فونیکس تیگو 8 کلاسیک

فونیکس تیگو 8 کلاسیک ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت

فونیکس تیگو 8 کلاسیک برادر کوچکتر تیگو 8 پرو است که تا حدودی در بازار ناشناخته است. در این مطلب به بررسی مشخصات فنی و آپشن های آن می‌پردازیم.

کمپانی چری یکی از برترین خودروسازان چینی است و شرکت مدیران خودرو در ایران، نماینده چری در صنعت خودروسازی کشورمان است. سال‌هاست که این خودروساز بخش خصوصی به مونتاژ محصولات چری می‌پردازد و تقریبا خودروهایی که وارد ایران می‌کند برای اغلب مردم شناخته شده‌اند.

یکی از محصولات مدیران خودرو، فونیکس تیگو 8 کلاسیک است که متاسفانه آن‌طور که باید به آن پرداخته نشده و شاید مشتریان حتی از وجود چنین خودرویی باخبر نباشند یا حداقل اطلاعاتی در خصوص مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن نداشته باشند. به خاطر همین ناشناخته بودن و کم‌لطفی‌هایی که به تیگو 8 کلاسیک شده، تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب به معرفی اجمالی و مختصر آن بپردازیم.

معرفی فونیکس تیگو 8 کلاسیک

فونیکس تیگو 8 کلاسیک

کمی پیش مدیران خودرو برای این که بتواند محصولات جدید خود را وارد دسته‌بندی تازه‌ای کند، پسوند فونیکس را به برخی از خودروهای خود افزود. عمده خودروهایی که تحت نام فونیکس عرضه می‌شوند، جزو محصولات لوکس و گران‌قیمت مدیران خودرو هستند. برای مثال کراس اوورهای جذابی نظیر تیگو 8 پرو، تیگو 7 پرو و سدان آریزو 6 پرو در همین دسته‌بندی قرار گرفته‌اند.

فونیکس تیگو 8 کلاسیک نسخه ارزان‌تر خودروی تیگو 8 است که توسط مدیران خودرو راهی بازار شده، اما آن‌طور که باید در خصوص آن تبلیغات انجام نشده است. در واقع مشتریان مدیران خودرو به احتمال زیاد از وجود چنین شاسی بلندی بی‌اطلاع هستند و تنها دلیل عدم فروش مناسب این کراس اوور همین می‌تواند باشد.

در هر حال تیگو 8 کلاسیک کراس اووری است که مشخصات فنی متفاوتی نسبت به دیگر محصولات مدیران خودرو دارد، اما قیمت ارزان‌تری برای آن در نظر گرفته شده است. البته تفاوت دیگر این شاسی بلند با نسخه پریمیوم در میزان امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی است که دارد. از نظر ظاهری نمی‌توان تفاوت آشکاری بین این دو نسخه یافت، به جز نوشته روی صندوق بار و مه‌شکنی که از جلو حذف شده است.

با ورود به کابین تفاوت‌های بیشتری رخ می‌نمایند. محصول مهجور و ناشناس مدیران خودرو نسبت به مدل پریمیوم مجهز به نمایشگرهای یکپارچه مولتی مدیا و صفحه کیلومتر نیست و برای هر یک از این دو بخش نمایشگرهای مجزا تعبیه شده است. البته اندازه این صفحه نمایش‌ها کوچک‌تر است. اهرم تعویض دنده در تیگو 8 کلاسیک تغییر پیدا کرده و حالا پنل لمسی تصویری سیستم مولتی مدیا با یک پنل پیانو بلک با دکمه‌های فیزیکی تعویض شده است. غربیلک فرمان نیز تغییر یافته و ساده‌تر از قبل شده است.

فونیکس تیگو 8 کلاسیک

فونیکس تیگو 8 کلاسیک چه مشخصات فنی دارد؟

می‌دانیم که مدیران خودرو برای کراس اوور تیگو 8 پرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری استفاده کرده که می‌تواند حداکثر قدرت 197 اسب بخار را تولید کند. این پیشرانه نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به محور جلو منتقل می‌کند، ولی مدل کلاسیک کنونی زیر کاپوت خود مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری شده که از نوع توربوشارژ است.

این موتور قادر است 170 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه در این مدل از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک سی وی تی به محور جلو انتقال خواهد یافت. این پیشرانه قبلا هم در برخی محصولات به کار رفته بود و موتور جدیدی برای بازار ایران به حساب نمی‌آید.

