قدرتمندترین ارتش های جهان

قدرتمندترین ارتش های جهان در سال ۲۰۲۲

هر کشوری برای دفاع از خود ارتش و تسلیحات نظامی دارد. در این مطلب قصد داریم با قدرتمندترین ارتش های جهان در سال 2022 آشنا شویم.

از زمانی که انسان بود، جنگ و دعوا وجود داشت و اگرچه سلاح‌های امروزی در دست بشریت نبود، اما چوب و چماق همواره به کمک می‌آمد. انسان‌های اولیه و قبیله‌ای با تیز کردن چوب‌ها و ساخت نیزه از خود در برابر قبایل دیگر محافظت می‌کردند و گاهی نیز جنگ‌های نسبتا بزرگی شکل می‌گرفت. برای مثال تا قبل از دوران صفویه، تپانچه و تفنگ وجود نداشت و با نیزه و شمشیر به جنگ یکدیگر می‌رفتند.

قدرتمندترین ارتش های جهان را بشناسید

به هر حال طی قرون اخیر و خصوصاً یک قرن گذشته، جنگ‌های بسیاری به وجود آمد و غافلگیری عجیب و غریبی برای انسان‌های روی کره زمین به وجود آورد. به همین دلیل کارشناسان نظامی و دفاعی تصمیم گرفتند درباره حوزه‌های مختلف جنگاوری و تاکتیک‌های مختلف کشورها مطالعه کنند و بر دانش نظامی خود بیفزایند.

به تجربه ثابت شده که رمز پیروزی و موفقیت، آمار و ارقام بالا در تجهیزات جنگی و پیشرفت‌های تکنولوژیکی نیست و چه بسا کشوری با مجهزترین امکانات و ادوات جنگی در برابر کشوری ضعیف‌تر از نظر نظامی شکست بخورد و سرافکنده شود. نمونه بارز مقاومت مردمی و مصداق عینی این مسئله، هشت سال جنگ بین ایران و عراق است.

قدرتمندترین ارتش های جهان

ارتش هر کشوری سرمایه نظامی آن دولت محسوب می‌شود و نیروهای زمینی، هوایی و پدافند آن همواره برای دفاع از سرزمین و تمامیت ارضی تلاش می‌کنند و آماده هستند. به تازگی اینسایدر مانکی، به‌عنوان یکی از پایگاه‌های اینترنتی، اقدام به رده‌بندی 25 ارتش قدرتمند جهان کرده است. این پایگاه اینترنتی معیارهای خاص خود را برای طبقه‌بندی دارد که از جمله آنها می‌توان به تعداد هواپیما، زیردریایی و بودجه نظامی اشاره کرد.

طبق بررسی‌ها و با در نظر گرفتن معیارهای این پایگاه، مشخص شده که در حال حاضر قدرتمندترین ارتش جهان از آنِ آمریکا است. به نوعی می‌توان گفت آمریکا پس از جنگی که روسیه با اوکراین به راه انداخت و اقداماتی که چین در اقیانوس آرام انجام داد، بودجه نظامی خود را به‌طرز قابل توجهی افزایش داده است.

افزایش بودجه نظامی و خرید و فروش بیش از حد سلاح، کمک بزرگی به شرکت‌های اسلحه‌سازی و نظامی خواهد بود. علاوه بر ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفته بودجه نظامی خود را افزایش دهد، چرا که روسیه اروپایی‌ها را هم تهدید به جنگ کرده است. با این اوصاف همان‌طور که گفتیم شرکت‌های تسلیحات نظامی به خوبی از سود این افزایش بودجه نظامی منتفع خواهند شد. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال دینامیکس و لاکهید مارتین اشاره کرد.

پایگاه اینترنتی مذکور اعلام کرده در این رده‌بندی تنها سه معیار را لحاظ کرده، چرا که امروزه بودجه نظامی نشان دهنده قدرت و میزان شانس در پیروزی خواهد بود. علاوه بر این 30 درصد رتبه‌بندی برای تعداد کل هواپیماهای نظامی و 20 درصد برای زیردریایی‌ها مدنظر قرار گرفته است.

