افزایش سرعت ویندوز

5 ترفند افزایش سرعت ویندوز که انجامشان کم‌تر از 5 دقیقه وقت می‌گیرد

در این مطلب به 5 ترفند کاربردی و موثر برای افزایش سرعت و بهره‌وری ویندوز می‌پردازیم که انجام هر یک، کم‌تر از پنج دقیقه وقت می‌گیرد.

راه‌حل‌های سریع همواره طرفداران خود را دارند و خوشبختانه، بسیاری از ترفندهای بهینه‌سازی و افزایش سرعت ویندوز نیز به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن قابل اعمال هستند. اگر با یک رایانه شخصی ویندوزی سر و کار دارید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای زیر را به‌منظور بهره‌وری بهتر این سیستم‌عامل انجام دهید.

5 روش سریع برای افزایش سرعت ویندوز

1. برنامه‌های استارتاپ خود را مدیریت کنید

برنامه های استارتاپ، افزایش سرعت ویندوز

آیا می‌دانید نصب انبوهی از افزونه‌ها در مرورگر، چگونه می‌تواند عملکرد آن‌را تحت تاثیر قرار دهد؟ این واقعیت در مورد ویندوز نیز صادق است. با این تفاوت که به‌جای افزونه‌ها، وزن ناشی از بارگیری برنامه‌های غیرضروری و جانبی باعث کاهش عملکرد ویندوز خواهد شد. بررسی استارتاپ برنامه راهکاری ساده است و با بستن هر برنامه غیرضروری که در بخش اعلان انباشه شده‌، می‌توانید نتایج مثبت را در بوت بعدی مشاهده کنید.

2. غیرفعال کردن انیمیشن‌های ویندوز 

انیمیشن ویندوز

ویندوز دارای انبوهی از انیمیشن‌های کوچک است که شاید هیچ‌گاه به آنها توجه نکرده باشید، از جمله آنها می‌توان به انیمیشن مینیمایز و ماکسیمایز اشاره کرد. وقتی به انیمیشن برمی‌خورید، احساس می‌کنید که فرآیندی در حال رخ دادن است. با این حال، وقتی انیمیشن‌ها را غیرفعال کنید، این باور به‌شما القا خواهد شد که فرآیندها فورا اتفاق می‌افتند. در واقع تغییری در عملکرد و استفاده از منابع CPU مشاهده نخواهد شد، اما حس افزایش سرعت ویندوز منتقل می‌شود.

3. ابزار Disk Utilization را بررسی کنید

فضای دیسک ویندوز

درست مانند زمانی‌که گوشی شما مملو از برنامه و عکس شده و عملکرد کاهش پیدا می‌کند، رایانه ویندوزی شما نیز چنین رفتاری را در شرایط مشابه خواهد داشت. این سیستم‌عامل به مقدار مشخصی فضای خالی برای عملیات روزانه، ذخیره فایل‌ها برای هایبرنت و غیره نیاز دارد.

در این مرحله، زمان آن رسیده که از ابزارهای مدیریت فضای دیسک ویندوز بهره ببرید و مقداری از فضا را آزاد کنید. در به‌روزرسانی اوایل سال 2022 برنامه محبوب CCleaner، ویژگی مذکور مفیدتر نیز شده، بنابراین اگر از کاربران این نرم‌افزار هستید، مطمئن شوید که جدیدترین نسخه را برای پاک‌سازی بهتر درایوهای خود در اختیار دارید. هم‌چنین ارتقای هارد دیسک کوچک HDD به نمونه حجیم‌تر از نوع SSD نیز پیشنهادی است که اگرچه بیش از 5 دقیقه وقت می‌گیرد، اما روشی موثر برای افزایش سرعت ویندوز خواهد بود.

4. حذف برنامه‌های بلااستفاده و پاک‌سازی بلوت‌ویر – راهی برای افزایش سرعت ویندوز

حذف بلوت ویر، افزایش سرعت ویندوز

اگر فضای خالی در اختیار دارید و برنامه‌ها هنگام راه‌اندازی، بارگیری نمی‌شوند، رها کردن یک برنامه با این تصور که ممکن است در آینده به آن نیاز داشته باشید، ضرر ندارد. اما، اگر برنامه‌هایی دارید که از آنها استفاده نمی‌کنید و دارای تعداد زیادی برنامه کمکی هستند که در هنگام راه‌اندازی ویندوز به شما عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند یا فقط فایل‌های بزرگی دارند که فضای دیسک شما را اشغال کرده‌اند، حذف آنها راهی عالی برای افزایش سرعت ویندوز است. فضای اضافی روی دیسک باعث می‌شود همه چیز کارآمدتر اجرا شود.

علاوه بر برنامه‌هایی که نصب کرده‌اید، حتما به برنامه‌های نصب نشده نیز نگاهی بیاندازید. اگر یک کامپیوتر از پیش ساخته از یک سازنده بزرگ مانند اچ‌پی، دل و غیره را خریداری کرده‌اید، به احتمال زیاد مملو از بلوت‌ویرهایی است که به آنها نیاز ندارید. تولیدکنندگان کامپیوتر معمولا رایانه‌های شخصی از پیش ساخته شده خود را با انبوهی از برنامه‌های بلوت‌ویر عرضه می‌کنند. می‌توانید Bloatware را به‌طور دستی حذف کنید، اما اگر با نرم‌افزار بسیار پیچیده‌ای مواجه شدید که در برابر حذف مقاومت می‌کند، از عملکرد “Fresh Start” ویندوز استفاده کنید.

5. اسکن بدافزار

ویندوز دیفندر

ویروس‌ها و بدافزارهای قدیمی، معمولا با پاک‌سازی اطلاعات مهم، آثار مخربی بر رایانه باقی می‌گذاشتند. درحالی‌که این دسته از ویروس‌ها هم‌چنان به‌قوت خود باقی‌اند، انگیزه جدید پشت پرده از انتشار بدافزارها، در درجه اول دسترسی به منابع است. در ارتباط با رایانه شما، منبع اصلی، قدرت محاسباتی و اتصال به‌ اینترنت است. بنابراین اغلب اوقات آلودگی سیستم به بدافزار باعث می‌شود سرعت رایانه کاهش پیدا کند، زیرا حتی اگر از تمام منابع سیستم استفاده نکنید نیز شخص دیگری مشغول انجام این کار است.

بنابراین، در ابتدا اطمینان حاصل کنید که Windows Defender به‌روز است و استفاده از ابزار اضافی مانند Malwarebytes نیز پیشنهاد می‌شود. در حالی‌که ویندوز دیفندر یک راه‌حل آنتی‌ویروس قوی است، Malwarebytes نه تنها در شناسایی نرم‌افزارهای مخرب مفید است، بلکه به‌شما اطلاع می‌دهد که برنامه‌های بالقوه ناخواسته‌ای که ویروس نیستند اما وجودشان در رایانه غیرضروری هستند را پاک کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*