متاسفانه از نظر سایر مشخصات فنی و کیفیت سواری خودرو اطلاعات دقیق و رسمی در دست نیست و تنها می‌توانیم با توجه به یک‌سری از مولفه‌های مهم نظیر وزن خودرو و نوع پیشرانه‌ای که زیر کاپوت قرار گرفته، شتاب، بیشترین سرعت و میزان ترکیبی مصرف سوخت را مشخص کنیم. تیگو 8 کلاسیک می‌تواند در عرض 11 الی 11.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و بیشترین سرعتی که با آن می‌توان راند، 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. در هر صد کیلومتر مسافتی که با این کراس اوور طی می‌کنید می‌بایست 7.5 تا 8 لیتر به طور ترکیبی سوخت مصرف نمایید.

فونیکس تیگو 8 کلاسیک

فونیکس تیگو 8 کلاسیک چه امکانات رفاهی دارد؟

همان‌طور که ملاحظه کردید، مدیران خودرو در بحث مشخصات فنی تفاوت‌هایی بین مدل پریمیوم و کلاسیک اعمال کرده بود، ولی این تفاوت‌ها صرفا محدود به مباحث و مشخصات فنی نخواهد شد و در قسمت امکانات رفاهی و آپشن‌ها نیز مدیران خودرو تصمیم گرفته بسیاری از امکانات را حذف کند تا قیمت مناسب‌تری برای مشتری به وجود آید.

بنابراین بدانید که نسخه کلاسیک در مقایسه با نسخه پریمیوم، فاقد یک‌سری امکانات رفاهی است. از جمله امکاناتی که نسخه کلاسیک ندارد می‌توان به حافظه صندلی راننده و آینه‌های کناری، نورپردازی داخلی، سیستم خوشامدگویی، شیفتر پشت فرمان، پنل لمسی 8 اینچی، سیستم تهویه، تنظیم تهویه ردیف دوم، تنظیم خودکار ارتفاع نور جلو، چراغ مه شکن جلو، شارژر بی‌سیم، سردکن صندلی‌های جلو، سامانه کنترل صوتی، سیستم ایمنی پیشرفته فعال موسوم به ADAS به استثنای سامانه هشدار نقاط کور اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها در نسخه کلاسیک حالت رانندگی راحت یا Comfort حذف شده و تعداد بلندگوها از 8 عدد در نسخه پریمیوم به 6 عدد در نسخه کلاسیک رسیده است. در نسخه پیشرفته‌تر این کراس اوور قطر سیستم مولتی مدیا و کیلومترشمار 12.3 اینچ بوده، ولی در حال حاضر این اندازه‌ها به ترتیب به 10.25 و 7 اینچ رسیده است. در ادامه فهرستی از آپشن‌های این شاسی بلند خواهد آمد:

کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، حسگرهای پارک جلو و عقب، سنسور باران، سنسور نور، فشار باد تایرها، رادار هشدار نقطه کور، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سقف پانورامیک، دوربین 360، ورود بدون کلید، سنسور پا برای باز کردن در صندوق عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و تنظیمات چهارگانه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، کیسه‌های هوای جلو و جانبی و پرده‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه سرنشینان عقب و دوربین داینامیک عقب.

کابین داخلی تیگو 8 کلاسیک

سخن پایانی

تفاضل قیمتی بین نسخه کلاسیک و پریمیوم به 400 میلیون تومان می‌رسد. این مدل همان‌طور که گفتیم مجهز به پیشرانه و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به مدل پریمیوم است و آپشن‌های کمتری هم دارد. در مجموع می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که مدیران خودرو فونیکس تیگو 8 کلاسیک را نه به عنوان یک خودروی اصلی، بلکه به عنوان بخشی از یک برنامه بزرگتر عرضه کرده و هیچ سازوکار مشخصی درباره آن ندارد.

اغلب مشتریان مدیران خودرو توجهشان معطوف به نسخه گران‌تر شده و این مدل ناشناس باقی مانده است. البته مقصر مدیران خودرو است که تبلیغات خاصی برای این خودرو نکرده و شاید هم برای این خودروساز خصوصی مهم نبوده است. احتمال می‌دهیم این خودرو در تیراژ محدودی وارد بازار شود و عمده تلاش‌ها و توجه‌ها صرف نسخه پریمیوم گردد. به هر حال باید منتظر برنامه‌های مدیران خودرو باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*