قدرتمندترین ارتش های جهان

1. ایالات متحده آمریکا

گفتیم که ایالات متحده آمریکا در صدر این فهرست قرار دارد، چرا که بودجه نظامی آنها 800672 میلیون دلار است و 1957 جنگنده و 68 زیردریایی دارد. میزان بودجه نظامی این کشور با میزان کل 9 ارتش دیگر که در رده‌های پایین‌تر از آمریکا قرار دارند، برابری می‌کند. از آنجایی که این کشور طی یک سال اخیر کمک‌های تسلیحاتی زیادی به اوکراین کرده، ممکن است بودجه‌اش از یک تریلیون دلار هم بیشتر شود.

2. چین

مجموع هزینه‌های نظامی چین به 293352 میلیون دلار می‌رسد. تعداد کل جنگنده‌های این کشور نزدیک به 1200 و تعداد زیردریایی‌ها نیز 79 خواهد بود. می‌دانیم که چین طی سال‌های اخیر موفق شده دومین اقتصاد برتر جهان شود و از نظر میزان صادرات اسلحه هم پنجمین کشور صادرکننده محسوب خواهد شد. پاکستان بزرگترین واردکننده تسلیحات چینی است.

3. روسیه

سومین کشور بر اساس معیارهای اینسایدر مانکی، روسیه است. تعداد جنگنده‌های این کشور به 772 و تعداد کل زیردریایی‌ها به 70 می‌رسد. همچنین بودجه نظامی روسیه تقریباً 65908 میلیون دلار است. جای تعجب است که روسیه سومین کشور قدرتمند جهان از نظر ارتشی است، ولی نتوانسته در جنگ با اوکراین آن طور که باید خودی نشان دهد.

4. هند

بودجه نظامی هند نزدیک به 76598 میلیون دلار است و تعداد جنگنده‌ها و زیردریایی‌ها به ترتیب 564 و 17 ارزیابی شده است. شاید بتوان گفت عمده هزینه‌های بودجه نظامی این کشور صرف تسلیحات و مهمات نمی‌شود، بلکه حقوق کارکنان و نیروها پرداخت خواهد شد.

5. کره جنوبی

پنجمین کشور از نظر قدرت ارتش، کره‌جنوبی است و بودجه نظامی آن به 50227 میلیون دلار می‌رسد. تعداد کل جنگنده‌های هوایی این کشور 402 و مجموع کل زیردریایی‌ها 22 است. کره شمالی بارها اقدام به تهدید کره جنوبی کرده و همین باعث شده تا این کشور توجه زیادی به بودجه و ارتش خود داشته باشد.

قدرتمندترین ارتش های جهان

6. فرانسه

پس از کره جنوبی این فرانسه است که با بودجه نظامی 56647 میلیون دلار در جایگاه ششم ایستاده است. اگرچه بودجه نظامی این کشور از کره جنوبی بیشتر است، اما تعداد جنگنده‌ها و زیردریایی‌هایش کمتر تخمین زده شده است (به ترتیب 266 و 10). لازم به ذکر است که فرانسه بیشترین بودجه نظامی در اروپا را دارد و علاوه بر هزینه‌های نظامی بالا، تعداد جنگنده‌ها و زیردریایی‌هایش بیشتر است.

7. انگلستان

با پیشرفت و هزینه‌های قابل توجهی که دولت بریتانیا برای ارتش خود صرف می‌کند، به نظر می‌رسد تا سال 2030 میلادی نزدیک به 100 میلیارد دلار بودجه دست و پا کند. انگلستان با بودجه 68366 میلیون دلار بودجه و تعداد 119 جنگنده و تنها 10 زیردریایی، جزو ده ارتش قدرتمند جهان است.

8. ژاپن

به نقل از پایگاه اینترنتی اینسایدر مانکی، ژاپن با داشتن 54124 میلیون دلار بودجه نظامی و 217 جنگنده و 21 زیردریایی، جزو برترین ارتش های جهان محسوب می‌شود. پس از تهاجم آشکار روسیه به اوکراین، ژاپن این کشور را تهدیدی جدی برای منطقه به‌حساب آورده است. از جمله اقداماتی که سران ژاپن انجام داده‌اند می‌توان به افزایش بودجه نظامی و خرید بیشتر سخت افزار و تجهیزات نظامی اشاره کرد. هم‌اکنون در ارتش این کشور نزدیک به 50 هزار نفر ذخیره وجود دارد.

