هواپیمای j15

پیشرفته ترین جت جنگنده چین هم روسی از آب درآمد!

به گزارش تلویزیون مرکزی چین، پیشرفته ترین جت جنگنده چین که J-15 نام دارد، علی‌رغم بروزرسانی‌های متعدد، یک کپی تمام‌عیار از نمونه روسی است.

براساس مستندی که به‌تازگی از تلویزیون مرکزی چین (CCTV) پخش شده است، منشا ساخت پیدایش هواپیمای جنگنده J-15 مشخص شد. به‌گزارش South China Morning Post، به نقل از این مستند، بخش عمده طراحی پیشرفته ترین جت جنگنده چین، از نمونه توسعه یافته در شوروی کپی‌برداری شده است.

J-15 اولین هواپیمای حامل بومی چین محسوب می‌شود که توسط شرکت هواپیماسازی Shenyang، به عنوان یکی از مجموعه‌های تابعه شرکت دولتی صنعت هوانوردی چین (AVIC) ساخته شده و با نام مستعار «کوسه پرنده» شناخته می‌شود. به‌گزارش بیزینس اینسایدر، این جت جنگنده برای اولین بار در سال 2014 وارد ناوگان هوایی شد و طبق آخرین گزارش‌ها، در حال حاضر حدود 50 فروند از این سری در حال عملیات هستند.

طی سال گذشته، این هواپیما چند ارتقا از جمله بهبود در عملکرد بال، رادار، سیستم جستجو و ردیابی را دریافت کرد. هدف از این بروزرسانی، توانایی رقابت J-15 با نمونه F-35 ایالات متحده است. اکنون در ادامه به تاریخچه ساخت پیشرفته ترین جت جنگنده چین می‌پردازیم.

تاریخچه ساخت F-15

پیشرفته ترین جت جنگنده چین

J-15 یک هواپیمای جنگنده کلیدی برای ارتش چین محسوب می‌شود که امروزه دستکم در چهار نوع مختلف در حال توسعه است. با این حال، بیش از یک دهه پیش، نیروی دریایی چین به‌دنبال توسعه یک ناو هواپیمابر بود و باعث شد برنامه توسعه J-15 به تعویق بیفتد.

در سال 1998، چین اولین ناو هواپیمابر خود که یک کشتی جنگی طراحی شوروی بود را خریداری کرد و به دنبال خرید سوخو-33 روسی برای استقرار بر روی آن بود. براساس مستند پخش شده از تلویزیون چین، رهبران نیروی دریایی این کشور تصمیم گرفتند از جت‌های جنگنده‌ای که در آن زمان در حال خدمت بودند، برای ساخت J-15 استفاده کنند و این وظیفه را به موسسه طراحی و تحقیقات هواپیمای «شن یانگ» واگذار کردند. سه سال بعد، J-15 اولین عملیات پرواز خود را تجربه کرد و در دسامبر 2012 بر روی ناو هواپیمابر فرود آمد.

با این حال، به گزارش نشریه چینی، تصمیم برای ساخت نسخه بومی J-15 پس از عدم تحقق قرارداد خرید سوخو-33 میان مسکو و پکن اتخاذ شد. روسیه به‌دنبال خرید حداقل 50 فروند هواپیما از چین بود و در همین حال، چین نیز توسعه J-11B، به عنوان نسخه اسبق J-15 بر پایه طراحی سوخو-27 را در دست اقدام داشت.

در حال حاضر، ابعاد J-15 به عنوان پیشرفته ترین جت جنگنده چین، دقیقا با نمونه سوخو-33 برابر می‌کند و مدل‌های تولیدی آن حتی از موتورهای روسی Saturn AL-13F، طبق گزارش منتشر شده، استفاده می‌کنند. در واقع این نسخه را باید یک کپی تمام‌عیار از نمونه روس قلمداد کنیم. چین اکنون در حال کار بر روی افزایش توان J-15 با استفاده از موتورهای بومی WS-10 خود است.

رویارویی پیشرفته ترین جت جنگنده چین با همتایان آمریکایی

پیشرفته ترین جت جنگنده چین

کارشناسان بر این باورند که ارتقا و بروزرسانی‌های چینی‌ها در J-15، باعث برتری آنها نسبت به همتایان روسی خود شده است. در میدان جنگ، مبدا و تاریخچه ساخت هواپیما مهم نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد، توانایی رویارویی J-15 با جت‌های جنگنده ایالات متحده خواهد بود.

براساس گزارش اخیر Business Insider، بروزرسانی‌های اخیر شامل یک موشک جنگی کوتاه‌برد نیز می‌شود و علاوه بر آن، ظرفیت حمل بار J-15 به عنوان پیشرفته ترین جت جنگنده چین نیز افزایش یافته است. با این حال، فناوری ناو هواپیمابر چین در حال حاضر نیازمند ارتقا است، زیرا سامانه پرش اسکی کنونی آن برای بلند شدن J-15 با بار کامل مناسب نیست.

حتی با وجود تمام بروزرسانی‌های انجام شده، J-15 تنها به‌عنوان یک هواپیمای جنگنده نسل چهارم طبقه‌بندی می‌شود و فاقد فناوری پیشرفته‌ای است که جنگنده‌های نسل پنجم امروزی ایالات متحده برخوردار هستند. کارشناسان هم‌چنین عنوان کردند که موتورهای ضعیف WS-10 که بر روی J-15s قرار دارند، ممکن است حتی برای شکست دادن نسل چهارم F/A-18 نیروی دریایی آمریکا نیز کار سختی را پیش‌رو داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. جالبه خود جت های روسی از نظر ساخت و تکنولوژی داغون هستن انوقت اینا رفتن از روی اون جت ساخت خخخ

  2. هر چی زور هم بزنن نمیتونن به گرد پای آمریکا در زمینه تکنولوژی و صنعت برسن