق.

به هر حال اگر جزو خانواده‌های پرجمعیت هستید و نیاز به یک خودروی آفرودی و جادار دارید که تا چند سال بتوانید از کیفیت سواری آن لذت ببرید، بد نیست نگاهی دقیق‌تر به رکستون امپرور بیندازید. البته این خودرو کمیاب و خاص است و اگر علاقه‌مند به خرید چنین خودروهایی هستید شک نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*