9. آلمان

مجموع هزینه‌های نظامی آلمان به 56017 میلیون دلار می‌رسد. این کشور اروپایی حدود 134 جنگنده و تنها 6 زیردریایی دارد. این کشور نیز پس از حمله روسیه به اوکراین تصمیم گرفت روی افزایش بودجه خود تمرکز کند. از این اقدام آلمان، کشورهای غربی به شدت حمایت می‌کنند، چرا که آنها معتقد بودند آلمان به‌عنوان یک قطب اقتصادی بزرگ باید به‌فکر افزایش هزینه‌های نظامی‌اش باشد. این همکاری‌ها در غرب و اتحادیه اروپا می‌تواند تأثیرات خود را طی دهه‌های آینده نشان دهد.

10. عربستان سعودی

عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت داشتن نفت فراوان ثروتمند محسوب می‌شوند و به همین دلیل کشوری مثل عربستان تجهیزات نظامی زیادی از کشورهای غربی می‌خرد. از طرف دیگر طی یک دهه اخیر و به خاطر مشارکت در جنگ یمن ناگزیر بوده بودجه نظامی‌اش را افزایش دهد. آمریکا بزرگترین صادرکننده تسلیحات نظامی به عربستان است و به‌همین خاطر است که هر دو کشور از متحدان یکدیگر به‌شمار می‌روند. 55564 میلیون دلار بودجه نظامی و 283 جنگنده، این کشور را جزو ده ارتش برتر قرار داده است.

قدرتمندترین ارتش های جهان

11. ایران

کشورمان ایران رتبه یازدهم را در این رده‌بندی کسب کرده است. اگرچه ما تحت شدیدترین تحریم‌های غرب قرار داریم، اما دولت از تجهیزات نظامی غافل نشده است. بودجه نظامی ارتش به 24589 میلیون دلار می‌رسد و 197 جنگنده و 19 زیردریایی داریم.

12. ایتالیا

بودجه نظامی ایتالیا تقریبا 32006 میلیون دلار است و با 92 جنگنده و 8 زیردریایی در رتبه دوازدهم قدرتمندترین ارتش‌ های جهان قرار گرفته است. این کشور با 350 هزار نفر پرسنل نظامی قدرت بسیاری دارد. همچون سایر کشورهای اروپایی، ایتالیا نیز با آغاز جنگ روسیه و اوکراین تصمیم گرفت میزان تسلیحات و بودجه نظامی خود را افزایش دهد. عمده خرید این کشور از آمریکا و شرکت‌هایی نظیر نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین است.

13. رژیم صهیونیستی

مجموع هزینه‌های اسرائیل به 24341 میلیون دلار و تعداد جنگنده‌های آن 241 و تعداد کل زیردریایی‌ها به 5 می‌رسد. از زمانی که آنها اعلام موجودیت کرده‌اند تا به امروز توسط کشورهای همسایه نظیر ایران مورد تهدید قرار گرفته‌اند و همین باعث شده از آمریکا حمایت‌های زیادی دریافت کند. عمده خرید تسلیحات این کشور از نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین بوده است.

14. ترکیه

ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ائتلاف ناتو، قدرتمندترین ارتش را دارد و با صرف بودجه 15479 میلیون دلاری و 205 جنگنده و 12 زیردریایی به چنین جایگاهی رسیده است.

15. استرالیا

مدتی پیش استرالیا که قصد خرید زیردریایی داشت تصمیم گرفت از فرانسه تجهیزات بخرد؛ اما به دلایلی از این کار منصرف شد و نسبت به خرید از انگلیس یا آمریکا تمایل نشان داد. همین باعث شد تا استرالیا و پاریس با یکدیگر به اختلافات جدی برخورد کنند. وقتی بحث‌های بین این دو کشور پایان یافت، استرالیا مجبور شد به عنوان غرامت، 584 میلیون دلار بپردازد. این کشور با بودجه نظامی 31754 میلیون دلار و 72 جنگنده و 6 زیردریایی اغلب تجهیزات نظامی‌اش را از شرکت‌های نورتروپ گرومن، بوئینگ، جنرال داینامیکس و لاکهید مارتین می‌خرد.

قدرتمندترین ارتش های جهان

16. پاکستان

پاکستان و هند درگیری‌های قدیمی با یکدیگر بر سر اراضی دارند و همین باعث شده هر دو کشور به فکر گزینه نظامی باشند و بودجه و تسلیحات خود را افزایش دهند. اگرچه پاکستان دچار مشکلات اقتصادی است، اما سعی می‌کند بیش از حد توان خود را مجهز کند. این کشور کلاهک و زرادخانه سلاح های هسته‌ای دارد. میزان بودجه نظامی پاکستان 11304 میلیون دلار و تعداد جنگنده‌ها و زیردریایی‌های آن به ترتیب 357 و 9 است.

