همجوشی هسته ای

پیشرفت تاریخی در فناوری همجوشی هسته‌ ای؛ انرژی خورشید به دستان بشر می‌رسد؟

دانشمندان آمریکایی برای اولین بار به فناوری همجوشی هسته‌ ای دست پیدا کردند که می‌تواند انرژی پاک و بدون پسماند را در آینده فراهم کند.

دانشمندان وزارت انرژی آمریکا، از تکمیل یک واکنش همجوشی هسته ای خبر دادند که انرژی بیش‌تری از آنچه مصرف شده را تولید می‌کند. این پیشرفت چشم‌گیر توسط دو منبع ناشناس مرتبط با این تحقیق به تایید رسید. با این حال، واشنگتن‌پست در گزارشی اعلام کرد که دانشمندان هنوز در حال طی مراحل نهایی این دستاورد هستند.

دیوید ادلمن، مدیر سیاست‌گذاری و امورجهانی شرکت خصوصی فناوری‌های همجوشی TAE، در گفتگو با واشنگتن پست گفت که این دستاورد برجسته در پیشبرد همجوشی هسته ای، بسیار مهم است. با این حال، با وجود پیشرفت حاصل شده، راهی طولانی به‌سوی انرژی پاک در پیش است. برای مثال، فناوری تبدیل همجوشی هسته ای به الکتریسیته در شبکه برق تجاری هم‌چنان نیازمند توسعه است.

همجوشی هسته ای

یکی دیگر از چالش‌های استفاده از این واکنش، تجهیزات گران‌قیمتی است که برای تهیه و تولید مواد استفاده می‌شود که در طول واکنش تحت فشار بسیار زیادی قرار می‌گیرد و احتمال از بین رفتن آن با استفاده زیاد وجود دارد.

توسعه همجوشی هسته‌ ای، سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری

تلاش‌ها برای انرژی همجوشی هسته ای برای اولین بار در دهه 50 میلادی و اندکی پس از کنوانسیون ژنو آغاز شد و در طول هفت دهه پس از آن، میلیاردها دلار در راه تحقیق و توسعه این فناوری از طریق بخش‌های دولتی و خصوصی سرمایه‌گذاری شد. به‌نقل از واشنگتن پست، دست‌کم یک دهه یا بیش‌تر طول خواهد کشید تا انرژی خانه‌های ما از طریق این فناوری تامین شوند.

انرژی همجوشی هسته ای زمانی موفق ارزیابی خواهد شد که به منابع کم‌تری در مقایسه با سایر منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی‌های باد و خورشیدی نیاز داشته باشد و علاوه بر آن، بتواند برق شبکه را بدون پسماندهای رادیواکتیو یا ردپای کربن، تامین کند.

جنیفر گرانهولم

طبق گزارش واشنگتن پست، این حوزه به‌زودی یارانه چند میلیارد دلاری فدرال را در قالب قوانین تغییرات اقلیمی از دولت بایدن دریافت خواهد کرد. ایالات متحده در کنار روسیه، ژاپن و اتحادیه اروپا از کشورهایی است که بر اساس انجمن جهانی هسته‌ای، برای اهداف آینده‌محور دستیابی به انرژی پاک سرمایه‌گذاری می‌کند. بدین ترتیب، تحقیقات در مورد همجوشی هسته‌ای در سراسر جهان تداوم خواهد داشت. هم‌چنین وزارت انرژی ایالات متحده (DOE)، صبح امروز تایید کرد که پیشرفتی تاریخی در راه دستیابی به انرژی همجوشی هسته ای خالص حاصل شده است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی ایالات متحده اعلام کرد که این دستاورد نه‌تنها مهر تاییدی بر تحقیقات جاری در تاسیسات لیورمور کالیفرنیا است، بلکه بدون شک جرقه‌ای برای اکتشافات بعدی در این حوزه است. مشاور ارشد بایدن در حوزه علم و فناوری نیز افزود:

دستاورد امروز نشان می‌دهد که ما با اتکا به پشتکار خود، چه کارهای بزرگی می‌توانیم انجام دهیم.