مهلت مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ

مهلت 10 روزه مرکز ملی فضای مجازی به مارک زاکربرگ برای پذیرش شرایط ایران

مهلت مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ نشان می‌دهد که دولت برای فیلترینگ همیشگی اینستاگرام و واتساپ تلاش می‌کند. آیا متا پاسخ خواهد داد؟

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام و واتساپ از مدت‌ها قبل کلید خورده و بارها مرکز ملی فضای مجازی با مدیران شرکت متا برای تعیین تکلیف وضعیت این پلتفرم‌ها در کشور و داشتن نماینده قانونی نامه نگاری کرده، اما نتیجه‌بخش نبوده است. به تازگی این مرکز مجدداً با مارک زاکربرگ به صورت رسمی نامه نگاری کرد.

مهلت مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ

دولت معتقد است که باید پلتفرم‌های خارجی، به‌خصوص اینستاگرام و واتساپ، شرایط ایران را بپذیرند تا مجوز داخلی دریافت کنند؛ اما ظاهرا شرکت متا و شخص زاکربرگ اهمیتی به خواست و اراده ایران ندارد. به همین دلیل مرکز ملی فضای مجازی برای آخرین مرتبه به این کمپانی اولتیماتوم داده و در نامه به شخص مدیرعامل متا، اعتراض خود را ابلاغ کرده است.

مهلت مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ

مرکز مذکور تأکید کرده که پلتفرم‌های این شرکت در ناآرامی و اعتراضات اخیر کشور نقش گسترده‌ای داشته و همچنین به عدم پاسخگویی درباره نامه‌های پیشین واکنش شدیدی نشان داده شده است. همچنین به مارک زاکربرگ مهلتی ده روزه داده شده تا برای ادامه فعالیت در ایران، نماینده‌ای مسئولیت‌پذیر در کشورمان معرفی کنند.

بنابراین در حال حاضر تنها شرط بقای اینستاگرام و واتساپ در ایران، پذیرش درخواست‌های دولت ایران است. البته این خواسته‌ها کمی پیش توسط نمایندگان مجلس و در لباس طرح صیانت در حال اجرایی شدن بود. نزدیک به دو ماه از فیلتر شدن اینستاگرام به عنوان شبکه اجتماعی محبوب ایرانیان می‌گذرد، ولی همچنان خبر تازه‌ای نیست. حالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شرط و شروط محالی وضع کرده که بعید است توسط متا پذیرفته شود!

زاکربرگ

طبق اعلام روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، نامه‌ای به مدیر ارشد متا، مارک زاکربرگ در خصوص عدم رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران ارسال شده و تأکید شده عملکرد این شرکت در ایران نامناسب است. نامه مورد نظر از طریق یکی از دفاتر حافظ منافع کشورمان به شرکت متا ارسال شده و فرصت داده شده نسبت به مفاد آن واکنش نشان داده شود تا تکلیف مردم ایران مشخص شود.

همچنین بخوانید:

۱۰ میلیارد تومان وام برای جبران آسیب های فیلترینگ و محدودیت های اینترنت

مدتی پیش عیسی زارع‌پور تأکید کرده بود که اینستاگرام و واتساپ می‌توانند مجددا رفع فیلتر شوند؛ به شرطی که از مواضع خود کوتاه آمده و رفتارشان را تغییر دهند. طرح صیانت اگرچه از طریق نمایندگان مردم عملی نشد، اما به نظر می‌رسد ادامه آن با جدیت بیشتری در مرکز ملی فضای مجازی در حال پیگیری است.

مهلت مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ

از جمله مواردی که مرکز ملی فضای مجازی در این نامه برای مدیر ارشد متا ارسال کرده می‌توان به مطالبی نظیر نشر سازمان یافته اخبار کذب و خلاف واقع، نفرت‌پراکنی و رفتارهای تبعیض‌آمیز، ترغیب به خشونت و دخالت در ناآرامی‌های اخیر، نقض حاکمیت ملی و نقض حقوق کاربران از طریق اعمال استانداردهای دوگانه، فعالیت تبلیغی و عملیاتی گروه‌های تروریستی روی پلتفرم‌های وابسته به شرکت متا، عمیق‌تر کردن شکاف‌های اجتماعی و تبعیض نژاد و قومی، تجزیه‌طلبی و زمینه‌سازی برای جرائم سازمان یافته اشاره کرد.

علاوه بر موارد مذکور، تذکراتی نیز درباره رفتارهای نامناسب جنسی، پخش و عدم ممانعت از لایوهای جنسی، ارائه خدمات جنسی و آموزش مطالبی خلاف قوانین کشور به این دو پلتفرم داده شده است. نظر شما درباره نامه مرکز ملی فضای مجازی به زاکربرگ و اولتیماتوم داده شده چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. شمابی سوادهازمانی میتوانیدبه زاکربرگ مهلت بدیدکه پلتفرمی حداقل مثل پلتفرم زاکربرگ داشته باشیددرحالیکه تمامی اپلیکیشن هاوبرنامه های ضعیف تون روی پلتفرم اونهاساختیداونهم خودتان نه توسط چینیها انجام دادید.حالا داریدضرب العجل تعیین میکنیدواقعامسخره ترین ضرب العجل جهان روتعیین کردید.مقصرکسانی هستندکه بی سوادهایی مثل تورووامثال توروسرکارگذاشتند.خاک برسرتان ومکانتان جهنم.

  2. حخ توهم زدن.. فکر کردن اونها مثل مردم ایران دست خالی هستند

  3. بیشتر شبیه یک جوک هست این خواسته