مقابله با بدافزارها

با این روش‌ها به مقابله با بدافزارها در گوشی های هوشمند بروید

سازندگان گوشی های هوشمند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها راهکارهای مختلفی را برای مقابله با بدافزارها در نظر گرفتند که در ادامه با مهم‌ترین آنها آشنا خواهیم شد.

دستگاه های دیجیتال چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت‌افزاری در معرض خطرهای امنیتی از جمله بدافزارها قرار دارند. البته بدافزارها موارد مختلفی اعم از تبلیغات مزاحم، باج افزارها و ابزارهای حمله پیچیده برای نفوذ به دستگاه کاربر را شامل می‌شوند. همچنین بدافزارها می‌توانند از طریق درگاه‌های سخت‌افزاری نظیر پورت شارژ یو اس بی یا از طریق نرم افزارها و حتی از یک مرورگر وب وارد دستگاه کاربر شوند.

در همین راستا سازندگان گوشی های هوشمند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها برای مقابله با بدافزارها راهکارهای مختلفی را در نظر گرفتند که در این مقاله قصد داریم شما را با مهم‌ترین آنها آشنا کنیم.

روش‌های مقابله با بدافزارها در گوشی های هوشمند

گوگل پلی استور و گوگل پلی پروتکت

دو برنامه پرکاربرد گوگل پلی استور (Google Play Store) و گوگل پلی پروتکت (Google Play Protect) به عنوان نخستین خط دفاعی موبایل برای مقابله با بدافزارها محسوب می‌شود. در واقع گوگل پلی پروتکت همانند راهکارهای ضد بدافزار در ویندوز و البته با روشی پیشرفته‌تر با بدافزارها مقابله می‌کند.

علاوه بر این که پلی استور به شکل دقیق برنامه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و آنها را کنترل می‌کند، گوگل پروتکت نیز به یک اسکن قدرتمند مجهز شده است؛ این اسکنر که به شکل خودکار از فضای ابری گوگل آپدیت می‌شود می‌تواند با استفاده از یادگیری ماشینی بدافزارها را شناسایی کند. گوگل پروتکت به شکل روزانه برنامه‌ها را اسکن می‌کند و حتی اگر برنامه‌های خطرناک را از فروشگاه‌های دیگری نیز نصب کرده باشید آنها را شناسایی کرده و به شما هشدار خواهد داد.

سامسونگ Knox

مقابله با بدافزارها

پلتفرم اختصاصی سامسونگ Knox برای گوشی های این شرکت امنیتی چند لایه در تمامی سطوح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را به همراه دارد. سامسونگ در سال 2013 در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC) این پلتفرم را به عنوان راهکار امنیتی بر پایه سخت افزار معرفی کرد. از سال 2013 تا به امروز نیز برنامه‌نویسان، توسعه‌دهندگان و مهندسان امنیتی محصولات موبایل سامسونگ روی این پلتفرم تمرکز کردند تا بتوانند امنیت کاربران و محصولات خود را حفظ کنند.

مقابله با بدافزارها

سامسونگ در داخل پردازنده‌های گوشی های هوشمند خود محیط TrustZone را در نظر گرفت تا بتواند داده‌های مهم کاربران را در آن ثبت کند. از این رو در این محیط می‌توان اطلاعات مهم کاربران نظیر رمزهای عبور، داده‌های بیومتریک کاربر و کلیدهای رمزنگاری شده را در فضایی خارج از سیستم عامل ذخیره کرد.

همچنین سیستم اندروید نیز به اطلاعات داخل محیط TrustZone دسترسی نخواهد داشت و هنگامی که سیستم عامل اندروید می‌خواهد اثر انگشت یا رمزگشایی داده‌ها را تایید کند، باید به برنامه TrustZone درخواست دهد. چنین راهکاری باعث شده تا برنامه‌های عمومی سیستم عامل گوشی به اطلاعات و رمزهای عبور کاربران دسترسی نداشته باشند و تمام اطلاعات در یک منطقه جداگانه با امنیت بالا ذخیره شوند.

ارتقای Knox

مقابله با بدافزارها

سامسونگ طی سال‌های گذشته با هدف این که توانایی گوشی ها و تبلت‌های خود برای مقابله با بدافزارها افزایش دهد، نسخه ارتقا پیدا کرده این پلتفرم را با نام Knox Vault معرفی کرد. پلتفرم Knox Vault ترکیبی از پردازنده امن جدید و حافظه امن مستقل است که می‌تواند از داده‌های مهم کاربران شامل رمزهای عبور، داده‌های بیومتریک، کارت‌های اعتباری، گواهینامه‌های دیجیتال و کلیدهای خصوصی به شکل جداگانه و با امنیت بالا محافظت کند.

سامسونگ با طراحی مستقل سخت‌افزار Knox Vault توانسته پلتفرمی را به وجود آورد تا در مقابله با بدافزارها به طور کامل غیر قابل نفوذ و ایمن باشد. در واقع حتی اگر گوشی کاربر گم یا دزدیده شود نیز اطلاعات مهم قابل دسترسی نخواهد بود؛ زیرا این سخت افزار به یک محافظ فیزیکی مجهز شده و می‌تواند با شناسایی تغییرات مشکوک دما یا ولتاژ مانع هر نوع نفوذ و حمله خارجی شود. حتی هکرها نیز نمی‌توانند به شکل فیزیکی به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*