گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ و دوربین ۱ اینچی رونمایی شدند

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو – Xiaomi 13 & Xiaomi 13 Pro با چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲، دوربین ۱ اینچی شگفت‌انگیز و اندروید ۱۳ معرفی شدند.

پس از وقفه‌ای چند روزه به احترام درگذشت جیانگ زمین، رئیس جمهور سابق چین، کمپانی شیائومی سرانجام از گوشی‌های پرچمدار نسل جدید خودش سری Xiaomi 13 رونمایی کرد. این خانواده در دو نسخه به نام‌های شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو عرضه می‌شود که شاید در چیپست زیر قاب یکی باشند، اما در بخش نمایشگر، طراحی بدنه و سیستم دوربین تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. در ادامه بیشتر با این محصولات آشنا خواهیم شد.

شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو، اولین گوشی های جهان با اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اولین نکته قابل توجه در مورد این دو گوشی، تجهیز آن‌ها به چیپست پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام برای نخستین بار در بین گوشی‌های موبایل هستند. در حال حاضر این قدرتمندترین چیپست موبایل اندرویدی است که عملکرد فنی و بهینه‌سازی انرژی به مراتب بهتری نسبت به نسل قبلی، اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ را وعده می‌دهد.

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

تغییر چینش خوشه‌های هسته اسنپدراگون ۸ نسل ۲، از عمده‌ترین تفاوت های آن با نسل قبلی است. این تراشه از هسته مرکزی Cortex-X3 با فرکانس ۳.۱۹ گیگاهرتزی، دو هسته Cortex-A715 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی، دو هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتزی و در نهایت سه هسته ۲.۰ گیگاهرتزی Cortex-A510 تشکیل می‌شود. یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم این تراشه، پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) است که با تقویت سایه‌ها و بازتاب نور، گیمینگ سطح کنسولی را به گوشی‌های خانواده شیائومی ۱۳ میاورد.

گوشی‌ساز چینی محصولات جدید خودش را در سه نسخه مختلف با ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگ حافظه داخلی ارائه می‌کند. نکته قابل توجه اینجاست که فناوری نسخه ۱۲۸ گیگابایتی UFS 3.1 است، در حالی که نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به فناوری نوظهور UFS 4.0 مجهز هستند که سرعت انتقال و خواندن/نوشتن داده به مراتب بیشتری را ارائه می‌کند. ظرفیت رم این گوشی‌ها نیز ۸ یا ۱۲ گیگابایت خواهد بود که برای اجرای روان و بدون دردسر سنگین‌ترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها کافی است. همچنین روی هر دو گوشی رابط کاربری جدید MIUI 14 شیائومی مبتنی بر اندروید ۱۳ نصب شده است.

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

تا اینجای کار همه چیز در دو گوشی شبیه به هم است. اما از نظر ظرفیت باتری با یکدیگر متفاوت هستند. نسخه اصلی این خانواده به یک باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده که با سرعت ۶۷ واتی به صورت سیمی و ۵۰ واتی به صورت بی‌سیم شارژ می‌شود. در آن سمت نسخه پرو نه تنها از یک باتری بزرگ‌تر ۴،۸۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی می‌گیرد، بلکه به لطف تراشه امنیتی Surge G1، فست شارژ امن ۱۲۰ واتی را هم ارائه می‌کند که به لطف آن گوشی به مراتب سریع‌تر شارژ خواهد شد. شیائومی مدعی شده که گوشی‌های سری Xiaomi 13 هنگام بازی کردن در حین شارژ، می‌توانند دمای خود را نزدیک ۹ درجه پایین‌تر از آیفون ۱۴ اپل نگه دارند.

ارادت شیائومی به اپل در طراحی گوشی‌ها

ما پیشتر تصور می‌کردیم دو گوشی شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو از نظر طراحی کاملاً با هم یکسان باشند. اما وقتی آن‌ها رونمایی شدند، متوجه الگوبرداری شیائومی از اپل حداقل برای طراحی نسخه معمولی این خانواده شدیم. Xiaomi 13 از فریم نوک تیز و لبه تختی مثل گوشی‌های سری آیفون ۱۴ استفاده می‌کند. در حالی که Xiaomi 13 Pro ظاهری شبیه به نسل قبلی خودش، شیائومی ۱۲ اس دارد. هر دو گوشی به عنوان محصولی پرچمدار، دارای گواهی ضد آب و گرد‌و‌غبار IP68 هستند. یک لایه با فناوری نانو نیز روی قاب پشتی آن‌ها کشیده شده تا اثر انگشت کمتر روی آن‌ها باقی بماند و در صورت ماندن هم به آسانی از بین برود. ضخامت مدل پرو ۸.۷ میلی‌متر و وزن آن ۲۱۰ گرم است، در حالی که نسخه معمولی از وزن کمتر ۱۸۵ گرمی و ضخامت پایین‌تر ۸.۱ میلی‌متری بهره می‌برد.

