سایپا سهند

مقایسه سایپا سهند با ساینا S ؛ تفاوت در چیست؟

سایپا سهند به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده ساینا S به زودی به بازار عرضه خواهد شد, اما بین این دو محصول سایپا چه تفاوتی وجود دارد؟ در ادامه طراحی، مشخصات فنی و امکانات آنها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

گروه خودروسازی سایپا مدتی قبل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو به صورت رسمی از سایپا سهند به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده ساینا S پرده برداشت. اما این خودرو که قرار است به زودی به بازار ایران عرضه شود با ساینا S چه تفاوتی دارد؟ برای پاسخ به این پرسش قصد داریم در ادامه جزئیات طراحی، مشخصات فنی و سطح امکانات این دو خودرو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه سایپا سهند با ساینا S

بخش طراحی بیرونی

سایپا سهند

سایپا سهند از لحاظ ابعاد و طراحی نمای جانبی به ويژه بخش قوس سقف، ستون A،B،C، درها و گلگیر عقب کاملا به ساینا S شباهت دارد. از این رو تفاوت اصلی این خودرو را باید در بخش جلو جستجو کرد؛ در واقع طراحان به شکل کامل نمای جلو را تغییر دادند و اکنون در این بخش یک جلوپنجره جدید با لبه‌های کرومی نازک در بخش پایینی جلب توجه می‌کند. چنین تغییراتی باعث شده تا نمای جلوی این خودرو جذاب‌تر شود.

سایپا سهند

طراحان برای این خودرو از چراغ‌های جلوی جدیدی در نظر گرفتند که نسبت به قبل از طرح تیزتری بهره می‌برد. ضمن این که اکنون در وسط کاپوت این خودرو نیز دو خط جدید به چشم می‌خورد. همچنین طراحان آینه‌های جانبی را تغییر دادند و با حذف راهنمای گلگیر جلو از یک بج پلاستیکی با طراحی جذاب استفاده کردند.

طراحان همانند جلو برای نمای عقب سایپا سهند نیز تغییرات زیادی را نسبت به ساینا S در نظر گرفتند. اکنون چراغ‌های جدیدی با گرافیک داخلی مشابه رنو تلیسمان به چشم می‌خورد. طراحان مکان نصب پلاک خودرو را نیز از بخش صندوق به سپر تغییر دادند.

بخش طراحی داخلی

سایپا داشبورد و تریم داخلی سایپا سهند را نسبت به ساینا S به طور کامل تغییر ارتقا داده و اکنون طراحی داخلی این خودرو به خصوص داشبورد آن به خودروهای نسل قبلی رنو نظیر سیمبل شباهت زیادی دارد. کلاستر پشت فرمان با طراحی شبیه خودروهای بی ام و نیز یکی دیگر از ویژگی‌های کابین این خودرو محسوب می‌شود.

سایپا سهند

طراحان با استفاده از تریم رنگی مشکی و زرشکی برای داشبورد باعث شدند تا طراحی داخلی این خودرو جذاب‌تر شود. البته کارشناسان از این که از رنگ زرشکی زیادی در کابین استفاده شده انتقاد کردند؛ چرا که حتی در قسمت پایینی داشبورد به جای رنگ مشکی از رنگ زرشکی استفاده شده است.

هرچند کابین سایپا سهند نسبت به ساینا S ارتقا پیدا کرده است، اما به طور کلی کنسول مرکزی میان دو صندلی و طراحی آن با طراحی سال 2022 سازگار نبوده و نمی‌توان آن را ویژگی مثبتی دانست. به طور کلی اگر طراحان از رنگ زرشکی کمتری در کابین استفاده می‌کردند، طراحی داشبورد و مانیتور آن بیش از پیش به چشم می‌آمد.

امکانات رفاهی و ایمنی

sahand

سایپا سهند قرار است در چند تیپ روانه بازار شود که تیپ پایه آن از نظر امکانات و ایمنی و رفاهی در سطح ساینا S قرار خواهد داشت؛ اما نسخه فول سایپا سهند دنده ای از دوربین 360، سنسور نور، دی لایت، رادار نقطه کور، سیستم کنترل پایداری، مانیتور، فرمان با کلیدهای کنترل سیستم صوتی، تریم چرم داخلی، سنسور و دوربین پارک عقب، تهویه برقی، فرمان برقی، 4 کیسه هوا و سانروف بهره می‌برد.

مدل اتوماتیک نیز به سیستم استارت و ورود بدون کلید، صندلی‌های جلو برقی و کروز کنترل‌ مجهز خواهد بود. در طرف مقابل ساینا S فقط از امکانات ساده‌ای چون دو کیسه هوا، تهویه برقی و سنسور پارک عقب بهره می‌برد که نشان می‌دهد سایپا سهند از لحاظ سطح امکانات به شکل کامل به ساینا S برتری دارد.

مشخصات فنی

sahand

سایپا برای سهند از پیشرانه M15GSI به عنوان نسخه ارتقا پیدا کرده پیشرانه M15 ساینا S استفاده کرده است. این پیشرانه به واسطه تغییرات اعمال شده اکنون می‌تواند قدرتی برابر با 89 اسب بخار و گشتاور 135 نیوتن‌متر را به تولید برساند که نسبت به موتور M15 ساینا S حدود 2 اسب بخار قدرت و 7 نیوتن‌متر گشتاور بیشتری را به همراه دارد. گفتنی است پیشرانه M15 ساینا S نیز نسخه ارتقا پیدا کرده موتور M13 پراید محسوب می‌شود.

مواردی چون تغییر در سیستم تزریق سوخت، تغییر در سیستم جرقه‌زنی، اضافه شدن هدرز و اضافه شدن زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها جزو تغییرات مهمی محسوب می‌شود که مهندسان برای پیشرانه M15GSI در نظر گرفتند.

قیمت سایپا سهند

احتمالا شرکت سایپا با توجه به شرایط اقتصادی، سهند را در نسخه فول آپشن با قیمت 200 تا 250 میلیون تومان روانه بازار خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. سلام من وقتی این ماشین ها رادرخیابان میبینم ازدنیا سیرمیشم پیکان از اینها بهتر بود وقتی نمی تونی طراحی کنی بده به‌یک طراح خارجی بزار کارشونو انجام بدند