ارزان ترین خودروهای جهان

12 مورد از ارزان ترین خودروهای تولید انبوه جهان که تاکنون روانه بازار شده است

در این جا قصد داریم به معرفی مختصر تعدادی از ارزان ترین خودروهای تولید انبوه جهان بپردازیم که پایین نگه داشتن قیمت، مهم‌ترین اولویت سازندگان آن‌ها بوده است. برخی از این خودروها به محبوبیت فراوانی رسیدند؛ اما برخی دیگر عملکردی فاجعه‌بار از خود به جای گذاشتند.

اتومبیل را باید یکی از مهم‌ترین اختراعات بشر دانست که امکان جابجایی انسان‌ها بین شهرها، کشورها و حتی قاره‌ها را به سادگی فراهم کرده است. تا پیش از معرفی خودروهای فورد مدل T توسط هنری فورد، تنها قشر ثروتمند جامعه قادر به استفاده از خودرو بودند. با این وجود، خودروهای فورد مدل T نقطه شروعی برای ساخت اتومبیل‌های ارزان قیمت برای اقشار متوسط جامعه به شمار می‌روند.

امروزه، بازار خودروهای ارزان قیمت بسیار رقابتی است و کمپانی‌‌های مختلف، محصولات متفاوتی را در این دسته عرضه کرده‌اند. البته متاسفانه در برخی مواقع خودروهای ارزان قیمت بازار با مشکلات بزرگی نظیر مصرف بیش از حد بالا، فرمان‌پذیری بسیار بد و یا حتی خرابی‌های بیش از حد روبرو بوده‌اند.

بنابراین در سال‌های اخیر، خرید یک خودروی ارزان به تحقیق فراوانی نیاز داشته و اطلاعات خاصی را می‌طلبد.

امروز سعی داریم در گجت نیوز نگاهی داشته باشیم به تعدادی از ارزان ترین خودروهای جهان که به تولید انبوه رسیده‌اند.

ارزان ترین خودروهای تولید انبوه جهان

Tata Nano

تاتا نانو

کشور هند صنعت خودروسازی رو به پیشرفتی دارد. این صنعت در ابتدا با تولید خودروهای غربی لایسنس شده کار خود را در هند آغاز کرد و در ادامه توانست به سمت تولید خودروهای داخلی سوق پیدا کند.

تاتا موتورز، نام یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان هندی است که در سال 2008 محصولی بسیار اقتصادی تحت نام Nano را رونمایی کرد. این خودروی 2500 دلاری از موتوری دو سیلندر بهره می‌برد و تمامی جنبه‌های آن، اقتصادی بودن را فریاد می‌زد! در کنار این موتور، تاتا نانو تقریبا هیچ اکسسوری خاصی نداشت و حتی باک بنزین آن هم تنها از طریق کاپوت قابل دسترسی بود!

این خودرو به دلیل ظاهر نه چندان جذابی که داشت به مذاق هندی‌های خوش نیامد و فروش پایینی را تجربه کرد.

Pontiac LeMans

ارزان ترین خودروهای جهان

خودروهای LeMans پونتیاک محصولاتی بسیار محبوب نزد آمریکایی‌ها به شمار می‌رفتند. برای همین بسیاری افراد از این که نسل ششم از این خودروها در حقیقت یک خودروی کره‌ای دوو با نامگذاری جدید بود، به شدت تعجب کردند! این خودروی چهار سیلندر و دیفرانسل جلو هیچ شباهتی به دیگر مدل‌های پونتیاک لمانز نداشت و باعث ناامیدی بسیاری از طرفداران این برند شد.

اتومبیل هشت هزار دلاری پونتیاک قیمت بسیار پایینی داشت. با این وجود مشکلات فنی متعدد و نارضایتی‌های بسیار باعث شد که بسیاری صاحب نظران آن را یکی از بدترین خودروهای دهه 80 آمریکا بدانند.

Yugo GV

یوگو GV

خودروی یوگو که توسط شوروی سابق ساخته شده بود، تجسم همه نکات منفی ممکن در یک خودرو بود که در تمامی سال‌های گذشته به عنوان یک جوک نزد خودروسازان و علاقمندان به خودرو شناخته می‌شد!

یوگو در ابتدا قرار بود یک خودروی اقتصادی وارداتی در بازار ایالات متحده باشد. با این حال حتی قیمت زیر 4000 دلاری آن نیز نتوانست کسی را نسبت به خریدش ترغیب کند. این خودرو به جز رادیو FM/AM عملا هیچ امکانات دیگری نداشت و حتی از سیستم تهویه هم بی‌بهره بود. همچنین کیفیت افتضاح رانندگی و عملکرد بسیار بد در تصادفات نیز از دیگر دلایلی بودند که شکست مطلق این خودرو را رقم زدند!

Trabant 601

ترابانت 601

یکی دیگر از ارزان ترین خودروهای تاریخ جهان هم Trabant 601 است که بین سال‌های 1957 تا 1991 در آلمان شرقی تولید می‌شد.

این خودروی دو سیلندر قادر به تولید توان 18 اسب بخار بود و از یک سیستم انتقال قدرت چهار دنده بهره می‌برد.

سازندگان این خودرو سعی کرده بودند هزینه‌های تولید را در تمامی بخش‌ها کاهش دهند. در نتیجه موتور این خودرو کاملا ابتدایی طراحی شده بود و خبری از هیچ گونه اکسسوری در آن نبود.

بر اساس گزارش‌ها، ساکنان آلمان شرقی باید برای خرید این خودرو 3000 دلار پرداخت می‌کردند؛ یعنی رقمی معادل درآمد یک سال آن‌ها! علاوه بر این، مدت زمان انتظار برای تحویل آن هم حدود 15 سال بود!

