توده گاز متان در تهران

سازمان محیط زیست: توده گاز متان در تهران واقعیت دارد

پیش‌تر شهردار تهران وجود متان در تهران را انکار کرده بود،‌ اما طبق اعلام سازمان محیط زیست باید واقعیت توده گاز متان در تهران را بپذیریم.

ماه پشت ابر نمی‌ماند! جمله‌ای که شاید ساده باشد، اما در بطن خود سخن‌ها دارد و این روزها کمتر به آن توجه می‌شود. نپذیرفتن واقعیت و قایم شدن پشت چهره دروغ آثار مخربی برای بشریت داشته و خواهد داشت. پیش‌تر علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران بزرگ، واقعیت توده گاز متان بر فراز آسمان شهر را خبر کذب خوانده بود.

توده گاز متان در تهران واقعی است

به تازگی سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست خاطرنشان کرده، باید واقعیت را درباره توده گاز متان بپذیریم؛ زیرا تا وقتی واقعیت را قبول نکنیم، به سراغ حل مشکل نخواهیم رفت. داریوش گل علیزاده همچنین افزود:

در هفته‌های اخیر شورای شهر تهران از ما درخواست کرده بود که مستندات خود درباره وجود توده ابر متان در آسمان جنوب تهران را ارائه کنیم و ما نیز گزارش‌هایی که این مساله را تایید می‌کند، به شورای شهر ارائه کرده‌ایم. همچنین سازمان فضایی ایران، وجود توده گاز متان بر فراز مجتمع آرادکوه را تایید کرده است و از نظر ما هم انتشار گاز متان از این مجتمع که بیش از 60 سال است در آن زباله دفن می‌شود، کاملا طبیعی است.

توده گاز متان در تهران

به گفته علیزاده، ماجرای انتشار گاز متان از مجتمع آرادکوه مسئله جدیدی نیست و طی سال‌های 96 و 97 مسئولان وقت شهرداری سعی کردند برای استحصال گاز متان با یک شرکت کره‌ای قرارداد ببندند؛ ولی متاسفانه دلایل مختلفی باعث شد تا چنین قراردادی بسته نشود. اگر این قرارداد در آن زمان بسته می‌شد، هم طرف ایرانی و هم کره‌ای سود می‌بردند.

یک سال بعد و در سال 98 شهردار تهران طی نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از ایشان خواست تا تضمیناتی را برای طرف قرارداد کره‌ای فراهم کند تا آنها بدین وسیله با شهرداری قرارداد منعقد کنند. شوربختانه این اتفاق هرگز نیفتاد و از آن روز تا به الان پروژه استحصال گاز متان از این مجتمع به نتیجه مشخصی نرسیده است.

همچنین بخوانید:

حجم گاز متان تهران، ماهواره های ناسا را غافلگیر کرده است

به گفته آقای علیزاده، از گاز متان می‌توان استفاده‌های مفیدی همچون تولید انرژی کرد. این گاز همان گاز شهری است که اصلی‌ترین منبع گرمایش منازل مسکونی و واحدهای تجاری و اداری به حساب می‌آید. با این اوصاف اگر بتوان با استحصال زباله‌های آن کنار آمد، سود جذابی کسب خواهد شد. سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست افزود:

البته حالا که قرارداد با شرکت کره‌ای امضا نشده است، باز هم به شهرداری تهران توصیه می‌کنیم که هم برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در مجتمع آرادکوه و هم برای درآمدزایی و جلوگیری از هدررفت گاز متان، با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی به طرف استحصال گاز متان از زباله‌های انباشت شده در مجتمع آرادکوه پیش برود.

توده گاز متان در تهران

می‌دانیم که گاز متان یک گاز گلخانه‌ای است و تأثیر به‌سزایی در روند گرمایش جهانی و افزایش سرعت تغییرات اقلیمی دارد. کشورهای جهان از انتشار این گاز در سطح کشور و شهرهای خود هراس دارند و حساسیت بالایی برای آن قائل هستند. باید بگوییم که انتشار متان در هوا منجر به آلودگی هوا نمی‌شود و به‌طور کلی با گازهای SOX، NOX و CO متفاوت است.

گل علیزاده تأکید کرده که انتشار این گاز جای نگرانی برای مردم ندارد؛ چرا که متان در هوا نه قابل اشتعال است و نه نفس کشیدن آن برای سلامتی مضر محسوب می‌شود. او همچنین خاطرنشان کرد هم‌اکنون برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان به استحصال گاز متان از زباله دست یافته‌اند و شهرداری تهران باید در این زمینه با چنین شرکت‌های خصوصی همکاری کند.

جالب اینجاست که اگر شهرداری تهران اقدام به مشارکت با شرکت‌های خصوصی دانش‌بنیان کند، هم خودش و دانش‌بنیان‌ها منتفع می‌شوند و هم این که جلوی انتشار هر چه بیشتر گاز متان گرفته خواهد شد. گل علیزاده همچنین معتقد است که مجتمع آرادکوه تنها منطقه‌ای نیست که گاز متان از آنجا انتشار می‌شود. وی افزود:

علاوه بر مجتمع پسماند شهرداری تهران، تعدادی منبع مهم دیگر انتشار گاز متان نیز در جنوب پایتخت وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به یک دامداری بزرگ مستقر در این منطقه اشاره کرد. البته عامل اصلی انتشار گاز متان در جنوب تهران، دفن و انباشته شدن زباله‌ها در مجتمع آرادکوه است و اساسا وقتی در یک منطقه حجم عظیمی از زباله‌ تر و مواد آلی روی هم تلنبار می‌شود، فعل و انفعالات شیمیایی باعث متصاعد شدن گاز متان می‌شود.

همچنین بخوانید:

دانشمندان سال‌ها نقش مخرب انسان در تولید گاز متان را دست‌کم می‌گرفتند!

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در ادامه به گزارش ناسا اشاره کرده و گفته است این نقشه صرفاً مربوط به ایران نیست و در آن به 49 کانون مهم دیگر انتشار گاز متان در سطح جهان توجه شده. کشورهای مد نظر ناسا عبارتند از: آمریکا، هند، ترکمنستان و مکزیک.

به گفته داریوش گل علیزاده، از وقتی که ماهواره‌های تحقیقاتی به مدار زمین فرستاده شدند، هر از گاهی اقدام به انتشار تصاویری می‌کنند که توسط مراکز علمی-پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته سنجنده‌ای که وجود توده عظیم گاز متان در 50 نقطه از آسمان جهان را تایید کرده، از تیرماه امسال به فضا اعزام شده و به همین دلیل است که این سنجنده به تازگی توانسته این نقاط را شناسایی کند. وی در پایان اضافه کرد:

ما باید واقعیت را درباره توده گاز متان بپذیریم، زیرا تا وقتی واقعیت را قبول نکنیم، به سراغ حل مشکل نخوایم رفت. اما به نظر می‌رسد گزارش صحیحی در این خصوص در اختیار شهردار محترم تهران قرار نگرفت و بهتر بود دوستان سازمان مدیریت پسماند، اطلاعات صحیحی را در اختیار شهردار تهران قرار می‌دادند تا ایشان به تکذیب توده گاز متان در آسمان جنوب تهران نپردازد، زیرا سازمان محیط زیست از گذشته تا امروز بارها تاکید کرده است که فرآیند دفن پسماند در مجتمع آرادکوه حتما باید اصلاح شود.