ادوارد اسنودن روسیه

ادوارد اسنودن آمریکایی، بزرگ‌ترین افشاگر تاریخ رسما شهروند روسیه شد

پس از ده سال تبعید و آوارگی، ادوارد اسنودن سرانجام توانست پاسپورت و شهروندی روسیه را دریافت کند. بنابراین افشاگر سرشناس دیگر ترسی از بازگردانده شدن به ایالات متحده آمریکا نخواهد داشت.

ادوارد اسنودن، یکی از شناخته‌شده‌ترین افشاگران تاریخ ایالات متحده آمریکا به‌تازگی پاسپورت روسی خود را دریافت کرده و رسما شهروند روسیه شده است. در ازای دریافت پاسپورت، اسنودن سوگند وفاداری به روسیه یاد کرده است. او اکنون بسته به این که از چه کسی در ایالات متحده سوال کنید، در این کشور یک قهرمان یا یک خائن تلقی می‌شود.

وکیل اسنودن، آناتولی کوشرن، روز گذشته در مصاحبه با رسانه روسی TASS این خبر را رسما تایید کرد.

دریافت پاسپورت روسیه توسط ادوارد اسنودن به‌طور ناگهانی و دو ماه پس از این اتفاق افتاد که رییس جمهور این کشور، ولادیمیر پوتین، تصمیم گرفت شهروندی روسیه را به او اعطا کند. به‌دنبال این امر، لیندسی میلز، همسر اسنودن که با او به کشور روسیه فرار کرده بود هم در حال اقدام برای دریافت شهروندی روسیه است.

ادوارد اسنودن؛ شهروند رسمی روسیه و تحت تعقیب در آمریکا!

به‌گزارش واشنگتن پست، افرادی که سوگند وفاداری به روسیه را یاد می‌کنند، باید ضمن دفاع از آزادی و استقلال این کشور به فرهنگ، تاریخ و سنت‌های آن نیز وفادار بوده و به آن‌ها احترام بگذارند.

علیرغم این که این موارد تعهداتی نسبتا سنگین برای اسنودن به‌شمار می‌روند، اما وکیل او اعتقاد دارد که حق شهروندی روسیه ارزش زیادی دارد؛ چرا که مانع از بازگرداندن او توسط هر دولت دیگری به ایالات متحده آمریکا خواهد شد. البته او به‌دلیل اقدامات افشاگرانه خود همچنان در آمریکا تحت تعقیب بوده و در صورت دستگیری، احتمالا با مجازاتی سنگین روبرو خواهد شد!

ادوارد اسنودن روسیه

کوشرن، وکیل اسنودن، در این خصوص اعلام کرد که موکلش از دریافت شهروندی روسیه و مهم‌تر از آن، عدم اجبار برای بازگشت به آمریکا بسیار خشنود است. با این وجود، خود اسنودن تا کنون در این خصوص اظهار نظر رسمی نکرده است.

نزدیک به ده سال از افشای برنامه‌های گسترده جاسوسی ایالات متحده آمریکا در داخل خاک این کشور و خارج از آن، توسط اسنودن می‌گذرد. این اتفاق منجر به تحت تعقیب قرار گرفتن او شد؛ به طوری که از آن زمان، اسنودن به 27 کشور مختلف جهان پناه برده است. آخرین مقصد او کشور روسیه بوده است.

او پس از اسکان یافتن در این کشور، به فعالیت خود به عنوان مشاور و صاحب نظر در امور حقوق بشر و تکنولوژی تبدیل شده و یکی از منتقدین بزرگ آژانس‌های امنیت ملی آمریکاست. تقریبا تمامی فعالیت‌های او به صورت تماس‌های ویدیویی برگزار می‌شود.

از زمان ساکن شدن ادوارد اسنودن در روسیه، ارتباط او با حکومت این کشور پیچیده و پرحاشیه بوده است. پیش‌تر او از سیاست‌های کلی روسیه و شخص ولادیمیر پوتین انتقاد کرده بود. با این وجود، نقش او به عنوان یکی از بزرگ‌ترین افراد تحت تعقیب در ایالات متحده، او را به ابزاری ارزشمند برای روسیه تبدیل کرده است.

آیا اسنودن دیگر قصد بازگشت به آمریکا را ندارد؟

اسنودن پیش از این اعلام کرده بود که در صورتی که در آمریکا تحت محاکمه عادلانه قرار گیرد، حاضر است به این کشور بازگردد.

با وجود این که اسنودن و بخش بزرگی از طرفدارانش معتقدند که اقدامات او در افشای فعالیت‌های جاسوسی دولتمردان آمریکا در نهایت به نفع مردم تمام شده است، اما او در پایان به جرم جاسوسی تحت محاکمه قرار خواهد گرفت و وکلای او به سختی قادر خواهند بود اقدامات او را به نفع مردم جلوه دهند!

ادوارد اسنودن روسیه

همین بن‌بست قانونی پیش از این دو بار اسنودن را به درخواست عفو ریاست جمهوری سوق داده بود. او این کار را یک بار در زمان باراک اوباما و بار دیگر در زمان ترامپ انجام داد. از میان این دو رییس جمهور، ترامپ تا حدودی علاقه خود به این امر را نشان داد و نحوه برخورد با اسنودن را ناعادلانه توصیف کرد.

البته او در سال 2020 جدال ریاست جمهوری را به جو بایدن واگذار کرد. به همین جهت امیدهای اسنودن برای دریافت عفو کمرنگ شد و چاره‌ای جز اقدام برای دریافت شهروندی روسیه به منظور حفظ امنیت خانوادگی برای او باقی نماند.

وی در این خصوص گفت:

پس از سال‌ها دوری از پدر و مادرمان، من و همسرم قصد نداریم از فرزندان خود هم جدا شویم. پس از دو سال انتظار و ده سال تبعید، کمی ثبات می‌تواند تاثیر مهمی در ثبات زندگی خانوادگی من داشته باشد.

البته دریافت پاسپورت و شهروندی روسیه از سوی اسنودن در یکی از تاریک‌ترین مقاطع زمانی تاریخ این کشور در حال رخ دادن است! این کشور همچنان درگیر جنگی است که در اوکراین به راه انداخته و به همین جهت تقریبا از تمامی مجامع بین‌المللی کنار گذاشته شده است.

در این مدت، بسیاری سیاستمداران و گروه‌های حامی حقوق بشر روسیه را به جنایت جنگی در اوکراین متهم کرده و از آغاز جنگ هسته‌ای در اروپا بیمناکند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این وطن فروش از اول هم جاسوس روسیه بود ، وگرنه خود روسیه نه تنها ناقض بزرگ حقوق بشر در جهان هست

    بلکه یک حکومت دیکتاتوری و وحشی و جنگ افروز هم هست

    کسی که شهروند روسیه میشه که صدها هراز نفر رو در اکراین کشته میشه یعنی یک جانور بیشتر نیست نه انسان