گری اسکیل

آیا صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل به سرنوشت FTX دچار خواهد شد؟

با فروپاشی ناگهانی صرافی FTX، آیا سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال باید نگران وقوع رویدادی مشابه برای صندوق سرمایه‌گذاری گری اسکیل باشند؟

گری اسکیل، شرکت مدیریت سرمایه و صاحب بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین، روز 18 نوامبر (27 آبان) با صدور بیانیه‌ای، به توضیح جزئیات دارایی‌های دیجیتالی و امنیت محصولات خود پرداخت و خاطرنشان کرد که گواهی اثبات ذخایر خود را با مشتریان به اشتراک نخواهد گذاشت.

بیانیه با این جمله آغاز شد که به‌دلیل رویدادهای اخیر در بازار کریپتو، سرمایه‌گذاران به‌طور قابل درک در حال بازبینی و تحقیق بیش‌تر نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه رمزارزها هستند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که بیانیه مذکور به‌رقم فروپاشی صرافی FTX تحت مدیریت جنجال‌برانگیز سم بنکن-فرید، شرایط وخیم بازار را دست‌کم گرفته است.

به‌همین دلیل، کمی بعد از انتشار آن، اعضای جامعه کریپتو با این سوال مواجه شدند که آیا صندوق گریل اسکیل نیز به سرنوشت تلخ FTX دچار خواهد شد؟ در پاسخ به‌این سوال باید اشاره داشت که احتمال وقوع چنین اتفاقی بعید است، زیرا به‌نظر می‌رسد که تیم مدیریتی گری اسکیل در مقایسه با بنکن فرید، از شایستگی بالاتری برخوردار هستند.

صندوق گری اسکیل

با این وجود، به احتمال فراوان در صورتی‌که صندوق گری اسکیل ترازنامه مالی خود را اصلاح نکند، بازار ارزهای دیجیتال ممکن است سقوط آزاد دیگری را تجربه کند، آن‌هم در برهه‌ای که فضای کنونی به‌هیچ وجه تحمل یک سقوط سنگین دیگر را بلافاصله پس از ورشکستگی یکی از پلتفرم‌های خود ندارد. صندوق گری اسکیل هم‌اکنون بیش از 10 میلیارد دلار دارایی شامل بیت‌کوین، اتریوم و غیره را در اختیار دارد.

شرکت مادر گری اسکیل، دیجیتال کارنسی گروپ (DCG) نام دارد که مالک پلتفرم معاملانی جنسیس، شرکت استخراج فاندر، برنامه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال لونو و رسانه‌ کوین‌دسک است.

گری اسکیل، FTX دوم می‌شود؟!

بری سیلبرت، بنیان‌گذار و مدیرعامل این غول حوزه سرمایه‌گذاری، روز 23 نوامبر (2 آذر) در یادداشتی خطاب به سهام‌داران شرکت به شایعات و بحث‌های پیرامون شرکت واکنش نشان داد. وی عنوان کرد که علی‌رغم زمستان سخت ارزهای دیجیتال، این شرکت درآمدی 800 میلیون دلاری به‌دست آورده و سازمان‌های مستقل آن نیز مانند گذشته در حال فعالیت هستند.

وی افزود:

ما در گذشته نیز از زمستان ارزهای دیجیتال با موفقیت گذر کرده‌ایم، این زمستان با اینکه دشوارتر از بازارهای نزولی قبل به‌نظر می‌رسد، اما شرکت ما از آن نیز جان سالم به‌در خواهد برد و قدرتمندتر می‌شود.

سیلبرت یکی از اولین حامیان بیت‌کوین و از مشوقان ارزهای دیجیتال است. با این حال، برخلاف بنکمن فرید، وی در حوزه سرمایه‌گذاری و مدیریت، 28 سال تجربه دارد. او قبل از ورود به کریپتو، بانکدار سرمایه‌گذار در نیویورک و هم‌چنین مدیرعامل شرکت معاملات سهام Second Market بود که در سال 2015 این شرکت را به نزدک فروخت.

گفتنی‌ است که سیلبرت و مدیران صندوق گری اسکیل پس از رد شدن درخواست شرکت مبنی بر تبدیل صندوق سرمایه‌گذاری بیت‌کوین به صندوق ETF اسپات، با کمیسیون بورس و اوراق بهادار وارد مجادله شدند. این کمیسیون دلیل خود برای رد درخواست مذکور را عدم موفقیت گری اسکیل در رفع نگرانی‌های موجود پیرامون دستکاری بازار عنوان کرده است. هم‌چنین دلیل دیگر نیز حفاظت ضعیف از سرمایه کاربران اعلام شد.

بری سیلبرت، مدیرعامل صندوق گری اسکیل

بری سیلبرت، بنیان‌گذار و مدیرعامل صندوق گری اسکیل

با این حال، می‌توان این استدلال را مطرح کرد که اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار با این پیشنهاد موافقت کرده بود، ارزهای دیجیتال این فرصت را داشتند تا در سرمایه‌گذاری‌های نهادی بیش‌‌تری قرار گیرند و به‌طور بالقوه از رکود فعلی اجتناب کنند.

پس از رد این پیشنهاد، صندوق گری اسکیل دادخواستی را در اعتراض به این تصمیم، به دادگاه استیناف آمریکا ارائه داد و از کمیسیون بورس شکایت کرد. این شرکت تصمیم SEC را خودسرانه، ضدونقیض و تبعیض‌آمیز خواند.

به عبارت دیگر می‌توان بیان کرد که برای هر کسی که در حوزه کریپتو به آینده این صنعت اهمیت می‌دهد و متعقد است که رفتار مناسب قانون‌گذاران می‌تواند باعث پیشرفت این حوزه شود، گری اسکیل مبارزه خوب و مثبتی را به جریان انداخته است.

گری اسکیل در بیانیه روز 18 نوامبر خود در رابطه با اثبات ذخایر شرکت، اظهار داشت که ترس و دلهره ایجاد شده از سوی دیگران، نباید به دور زدن مسائل امنیتی شرکت و ارائه اثبات ذخایر منجر شود. زیرا شرکت سال‌ها است که سرمایه کاربران را با روش‌های امنیتی پیچیده، محفوظ نگه داشته است.

در مجموع باید اشاره داشت که صندوق گری اسکیل در طول یک دهه گذشته، شرکتی با رشد ثابت بوده و همواره ارزش خود را اثبات کرده‌ است. با این تفاسیر، به‌نظر نمی‌رسد که شاهد تغییر این موضوع و ایجاد مشکل برای این شرکت باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*