توییتر بومی

توییتر بومی در راه است؛ اختراع دوباره چرخ یا پلتفرمی کاربردی؟

سازندگان پیام‌رسان ایرانی گپ، در حال توسعه یک شبکه اجتماعی جدید به‌نام «ویراستی» هستند که از آن به‌عنوان توییتر بومی یاد می‌شود!

با گستردگی فیلترینگ در ایران و مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های بزرگی مانند اینستاگرام و واتساپ، دولت تصمیم گرفت تا به‌صورت جدی از پلتفرم‌های داخلی حمایت کند و مسیر را برای رشد و پیشرفت آن‌ها هموار سازد. حالا به‌تازگی یک شبکه اجتماعی ایرانی با نام «ویراستی» آغاز به کار کرده که در ظاهر، بسیار به توییتر شباهت دارد؛ به همین دلیل بسیاری معتقدند که یک توییتر بومی پا به عرصه گذاشته است! اما به‌راستی مگر می‌شود چرخ را از ابتدا اختراع کرد و توییتری که ایلان ماسک با 44 میلیارد دلار تصاحب‌اش کرد را بومی‌سازی کرد؟ آن هم با زیرساخت‌های داخلی ما!

مهدی انجیدنی، مدیرعامل ویراستی که پیش از این به‌عنوان مدیر پیام‌رسان «گپ» هم شناخته شده بود، مدعی شده که آن‌ها برای توسعه این شبکه اجتماعی جدید که از آن به‌عنوان توییتر بومی یاد می‌شود، هیچگونه حمایت دولتی دریافت نکردند و روند شکل‌گیری و توسعه ویراستی، کاملا مستقل جلو رفته است. انجیدنی همچنین معتقد است که این شبکه اجتماعی، در واقع یک توییتر بومی نیست و اهداف گسترده‌تر و متفاوتی را دنبال می‌کند!

توییتر هیچ‌وقت وایرال نشده است، پس ما نسخه ملی‌اش را می‌سازیم!

توییتر بومی

تجربه نشان داده که پلتفرم‌های داخلی‌ای که قصد مشابه‌سازی و بومی‌کردن پلتفرم‌های خارجی را داشته‌اند، همیشه با شکست مواجه شده‌اند یا آن‌گونه که باید، مورد توجه قرار نگرفته‌اند؛ به‌عنوان مثال می‌توانیم به رقابت یک‌جانبه و همیشگی آپارات با یوتیوب اشاره کنیم! اما سازنده ویراستی اعتقاد بسیار جالبی دارد که در ادامه به‌سراغ آن خواهیم رفت.

توییتر بومی

مهدی انجیدنی معتقد است که علی‌رغم حضور برخی از نخبگان در توییتر و تبدیل شدن این شبکه اجتماعی به یک منبع خبری بسیار مهم در ایران، توییتر هیچ‌وقت نتوانسته آن‌قدرها در ایران وایرال شود! به اعتقاد ایشان، خیل عظیمی از ایرانی‌ها حتی اسم توییتر را هم نشنیده‌اند و حالا ویراستی می‌خواهد وارد میدان شود و با خلق توییتر بومی این کاستی‌ها را جبران کند. همچنین آقای انجیدنی باور دارد که ویراستی در آینده‌ای نزدیک، بسیار موفق خواهد شد و می‌تواند آمار نصب فعلی‌ کمتر از 500‌تایی خود را به ارقام قابل توجهی برساند!

سازندگان ویراستی معتقدند که این شبکه اجتماعی جدید می‌تواند ابزار رسانه‌ای و ابزار تعاملی را در کشور ارتقا دهد و با تکیه بر توییتر بومی -که خودشان تاکید می‌کنند چنین چیزی نیست- نقش خوب و موثری را ایفا کنند و کاستی‌های توییتر را جبران کنند. سازندگان ویراستی همچنین تاکید کردند که این شبکه اجتماعی جدید و آینده‌دار، تحت هیچ شرایطی اطلاعات کاربران را با هیچ شخصی به اشتراک نخواهد گذاشت!

شاید برخی احساس کنند که این شبکه اجتماعی می‌تواند یک توییتر بومی باشد و به رقابت با سایر پلتفرم‌های خارجی بپردازد؛ اما باید این موضوع را در نظر گرفت که با چنگ زدن به شباهت‌های ظاهری در زمینه طراحی و تخریب بیهوده شبکه‌های اجتماعی معتبر، نمی‌توان چیز جدید و قابل توجهی را به‌وجود آورد؛ زیرا اساسا اختراع دوباره چرخ، کار بیهوده و خنده‌داری است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. هر چی بسازن و داخلش از ازادی بیان نباشه دوزار نمی ارزه – طرف بیاد یه حرفی بزنه و به مزاجشون خوش نیاد طرف میان میگیرن میبرنن و بیشتر بدرد خودشون میخوره

  2. پیشنهاد میکنم اسمش رو بزارن ( چغوک)

  3. خخ یک جند هرار میلیارد رانت گرفتن دوستان ساندیس خور.. و میخوان پیامرسان کپی کنن..حخخخ
    حیف پول بيت‌المال که اینها بخورن
    واقعآ چرا نردم سکوت کردن