خودروهای میتسوبیشی

این خودروهای میتسوبیشی احتمالا به ایران وارد خواهند شد + مشخصات فنی

شنیده‌ها حاکی از این است که آرین موتور پویا قصد دارد تعدادی از خودروهای میتسوبیشی را راهی بازار کند. در ادامه به بررسی مشخصات آنها می‌پردازیم.

مدتی پیش وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست شرکت‌های واردکننده مجاز برای واردات خودرو را منتشر کرد و نام یکی از این واردکنندگان، آرین موتور پویا بود. این شرکت به عنوان نماینده میتسوبیشی در ایران شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد در دور جدید واردات ماشین، محصولات این کمپانی ژاپنی را وارد بازار کند.

خودروهای میتسوبیشی به ایران می‌آیند

در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به سراغ گزینه‌های وارداتی از شرکت میتسوبیشی برویم و ببینیم اگر قرار باشد آرین موتور پویا خودروهای این خودروساز را وارد کشور کند، چه محصولاتی به درد بازار ما می‌خورد. اگر علاقه‌مند به محصولات میتسوبیشی هستید بد نیست نیم نگاهی به این مقاله بیندازید.

1. میتسوبیشی اکسپندر

اکسپندر

نخستین محصولی که ممکن است آرین موتور پویا وارد بازار کشورمان کند، میتسوبیشی اکسپندر است. این خودرو با قیمت زیر 20 هزار دلار می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند. اکسپندر نوعی خودروی ام پی وی محسوب می‌شود که ظرفیت 7 سرنشین دارد. البته اگر دقیق‌تر به این محصول نگاه کنیم، می‌توانیم نام کراس اوور نیز روی آن بگذاریم.

زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت 103 اسب بخار و گشتاور 141 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه در اکسپندر از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود و در هر 100 کیلومتر مسافتی که با آن طی می‌کنید، 4.4 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد. اکسپندر می‌تواند در عرض 14.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، تهویه مطبوع دستی با کنترل جداگانه برای سرنشینان عقب، سنسور نور، چراغ‌های جلو تمام LED، مه‌شکن جلو و عقب، مولتی‌ مدیا با مانیتور لمسی، دوربین دید عقب، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، فرمان کمکی برقی، کنترل پایداری الکترونیکی (ASC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و 2 ایربگ اشاره کرد.

این خودرو هم‌اکنون در کشورهای حاشیه خلیج فارس با توجه به آپشن‌های رفاهی نزدیک به 15 تا 16 هزار و 600 یورو قیمت دارد و خوشبختانه می‌توان گفت اگر اکسپندر وارد بازار شود تمامی تیپ‌های آن مجوز خواهند گرفت.

2. میتسوبیشی اکلیپس کراس

اکلیپس کراس

سال 1397 بود که آرین موتور پویا تصمیم گرفت خودروی اکلیپس کراس را وارد بازار کشورمان کند و بعد از آن خط تولید مونتاژ این محصول جذاب را کارخانه آرین پارس موتور راه‌اندازی نماید؛ اما متاسفانه تحریم‌ها و ممنوعیت واردات منجر به ناکام ماندن این پروسه شد.

هم‌اکنون پس از گذشت 4 سال نسخه فیس لیفت 2022 این خودرو در فهرست خودروهای وارداتی قرار گرفته و امیدواریم وارد بازار شود. زیر کاپوت این شاسی بلند یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 250 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه از طریق گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر سی وی تی به هر دو محور این کراس اوور منتقل می‌شود.

اکلیپس کراس - خودروهای میتسوبیشی

در هر 100 کیلومتر پیمایش با این خودرو حدود 7 لیتر سوخت مصرف می‌شود و شتاب صفر تا صد اکلیپس کراس در 9.8 ثانیه اتفاق خواهد افتاد. قیمت دومین محصول مورد انتظار آرین موتور پویا به 20 تا 24 هزار و 300 یورو می‌رسد و با این اوصاف تنها مدل پایه می‌تواند وارد بازار کشورمان شود.

از جمله امکانات این خودرو می‌توان به فرمان کمکی برقی، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دی‌لایت، دوربین دید عقب، سیستم صوتی با 4 بلندگو، تهویه مطبوع اتوماتیک، کنترل پایداری الکترونیکی (ASC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و 2 ایربگ اشاره کرد.

3. میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ای اس ایکس

میتسوبیشی ASX پیش‌تر نیز وارد بازار کشورمان شده است و حالا بعد از گذشت تقریبا 4 سال مجدداً قرار است وارد کشور شود. خوشبختانه در دور قبلی واردات فروش خوبی نصیب آرین موتور پویا شد و انتظار داریم در نسخه جدید ASX وضعیت به همان منوال پیش برود. ASX یکی از محبوب‌ترین خودروهای میتسوبیشی در بازار جهانی هم هست.

کراس اوور ای اس ایکس بعد از مدل 2020 خود دچار فیس لیفت شد و عمده تغییرات در نمای جلویی اعمال شده بود. مدل فیس لیفت این ماشین شباهت زیادی به میتسوبیشی  اوتلندر پیدا کرده است. در قسمت مشخصات فنی نیز تغییر زیادی اتفاق نیفتاده و همچنان زیر کاپوت این کراس اوور یک پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی وجود دارد.

