ربات پوشیدنی

با ربات پوشیدنی محققان ژاپنی، ترس از آمپول هم از بین خواهد رفت

محققان ژاپنی، یک ربات نرم پوشیدنی ابداع کردند که می‌تواند در کاهش ترس و بهبود تجربه بیمار در حین فرآیندهای درمانی مانند تزریق آمپول موثر باشد.

ربات پوشیدنی جدید دانشمندان ژاپنی، می‌تواند به بیمارانی که از روش‌های مختلف پزشکی از جمله تزریق آمپول ترس دارند، کمک کند. محققان دانشگاه تسوکوبا روشی را ابداع کردند که از طریق پوشیدن یک ربات نرم، تجربه درمان‌های پزشکی را در طول بیماری بهبود می‌بخشد. در حالی‌که بسیاری از ما بدون گوشی‌های هوشمند خود قادر به زندگی روزمره نیستیم، ربات‌ها نیز ممکن است به‌زودی نقشی کلیدی پیدا کنند.

براساس آزمایش‌های اخیر محققان ژاپنی، آنها یک ربات نرم‌دست را ساختند که می‌تواند تجربه بیماران را در حین انجام اقدامات پزشکی ناخوشایند مانند تزریق ارتقا داده و در کاهش ترس و استرس موثر باشد. مقامات بهداشت عمومی دریافته‌اند که ترس از سوزن، یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ واکسیناسیون در طول همه‌گیری کووید-19 بود.

علی‌رغم تحقیقات گسترده در مورد اضطراب بیماران طی روش‌های درمانی، هنوز نیاز به آزمایش و عملی کردن راه‌حل‌هایی برای کمک به بیماران وجود دارد و اینجاست که ربات های پوشیدنی برای کاهش درد به‌کار گرفته می‌شوند.

تزریق آمپول

تاثیر ربات پوشیدنی در کاهش ترس بیماران

در مطالعه جدیدی که اخیرا در Scientific Reports منتشر شده است، محققان دانشگاه تسوکوبا، از یک ربات نرم پوشیدنی برای بیماران استفاده کردند تا در طول فرآیند درمانی، درد را کاهش دهد. شرکت‌کنندگانی که از این ربات استفاده کردند، در هنگام قرارگیری در معرض محرک‌های گرمایی خفیف، در مقایسه با افرادی که این ربات را نمی‌پوشند، احساس درد و ترس کم‌تری داشتند.

پروفسور فومیهید تاناکا، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید:

نتایج تحقیق‌های ما نشان می‌دهند که استفاده از ربات‌ های نرم پوشیدنی ممکن است در کاهش ترس از جمله تزریق آمپول مفید باشند و هم‌چنین احساس درد را در طول درمان‌های پزشکی از جمله واکسیناسیون کاهش می‌دهند.

ربات نرم محققان ژاپنی که پوششی از خز دارد و Reliebo نام گرفته است، با اتصال به‌دست شرکت‌کنندگان، می‌تواند در پاسخ به حرکات دست، باد کند. محققان اثربخشی آن‌را تحت شرایط مختلف، بسته به فشردن دست شرکت‌کننده در حالی که محرک حرارتی دردناک را روی بازوی دیگر که ربات قرار نداشت، بررسی کردند. دانشمندان هم‌چنین سطوح اکسی‌توسین و کورتیزول که نشانگرهای زیستی برای استرس هستند را از نمونه‌های بزاق بیمار اندازه‌گیری کردند.

ربات پوشیدنی

علاوه بر این، درجه‌بندی درد ذهنی با استفاده از این مقیاس ارزیابی ثبت شد و یک نظرسنجی نیز با برای ارزیابی ترس بیماران از تزریق آمپول و وضعیت روانی قبل و بعد آزمایش انجام گرفت. از این طریق، محققان دریافتند که پوشیدن ربات، بدون احتساب شرایط آزمایشی مورد استفاده، به تسکین درد بیماران کمک می‌کند و حدس می‌زنند که احساسات انسانی آنها نیز با لمس توسط ربات تقویت می‌شوند.

پروفسور تاکانا افزود:

امروزه به‌خوبی می‌دانیم که لمس بین فردی می‌تواند درد و ترس را کاهش دهد، ما معتقدیم که این اثر حتی در ربات های نرم غیرزنده نیز قابل دستیابی است.

این روش، به‌خصوص زمانی کارآمد خواهد بود که تماس واقعی با انسان، مانند دوره‌های همه‌گیری امکان‌پذیر نباشد. نسخه‌های آینده این ربات پوشیدنی ممکن است از یک نگاه کنترل شده یا حتی فناوری واقعیت افزوده، برای کمک به ایجاد ارتباط با بیمار یا منحرف کردن حواس او از درک درد در موقعیت‌های مختلف استفاده کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*