مارکت فرعی اپ استور

اپ استور آماده رویارویی با رقیب های خود می‌شود؛ مارکت های نرم افزاری فرعی در گوشی‌های اپل!

اپل در راستای پیروی از قوانین جدید اتحادیه اروپا، به زودی امکان تاسیس مارکت های فرعی نرم افزار را به توسعه دهندگان خواهد داد. آیا اپ استور قادر به رقابت با رقیب های احتمالی خود خواهد بود؟

اپل همواره به خاطر محدودیت‌های سنگین نرم افزاری که برای کاربران مک او اس و iOS ایجاد می‌کرده است، مورد سرزنش بسیاری صاحب نظران و منتقدین بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها رو به پایان هستند؛ چرا که این کمپانی در صدد است برای پیروی از قوانین جدید وضع شده در اتحادیه اروپا به زودی برخی محدودیت‌هایش در زمینه اپ استور و دسترسی به اپلیکیشن‌ها را کاهش دهد.

به گزارش بلومبرگ، اپل تصمیم دارد در آینده ضمن فراهم کردن امکان تاسیس مارکت های نرم افزار فرعی جایگزین اپ استور، قابلیت سایدلودینگ اپلیکیشن‌های iOS و iPadOS را نیز در اختیار کاربران این سیستم عامل‌ها قرار دهد. سایدلودینگ به معنای دانلود اپلیکیشن‌های مختلف iOS از منابعی غیر از اپ استور و نصب آن‌ها به طور مجزاست.

مارکت های فرعی جانشین اپ استور؛ شاید در iOS 17!

البته گفته می‌شود که تاسیس مارکت‌های فرعی به هیچ عنوان باعث کاهش سهم سی درصدی کوپرتینویی‌ها از فروش اپلیکیشن‌ها نخواهد شد؛ چرا که بر اساس اطلاعات موجود، اپل تصمیم گرفته همچنان این سهم بالای خود از فروش اپلیکیشن‌ها را از توسعه‌دهندگان دریافت کند!

مارکت فرعی اپ استور

به این ترتیب، با این که سایدلودینگ و مارکت‌ها فرعی در عمل تفاوتی برای توسعه‌دهندگان نخواهند داشت؛ اما کاربران حس آزادی و دسترسی بیشتری خواهند کرد.

البته نصب اپلیکیشن‌های iOS از منابع جانبی باعث کاهش امنیت این سیستم عامل نخواهد شد. در این زمینه اپل تصمیم دارد از معیارهای امنیتی همیشگی خود مانند اخذ تاییدیه‌های متفاوت بهره ببرد. از این طریق، این کمپانی قادر خواهد بود ضمن تضمین امنیت کاربران، اجازه دسترسی آن‌ها به اپلیکیشن‌ها از منابع خارج از اپ استور را فراهم کند.

اپل برخی محدودیت‌های سیستمی iOS را کاهش خواهد داد

ظاهرا اپل نه تنها تصمیم دارد اجازه نصب اپلیکیشن از مارکت های غیر از اپ استور را به کاربران بدهد؛ بلکه قصد دارد دسترسی‌های عمیق‌تر به سیستم عامل iOS را هم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. به این ترتیب، توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های شخص ثالث آیفون می‌توانند به تکنولوژی‌های جدید دوربین آیفون‌ها دسترسی داشته باشند.

مارکت فرعی اپ استور

از سوی دیگر، اپل همچنین برخی محدودیت‌های مربوط به NFC را رفع خواهد کرد. به این ترتیب، امکان توسعه و انتشار رقبای سرویس Apple Pay هم برای کاربران فراهم خواهد شد. همچنین می‌توان انتظار داشت که شاهد تغییرات دیگری هم در موتورهای وب و سایر جنبه‌های نرم افزاری محصولات اپل باشیم تا قوانین جدید اتحادیه اروپا رعایت شوند.

بر اساس اطلاعات بلومبرگ، این اقدام اپل که از سوی یکی از منابع، گامی بزرگ برای ارائه دسترسی به عناصر کلیدی پلتفرم‌های اپل توصیف شده است، با انتقادهای زیادی در این کمپانی کوپرتینویی روبرو شده است؛ خصوصا مهندسین و توسعه‌دهندگان، این اقدام را به عنوان یک مانع برای توسعه قابلیت‌های آتی سیستم عامل‌های موبایلی اپل توصیف کرده‌اند.

این پروژه ظاهرا توسط آندریاس وندکر، نایب رئیس بخش مهندسی نرم افزار اپل مدیریت خواهد شد. وندکر به طور مستقیم به کریگ فدریجی پاسخگو خواهد بود.‌ همچنین علاوه بر تیم نرم افزار، بخش سرویس‌های اپل هم به طور فعال بر روی پروژه رفع محدودیت‌های نرم افزاری اپ استور فعالیت خواهد کرد. به طور خاص، جف رابین، مدیر نرم افزاری اپل در بخش سرویس‌ها این پروژه را رهبری خواهد کرد. رابین نیز به ادی کیو پاسخگو خواهد بود.

اپل برای پیروی از قوانین جدید اتحادیه اروپا تا ششم مارس سال 2024 فرصت خواهد داشت. با این حال کوپرتینویی‌ها امیدوارند که بتوانند امکان دسترسی به اپ استورهای جانبی و رفع محدودیت‌های iOS را زودتر از ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا فراهم کنند. به همین جهت می‌توان انتظار داشت که این تغییرات در iOS 17 در سال 2023 اعمال شوند. البته در گام اول تنها آیفون‌ها و آیپد‌های فروخته شده در اروپا از این قابلیت‌ها بهره‌مند خواهند بود.

سال گذشته، مایکروسافت نیز اقدامی مشابه را در خصوص تغییرات سیاست فروشگاه خود انجام داد و امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث را در ویندوز 11 فراهم کرد. با این وجود، انگیزه‌های دو کمپانی مایکروسافت و اپل برای اتخاذ این تصمیم کاملا متفاوت بوده‌اند! مایکروسافت البته همچنین امکان استفاده توسعه‌دهندگان از مکانیزم های خرید و پرداخت شخص ثالث را هم به فراهم کرده است؛ به طوری که هیچ هزینه ای به این کمپانی پرداخت نشود.

شما در خصوص این اقدام اپل چه نظری دارید؟ به نظر شما آیا این اقدام در نهایت به نفع کاربران تمام خواهد شد یا این که در نهایت شاهد کاهش امنیت دستگاه‌های این کمپانی خواهیم بود؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*