این موتور می‌تواند حداکثر قدرت 148 اسب بخار و گشتاور 197 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک گیربکس سی وی تی ضریب متغیر به محور جلو یا هر دو محور منتقل می‌شود. کراس اوور کامپکت میتسوبیشی در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کند نزدیک به 7.9 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد و این رقم برای نسخه دو دیفرانسیل به 8.2 لیتر می‌رسد. شتاب صفر تا صد آن نیز در عرض 10 ثانیه اتفاق می‌افتد.

قیمت مدل 2022 این خودرو در مدل‌های تک و دو دیفرانسیل با توجه به سطح امکانات رفاهی متغیر بین 19 تا 24 هزار و 500 یورو است. با این اوصاف نمی‌توان نسخه‌های فول آپشن میتسوبیشی ASX را وارد بازار کرد و باید به نسخه‌های کم آپشن تک یا دو دیفرانسیل بسنده نمود.

از جمله امکاناتی که این خودرو در نسخه‌های پایه دارد می‌توان به کی‌لس استارتر، کروز کنترل، مولتی‌ مدیا با مانیتور 8 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، فرمان کمکی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مه‌شکن جلو و عقب، کنترل پایداری الکترونیکی (ASC)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) و 2 ایربگ اشاره کرد.

4. میتسوبیشی میراژ / آتراژ

میراژ و آتراژ - خودروهای میتسوبیشی

آرین موتور پویا موفق شده بود نسخه 2015 تا 2018 میراژ را در سبد محصولات وارداتی خود قرار دهد. متاسفانه این خودرو موفقیت‌های سایر خودروهای میتسوبیشی را به دست نیاورد، اما مشتریان بسیاری به جهت اندازه کوچک و جمع‌وجور آن و استهلاک پایینی که داشت سراغ آن رفتند.

از آنجایی که قیمت این خودرو به سقف وارداتی که آیین‌نامه مشخص کرده می‌خورد، می‌توان انتظار داشت میراژ و آتراژ با یکدیگر وارد بازار کشورمان شوند. میراژ در سال 2020 دچار فیس لیفت شد و تغییرات گسترده‌ای روی آن اعمال گردید. جلوپنجره، سپرهای جلو و عقب، چراغ‌های جلو و گرافیک چراغ‌های عقب از جمله قسمت‌هایی هستند که در فیس لیفت تغییرات زیادی پذیرفتند.

سدان آتراژ نیز همچون میراژ در نمای جلو و کابین یکسان بوده و تنها تفاوتی که با برادر هاچ بک خود دارد، نمای جانبی و عقب است. به لحاظ مشخصات فنی تفاوت خاصی بین نسخه سدان و هاچ بک نیست و حتی با نمونه‌هایی که هم‌اکنون در بازار ما وجود دارد نیز تفاوتی نخواهند داشت.

زیر کاپوت میتسوبیشی میراژ / آتراژ یک پیشرانه 1.2 لیتری تنفس طبیعی تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت 76 اسب بخار و گشتاور 100 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس اتومات ضریب متغیر سی وی تی به محور جلو منتقل می‌شود.

میراژ - خودروهای میتسوبیشی

این هاچ بک و سدان در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کنند 4.8 لیتر سوخت مصرف خواهند کرد و نهایت سرعتی که می‌توان برای آنها متصور بود، 170 کیلومتر بر ساعت است. میراژ در عرض 12.4 ثانیه و آتراژ در عرض 14 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسند.

به طور کلی دو خودروی مذکور به عنوان محصولاتی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه به حساب می‌آیند و با این اوصاف نمی‌توان امکانات رفاهی چندان جذابی روی آنها مشاهده کرد. در نسخه فول آپشن این دو خودرو امکانات رفاهی نظیر کی‌لس استارتر، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، سیستم پخش CD و USB با 4 بلندگو، مه‌شکن جلو، روکش چرمی فرمان و لیور دنده، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC) و 2 ایربگ یافت می‌شود.

میراژ 2022 هم‌اکنون در بازارهای حاشیه خلیج فارس بین 11 هزار و 200 تا 12 هزار و 800 یورو قیمت‌گذاری شده‌ و نسخه‌های مختلف آتراژ هم با قیمتی بین 11 هزار و 500 تا 17 هزار و 500 یورو خرید و فروش می‌شوند.

سخن پایانی

همان‌طور که گفتیم به محض باز شدن درهای گمرک به روی خودروهای وارداتی، آرین موتور پویا نیز در صف واردات خودروهای میتسوبیشی خواهد ایستاد. از جمله نقاط قوت محصولات این شرکت ژاپنی می‌توان به استهلاک پایین، مصرف سوخت کم، برند معتبر و طراحی ظاهری زیبا اشاره کرد.

متاسفانه تنها نقطه ضعفی که این خودروها برای بازار ما دارند، قیمت‌های بیشتر از 20 هزار یورو در نسخه‌های فول آپشن است. البته این مورد عیب میتسوبیشی نیست و مشکل از آیین نامه واردات کشورمان است. به هر حال امیدواریم هر چه سریع‌تر این 5 محصول وارد بازار ایران شوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*