17. تایوان

به گزارش پایگاه اینترنتی اینسایدر مانکی، تایوان 12959 میلیون دلار هزینه نظامی دارد و با داشتن 288 جنگنده و 4 زیردریایی جزو بیست ارتش قدرتمند جهان قرار گرفته است. این کشور تمام تلاش خود را می‌کند تا بودجه نظامی‌اش را تقویت کند، چرا که از سوی چین به شدت تحت فشار است و تهدید می‌شود.

18. کانادا

کانادا به عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان، اعلام کرده تا پنج سال دیگر هشت میلیارد دلار به بودجه نظامی 26449 میلیون دلارش‌اش می‌افزاید. تعداد کل جنگنده‌های این کشور 63 و تعداد زیردریایی‌هایش 4 است.

19. اسپانیا

طی سال جاری اسپانیا تصمیم گرفت دو درصد از تولید ناخالص ملی خود را به بودجه نظامی تخصیص دهد و در همین راستا یک میلیارد دلار به مجموع آن افزود. مجموع هزینه‌های این کشور برای ارتش خود به 19544 میلیون دلار می‌رسد. همچنین اسپانیا 140 جنگنده و 2 زیردریایی دارد.

20. برزیل

به نظر می‌رسد برزیل یکی از برترین اقتصادهای جهانی را دارد و می‌خواهد برای عقب نماندن از کشورهای توسعه یافته دیگر بودجه نظامی خود را روز به روز افزایش دهد. تعداد جنگنده‌های برزیل به 42 و تعداد زیردریایی‌های آن به 7 می‌رسد.

قدرتمندترین ارتش های جهان

21. هلند

در سال جاری میلادی هلند تصمیم گرفت تا 3.5 میلیارد دیگر برای بودجه نظامی خود هزینه کند. هم‌اکنون مجموع هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی این کشور نزدیک به 13752 میلیارد دلار است و 40 جنگنده و 4 زیردریایی دارد.

22. لهستان

اگر تاریخ خوانده باشید می‌دانید که دو کشور روسیه و آلمان همواره تهدیدهای فراوانی متوجه این کشور کرده‌اند. اگرچه آلمان در جنگ جهانی دوم مشکل خود را با لهستان کاملا حل کرد، اما روسیه همچنان کشور را وارد تنش می‌کند و همین باعث شده هزینه‌های نظامی این کشور افزایش یابد. از طرفی آمریکا و ناتو به لهستان کمک می‌کنند. میزان بودجه نظامی این کشور 13710 میلیون دلار و تعداد جنگنده‌ها و زیردریایی به ترتیب 91 و 1 است.

23. سنگاپور

عمده بودجه کل کشور سنگاپور صرف هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی می‌شود. همین باعث شده تا یکی از پیشرفته ترین ارتش‌ها تحت امر سنگاپور باشد. مجموع هزینه‌های نظامی این کشور 11115 میلیون دلار است و 100 جنگنده و 5 زیردریایی دارد.

24. کلمبیا

کلمبیا در آمریکای جنوبی کشوری است که قدرتمندترین ارتش را در اختیار دارد و با مجموع بودجه نظامی 10180 میلیون دلار و 17 جنگنده و 11 زیردریایی به فهرست مورد بحث راه یافته است.

25. قطر

قطر کلا 40 جنگنده دارد و بودجه نظامی‌اش به 11593 میلیون دلار می‌رسد. چند سال پیش با کشورهای حاشیه خلیج فارس مشکل پیدا کرد و به نوعی توسط سه کشور محاصره شد تا این که سال گذشته از حصر درآمد. فشارهای دیپلماتیک و تحریم‌ها باعث شد تا قطر خودمختار و متکی به خود شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. هرچند در این رده بندی قدرت سپاه پاسداران حساب نشده
    ولی اشکالی نداره
    بدون شک ایران پنجمین قدرت نظامی برتر است

  2. رده بندی درستی نبود . مرسی

  3. این رده بندی های درستی نیست ، چندتا عددی خود کشورها برای بودجه نظامی اعلام میکنن ملاک درستی نیست

    همنجوری که در عمل مشخص شده قدرت روسیه پوشالی هست