پارس خودرو

پارس خودرو به بخش خصوصی واگذار می‌شود

خصوصی سازی شرکت‌های دولتی یکی از چالش‌های مهم بین دولت و خودروسازان بوده است. آیا سهام پارس خودرو به زودی واگذار می‌شود؟

صنعت خودروی ایران طی سالیان اخیر با موانع بسیاری مواجه شده و مسیر آینده با آن اتفاقات گذشته گره خورده است. تحریم‌های شدید و همه‌جانبه غرب و ممنوعیت واردات خودرو باعث شد تا چیزی از صنعت خودروسازی کشورمان باقی نماند. شرکت‌های خودروساز دولتی نیز در این بین بیشترین ضرر عایدشان شد.

آیا پارس خودرو خصوصی می‌شود؟

ایران خودرو و سایپا دو قطب خودروسازی ایران هستند که هم‌اکنون با ضرر و زیان انباشته دست و پنجه نرم می‌کنند. قیمت گذاری دستوری برای محصولات آنها و نظارت و دخالت بیش از حد در امور قیمتی باعث شده تا آبی‌پوشان و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص از ادامه این وضعیت خسته شوند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت وعده‌های توخالی به شرکت‌های تولید خودرو می‌دهد، اما خوب می‌دانیم که قرار نیست اتفاقی بنیادین برای صنعت خودرو بیفتد. مسئله خصوصی سازی شرکت‌های دولتی سال‌هاست در محافل مختلف بررسی می‌شود و بحث واگذاری سهام دولت به شرکت‌های خصوصی جذابیت‌های خودش را دارد.

پارس خودرو

سیدرضا فاطمی امین طی روزهای اخیر در مصاحبه‌ای به واگذاری یکی از خودروسازها به بخش خصوصی اشاره کرده است. وزیر صمت تأکید کرده قیمت گذاری نهایی انجام و مجوز لازم برای واگذاری صادر شده است. خودروسازی که احتمال زیاد خصوصی خواهد شد، شرکت پارس خودرو است. باید ببینیم آیا این شرکت از زیر یوغ دولت خارج می‌شود یا خیر!

ابتدای دوران ریاست جمهوری رئیسی، طی بازدید ایشان از کارخانه‌های خودروسازی دولتی تأکید شد که باید هر چه سریع‌تر موضوع خصوصی سازی خودروسازان دولتی پیگیری شود. اگر دولت دست از سر ایران خودرو و سایپا بردارد، سهم آنها از این صنعت به صفر می‌رسد و به احتمال زیاد آثار جالب توجهی به دنبال خواهد داشت. وزیر صمت گفته:

هر نوع خصوصی سازی به کسب مجوز از سوی وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی احتیاج دارد. خصوصی سازی صنعت خودرو یک فرآیند یک‌باره نیست و طی چندین مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، قیمت شرکت خودروساز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و از آنجا که خودروسازهای اصلی کشور دارایی گسترده‌ای دارند، قیمت‌گذاری آنها طول می‌کشد. به هر حال پس از تعیین قیمت، صدور ابلاغیه‌های کارشناس رسمی دادگستری و طی مراحل قانونی، جواز واگذاری یکی از خودروسازها به بخش خصوصی صادر شده و سهام آن به‌زودی به مزایده گذاشته می‌شود.

پارس خودرو

همان‌طور که مشخص است، دولت از همان ابتدا تا به امروز موافق خصوصی سازی نیست و تأکید کرده این‌کار با قوانین فعلی سازگار نخواهد بود. همچنین دولت وعده داده به‌زودی نفوذ و دخالت خود را کاهش می‌دهد، ولی در عمل چیزی مشاهده نشده است. به هر حال همین که دولت چنین خبری را اعلام کرده جای خوشحالی است.

عده‌ای معتقدند که با خصوصی سازی صنعت خودرو، بحران‌ها و چالش‌های بسیاری گریبان‌گیر خودروسازان می‌شود، ولی وزارت صنعت، معدن و تجارت هر بار در واکنش به طرح چنین ادعاهایی آنها را رد کرده است. از طرف دیگر برخی بر این باورند که خصوصی سازی ایران خودرو یعنی این که دولت سهام خود را به شرکت‌های چینی بدهد یا این که به نیروهای مسلح واگذار کند. باید منتظر مزایده ماند و تا آن موقع هر چه گفته شد جز حدس و گمان نخواهد بود.