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

هر دو گوشی به یک نمایشگر AMOLED با پنل E6 ساخت سامسونگ مجهز هستند که اوج روشنایی فوق‌العاده ۱۹۰۰ نیت و نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌کنند. علاوه بر این به فناوری DC Dimming هم مجهز هستند و از استانداردهای +HDR10 و DolbyVision هم پشتیبانی می‌کنند. اما این دو گوشی از نظر ابعاد نمایشگر با یکدیگر متفاوتند. نسخه پرو به پنل بزرگ‌تر ۶.۷۳ اینچی با رزولوشن بیشتر 1440×3200 پیکسلی مجهز است، در حالی که نسخه معمولی یک نمایشگر کوچک‌تر ۶.۳۶ اینچی با رزولوشن کمتر 1080×2400 پیکسلی را در خودش جای داده است.

شیائومی از اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از دالبی اتموس و قابلیت جدید ردیابی حرکات سر دالبی روی پرچمداران جدید استفاده کرده است. ضمناً هر دو آن‌ها به فرستنده مادون قرمز هم مجهز هستند.

شیائومی مدل پرو این گوشی را در نسخه مشکی سرامیکی یا سفید، آبی و سبز چرمی ارائه می‌کند. ماژول دوربین مشکی‌رنگی هم بخش عمده‌ای از بالای قاب گوشی را به خودش اختصاص داده است. نسخه معمولی این خانواده برخلاف مدل پرو، از یک قاب پشتی شیشه‌ای در رنگ‌های مشکی، سبز، آبی، خاکستری و سفید عرضه می‌شود و تنها نسخه آبی این گوشی مثل نسل قبلی از جنس چرمی برخوردار است.

تفاوت عمده در سیستم دوربین

سیستم دوربین، جایی است که این دو گوشی تفاوت چشمگیری با یکدیگر دارند. گوشی شیائومی ۱۳ پرو به سنسور سه‌گانه ۵۰ مگاپیکسلی پشتی مجهز است. در اینجا سنسور ۱ اینچی Sony IMX989 با ابعاد ۱.۶ میکرومتری از مدل شیائومی ۱۲ اس اولترا به ارث رسیده است که یک لنز برند لایکا با گشودگی دیافراگم f/1.9 و فناوری لرزشگیر Hyper OIS روی آن قرار دارد.

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

یک دوربین تله فوتو ۵۰ مگاپیکسلی در کنار آن با ارائه زوم ۳ برابری قرار دارد که از لنز شناور لایکا با گشودگی دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. نکته جالب اینجاست که فاصله فوکوس نزدیک این دوربین فقط ۱۰ سانتی‌متر است. در نهایت هم یک سنسور دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض با گشودگی دیافراگم f.2.2، لنز ۱۴ میلی‌متری با پشتیبانی از عکاسی ماکرو و فوکوس خودکار کنار این دو سنسور قرار گرفته است.

در آن سمت نسخه معمولی خانواده هم از سنسور سه‌گانه پشتی با لنزهای برند لایکا بهره می‌برد. سنسور اصلی این گوشی ۵۰ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.8، لنز ۲۳ میلی‌متری و اندازه ۱/۱.۵۶ اینچی به همراه فناوری لرزشگیر Hyper OIS است. شیائومی روی این گوشی از یک دوربین تله فوتو مناسب استفاده کرده، در حالی که این سنسور نقطه ضعف نسل قبلی بود. در اینجا یک سنسور ۱۰ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، گشودگی دیافراگم f/2.0، زوم ۳ برابری و لنز لایکا حضور دارد. دوربین اولترا واید این گوشی هم ۱۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 ولی بدون پشتیبانی از فوکوس خودکار است.

گوشی های شیائومی ۱۳ و ۱۳ پرو

دوربین هر دو گوشی قادر به فیلمبرداری 8K با نرخ 24fps همراه HDR است و از فیلمبرداری 4K با دو نرخ 30/60fps پشتیبانی می‌کند. همچنین یک سنسور دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 درون حفره نمایشگر این گوشی‌ها تعبیه شده که برخلاف انتظارها از فیلمبرداری 4K پشتیبانی نمی‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*