واردات ایران خودرو

چرا ایران خودرو ماشین وارد نمی‌کند؟

آبی پوشان جاده مخصوص تمایلی به شرکت در واردات خودرو ندارند؛ اما چرا ایران خودرو ماشین وارد نمی‌کند؟ آیا مشکلی وجود دارد یا خیر؟

با قطعی شدن خبر واردات خودرو، خودروسازان بسیاری درخواست خود را نزد وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت کردند تا بلکه بتوانند سهمی از ورود خودروهای خارجی داشته باشند و سودی به جیب بزنند. اخذ مجوز از وزارت صمت برای برخی واردکنندگان به راحتی آب خوردن بود، ولی برخی دیگر در همان مراحل ابتدایی حذف شدند.

علت شرکت نکردن ایران خودرو در طرح واردات خودرو چیست؟

در کمال تعجب و ناباوری، ایران خودرو برای واردات حرکتی نزده و به نظر می‌رسد آبی پوشان جاده مخصوص قصد ندارند در این رقابت شرکت کنند. متنوع کردن سبد محصولات یکی از برنامه‌هایی است که تمام خودروسازان در دستور کار دارند و شاید این موضوع برای ایران خودرو و سایپا بیش از هر خودروسازی اهمیت داشته باشد.

یکی از مسیرهای توسعه سبد محصولات یک خودروساز، طراحی و تولید محصول جدید، مونتاژ خودروهای سایر برندها و نهایتاً به عنوان آخرین گزینه، واردات است. خودروسازان خصوصی چون توانایی تولید صفر تا صد یک خودرو را ندارند، بعد از اعمال تحریم‌های همه جانبه غرب به سمت و سوی راه حل دوم که همان مونتاژ خودرو است رفتند.

چرا ایران خودرو ماشین وارد نمی‌کند

علاوه بر راه حل مذکور، آنها نسبت به واردات خودرو اشتیاق از خود نشان دادند و سریعا در صف واردات خودرو قرار گرفتند. با این حال ایران خودرو به این طرح واکنشی نشان نداده و در سکوت به امور خود رسیدگی می‌کند. از همه مهم‌تر این که آبی‌پوشان جاده مخصوص از دوست قدیمی خود، پژو نیز سراغی نگرفته‌اند و شاید بتوان علت این رفتارها را در بلوغ و خوداتکایی آنها جست‌وجو کرد.

می‌توان این‌طور تحلیل کرد که ایران خودرو به این باور رسیده که توانایی تولید و طراحی محصولات جدید و باکیفیت را دارد و می‌تواند بدون نیاز به خودروهای وارداتی و با تکیه بر پشتکار خود و دانش و تجربه، نیازهای بازار ایران را تأمین کند و سبد محصولات خود را نیز متنوع سازد، به طوری که مشتریان وفادار خود را از دست ندهد. در حال حاضر در سبد این شرکت خودروهایی از 150 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان یافت می‌شود و همین دلیلی است برای انصراف از شرکت در واردات خودرو.

همچنین بخوانید:

ابهام در قیمت و قوانین، برخی شرکت‌ها را از واردات خودرو منصرف کرد

به عنوان مثال باید به سبد اقتصادی و لوکس این شرکت اشاره کنیم که هم خودروهای زیر 200 میلیون تومان دارد و هم بالای یک میلیارد تومان و از این بابت مشتریان بسیاری در طیف‌های قیمتی گوناگون خواهد داشت. پژو 206 و 207، پژو پارس، رانا پلاس، سورن پلاس، تارا دنده‌ای و اتومات، دنا پلاس دنده‌ای و توربو و اتومات، هایما S5 و S7 و 8S و نهایتاً ری را از محصولات جذاب این خودروساز به شمار می‌روند.

چرا ایران خودرو ماشین وارد نمی‌کند

واردات رقابت می آورد

یکی دیگر از دلایل شرکت نکردن ایران خودرو در امر واردات خودرو، ایجاد فضای رقابتی است. به گفته مدیرعامل و سایر مسئولان ایران خودرو، واردات عاملی برای رقابت خواهد بود و از ایجاد چنین فضایی حتماً حمایت می‌شود. به نظر می‌رسد آبی‌پوشان جاده مخصوص عمده تمرکز و دقت خود را روی تولید محصولاتی باکیفیت گذاشته‌اند تا رقابت‌پذیری به معنای واقعی کلمه تحقق یابد.

از آنجایی که ایران خودرو موفق به طراحی و تولید سه خودروی ملی ری را، تارا و تی اف 21 شده، انتظار دارد بتواند از پس سختی‌های راه در آینده بربیاید و با تکیه بر دانش مهندسان و تلاش کارکنان خود پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*