فورد مدل T

ارزان ترین خودروهای جهان

همان طور که اشاره شد، خودروی فورد مدل T آغازگر مسیری بود که در نهایت منجر به تولید خودروهای اقتصادی مدرن شد. این خودرو در ابتدا قیمتی 850 دلاری داشت؛ با این حال هنری فورد توانست با بهبودهایی که در خط تولید این محصول ایجاد کرد، قیمت آن را به رقم فوق‌العاده 260 دلار برساند!

همین قیمت پایین در کنار عملکرد مطمئن فورد مدل T باعث موفقیت خیره‌کننده این خودرو شد؛ به طوری که در دوران اوج این محصول، نیمی از خودروهای بازار، فورد مدل تی بودند!

Geo Metro

خودروی Geo Metro

خودروی Geo Metro هم یکی دیگر از ارزان ترین خودروهای تولید انبوه جهان است که مدلی ری‌برند شده از یکی از محصولات سوزوکی است که توسط جنرال موتورز به آمریکا وارد شد.

این خودروی اقتصادی سه سیلندر عملکردی بسیار بهینه داشت و به محصولی محبوب در میان آمریکایی‌ها تبدیل شد.

جنرال موتورز برند Geo را در سال 1997 بازنشسته کرد. با این وجود تولید خودروی مترو  تا سال 2001 توسط شورلت ادامه یافت.

Hyundai Excel

ارزان ترین خودروهای جهان

نخستین محصول تولیدشده هیوندای در آمریکا، هیوندای اکسل نام داشت که با قیمتی 5000 دلاری به دست مشتریان می‌رسید. این خودرو آپشن‌هایی نظیر دنده اتوماتیک، سیستم تهویه و کروز کنترل را هم در اختیار خریداران قرار می‌داد.

با این وجود، پس از گذشت حدود یک الی دو سال از ورود این خودرو به آمریکا، مشکلات فراوان این خودرو یکی پس از دیگری نمایان شده و وجهه برند هیوندای را خراب کردند.

ماحصل این اتفاقات، رونمایی از طرح گارانتی ده سال یا صد هزار مایل هیوندای بود که اقدامی بی‌سابقه به شمار می‌رفت.

Crosley Convertible

خودروی کراسلی کانورتیبل

کراسلی کانورتیبل یک خودروی دو سیلندر جمع و جور بود که در سال 1939 در آمریکا به فروش می‌رسید. این خودرو موتوری دو سیلندر داشت و طراحی بدنه آن به ساده‌ترین شکل ممکن انجام شده بود.

قیمت مدل اولیه این خودرو در حدود 300 دلار بود. با این وجود استقبال چندانی از این خودرو نشد و بر اساس اطلاعات موجود تنها 2000 دستگاه از این محصول به فروش رسیده است!

Subaru 360

سوبارو 360

عدد 360 در نامگذاری خودروی Subaru 360 در حقیقت به حجم موتور این اتومبیل اشاره دارد! این خودروی سوبارو ظاهری گرد شبیه به طراحی فولکس واگن داشت و به خاطر مشخصات فنی ضعیفش، توسط CNN به عنوان یکی از ناایمن‌ترین خودروهای ممکن در بازار آمریکا معرفی شد.

برگ برنده این خودرو در آن زمان قیمت کمتر از 1300 دلاری آن بود که با در نظر گرفتن تورم معادل با ده هزار دلار امروز است.

شورلت اسپارک

ارزان ترین خودروهای جهان

تهیه لیستی از ارزان ترین خودروهای تولید انبوه جهان بدون در نظر گرفتن شورلت اسپارک غیرممکن است؛ چرا که تقریبا هیچ محصولی در دنیا قادر به ارائه سطح کیفی و عملکرد این خودرو در این کلاس قیمتی نیست.

شاید موتور Chevrolet Spark برای رانندگی در پیست یا بزرگراه مناسب نباشد؛ اما این خودرو را به گزینه‌ای مطمئن برای رانندگی در شهر تبدیل می‌کند. همچنین کابین مدرن و تکنولوژی‌های روز به کار رفته در اسپارک نیز از دیگر مواردی هستند که آن را به یک خودروی اقتصادی باورنکردنی تبدیل می‌کنند.

البته تنها نقطه ضعف مهم این خودرو را باید جعبه دنده CVT آن نامید که البته با تعویض سیستم انتقال قدرت به پنج دنده دستی می‌توان تا حدی این مشکل را هم رفع کرد.

Volkswagen Type 1

فولکس واگن تیپ 1

خودروی فولکس واگن بیتل تیپ 1 نخستین محصولی بود که به طور واضح نشان داد که خودروهای ارزان قیمت لزوما محصولات ضعیفی نیستند.

این خودروها که قدمتشان به پیش از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، محصولاتی ارزان، جمع و جور و قابل اطمینان برای بسیاری افراد به شمار می‌روند. بد نیست بدانید که این خودروی اسطوره‌ای فولکس واگن تا سال 2003 به تولید انبوه می‌رسید!

سیروئن 2CV

ارزان ترین خودروهای جهان

همانند آلمان، فرانسه نیز باید اقتصاد درهم‌شکسته خود را به نحوی ترمیم می‌کرد و برای این کار روی به تولید خودروهای اقتصادی آورد.

ایده ساخت سیتروئن 2CV ارائه خودرویی ارزان بود که بتواند جایگزین اسب و درشکه برای کشاورزان شود! سیتروئن این کار را با موفقیت انجام داد و محصولی راحت و خوش‌دست را روانه بازار کرد که تا سال 1990 همچنان روی خط تولید قرار داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*