بخار کردن شیشه خودرو

چگونه از بخار کردن شیشه خودرو جلوگیری کنیم؟

با فرا رسیدن فصل زمستان، بخار کردن شیشه خودرو به سایر دردسرهای رانندگان اضافه می شود. چرا بخار تشکیل می‌شود و راه حل رفع این مشکل چیست؟

با فرا رسیدن فصل سرما مالکان خودرو با دردسرهای زیادی ممکن است مواجه شوند و یکی از این مشکلات، بخار کردن شیشه‌های خودرو است. وقتی شیشه بخار می‌کند، راننده باید با مشکل دید دست و پنجه نرم کند. در هر اقلیم متفاوتی که رانندگی کنید، متوجه خواهید شد یک‌سری دردسرها گریبان شما و ماشین را خواهد گرفت.

بخار کردن شیشه خودرو و روش های حل آن

آب و هوای سرد و خشک یا آب و هوای بیش از حد گرم، آثار مختلفی روی نحوه رانندگی می‌گذارند. به هر حال برای هر مشکلی راه‌حلی وجود دارد که باید به آن پرداخت. اگر هوا گرم است، راننده می‌تواند از کولر ماشین استفاده کند و اگر سرد است از بخاری و…

بخار کردن شیشه خودرو

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که با فرا رسیدن زمستان، رانندگان را به زحمت می‌اندازد، بخار کردن شیشه‌ها هنگام رانندگی است. اگر داخل کابین سرد شده و توان تحمل این حجم از سرما را ندارید، بهتر است از بخاری کمک بگیرید تا دمای درون کابین افزایش یابد؛ ولی آیا راهی برای حل معضل بخار کردن شیشه‌ها وجود دارد؟

چرا شیشه‌ها بخار می‌کنند؟

وقتی هوا سرد است، دمای داخل کابین نیز کاهش یابد و شیشه‌ها یخ می‌زنند. در چنین حالتی محیط مناسبی به وجود می‌آید تا فاز آب از گاز به مایع یا میعان برود. علاوه بر این به علت وجود رطوبت ناشی از نوشیدنی‌های گرم یا تنفس افراد درون کابین، فضای راحتی برای جولان دادن بخار فراهم می‌آورد.

از طرف دیگر توجه داشته باشید که دمای هوای داخل کابین نسبت به شیشه‌ها بیشتر است و باعث می‌شود تا میزان رطوبت افزایش یابد. رطوبتی که گفتیم ناشی از سه عامل است به شیشه‌های سرد و یخ زده برخورد می‌کند و نهایت امر با ایجاد میعان روی شیشه‌ها کار را به پایان می‌رساند. با به‌وجود آمدن میعان، بخار روی شیشه‌ها می‌نشیند و دید راننده کمتر از قبل می‌شود.

چطور مشکل بخار شیشه را حل کنیم؟

تا اینجای کار دانستیم که بخار کردن شیشه خودرو با جمع آمدن سه دلیل سردی شیشه‌های خودرو، رطوبت موجود درون کابین و گرمای داخل کابین ایجاد می‌شود و مشکلات زیادی برای رانندگان به وجود می‌آورد. حال که علت مشخص شده، راه‌حل نیز آسان می‌شود.

بخار کردن شیشه خودرو

برای این که بتوان مشکل بخار کردن را حل کرد، باید یکی از سه دلیل بالا به هر نحوی از بین بروند. نمی‌توان دمای درون کابین را کاهش داد تا شیشه‌ها مثل روز اول شوند؛ چرا که در این صورت سرنشینان دچار اذیت و آزار می‌شوند. در ادامه راه‌حل‌هایی برای حل معضل آمده است.

1. بخارگیر شیشه عقب و آینه‌ها را روشن کنید

اگر دقت کرده باشید گفتیم که بخار روی شیشه‌ها به علت اختلاف دمای بین محیط و شیشه است. حال اگر این دما به حد وسطی برسد، مشکل حل خواهد شد. روی خودروها المنت‌هایی در شیشه عقب تعبیه شده تا با گرم شدن، این تفاوت دمایی را از بین ببرند و شیشه‌ها را گرم کنند.

وقتی که شیشه عقب گرم می‌شود، بخاری که روی شیشه به وجود آمده به‌تدریج از بین خواهد رفت و دمای محیط و شیشه‌ها نیز به حالت یکسان در می‌آیند. در نتیجه روند تشکیل قطره روی شیشه کند و در نهایت متوقف می‌شود. علاوه بر المنت‌های پشت ماشین، در پشت آینه‌های کناری نیز گرم‌کن‌هایی تعبیه شده که همگی به یک سوکت متصل شده‌اند. این سوکت از طریق یک سیم وارد کابین خواهد شد. برای این که گرم‌کن‌ها فعال شوند، دکمه آن را فشار دهید تا بخار موجود از بین برود.

بخار کردن شیشه خودرو

2. شیشه جلو را بخارگیری کنید

برای حل مشکل بخار کردن شیشه‌های خودرو از طریق بخارگیری شیشه جلو، خودروی شما یا سیستم تهویه اتوماتیک دارد یا تهویه دستی. در آن دسته از ماشین‌هایی که سیستم تهویه از نوع اتوماتیک است، با فشردن دکمه مربوطه بخارگیر شیشه جلو فعال می‌شود. نحوه کار این سیستم این‌طور است که به محض آغاز به کار، جهت پرتاب باد را به سمت شیشه جلو تنظیم می‌کند.

وظیفه دیگر سیستم تهویه اتومات، روشن کردن کمپرسور کولر است. با روشن شدن این وسیله، از رطوبت درون کابین کاسته می‌شود تا یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن بخار حذف شود. بعد از آن راننده می‌تواند دمای سیستم تهویه را طوری تنظیم کند تا بخار گرم به شیشه جلو بخورد و اختلاف دما از بین برود.

ولی در خودروهایی که فاقد سیستم تهویه اتومات هستند، راننده باید ابتدا دریچه خروجی را با دست تنظیم کند و بعد از آن اقدام به افزایش دما نماید. همچنین برای این که بخارزدایی سریع‌تر انجام شود، می‌توانید پرتاب باد را زیاد کنید و همزمان کمپرسور را فعال کرده تا از رطوبت درون کابین کاسته شود.

3. شیشه‌ها را پایین بیاورید

اگر صاحب خودرویی هستید که کولر ندارد می‌توانید شیشه‌ها را پایین بیاورید (به میزان کم) و با روشن کردن بخاری، بخارزدایی را به خوبی انجام دهید. وقتی اندکی شیشه را پایین می‌آورید، دمای داخل کابین افت می‌کند و تفاوت دمایی بین داخل و خارج یکسان خواهد شد.

بخار کردن شیشه خودرو

نتیجه این است که تشکیل بخار روی شیشه‌ها کند شده و پس از مدتی از بین می‌رود. اگر خودروی شما کولر دارد سراغ این روش نروید؛ چرا که به خوبی نمی‌تواند بخار را از بین ببرد، ولی اگر کولر ندارید گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود.

4. شیشه را با دست یا پارچه پاک کنید

اگر هیچ‌یک از روش‌های بالا در دسترس نبود یا بخش‌های مختلف خودرو نظیر سیستم تهویه، بخاری و شیشه بالابرها خراب شده بودند، از دست خود یا پارچه استفاده کنید. اگرچه این روش اصولی و مناسب نیست، اما می‌تواند در شرایط بحرانی و سخت، دید راننده را افزایش دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*