مانیتورهای خمیده

مانیتورهای خمیده چگونه باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؟‎‎

نتایج بررسی محققان نشان می‌دهد مانیتورهای خمیده نسبت به مانیتورهای تخت به میزان چشمگیری باعث افزایش بهره‌وری می‌شوند؛ اما این نمایشگرهای خمیده چگونه بهره‌وری را افزایش می‌دهند؟

طی سال‌های اخیر نسل جدید مانیتورها با ابعاد بزرگی چون 34، 49 و 55 اینچ به بازار عرضه شدند. در همین راستا افزایش ابعاد مانیتور باعث شده تا طراحان، آنها را با صفحه نمایشی عریض و فوق‌عریض طراحی کنند که همین موضوع در مدل‌های با پنل تخت چالش‌هایی را به همراه داشته است. معمولا لبه‌های سمت راست و چپ مانیتور در مانیتورهای صفحه تخت نسبت به مرکز صفحه از چشم کاربر دورتر بوده و کاربر به ناچار باید هر بار دید خود را به دو سمت تغییر دهد.

با توجه به این که دید طبیعی انسان‌ها به‌دلیل سطح کروی چشم دارای انحنا است، نوع طراحی مانیتورهای تخت باعث فشار به چشم و خستگی کاربر خواهد شد. مشکلاتی که بسیاری از کارمندان و گیمرها به‌دلیل این که ساعت‌های متوالی به مانیتور خیره می‌شوند با آن مواجه هستند.

در همین راستا مانیتورهای دارای پنل منحنی یا همان مانیتورهای خمیده به دلیل این که با میدان دید طبیعی انسان سازگاری دارند باعث کاهش فشار به چشمان کاربران خواهد شد. ضمن این که طراحی خمیده این مانیتورها باعث زیباتر شدن آنها شده است.

نحوه افزایش بهره‌وری با مانیتورهای خمیده

جلوگیری از فشار به چشمان کاربران

مانیتورهای خمیده

محققان کره جنوبی در سال 2020 طی مقایسه مانیتورهای خمیده با مانیتورهای تخت دریافتند مانیتورهای خمیده علاوه بر بهبود دقت و سرعت چشم کاربر، میزان خستگی چشمان را نیز کاهش می‌دهند. در واقع این نتایج با انحنای صفحه و تاثیر آن روی زاویه دید کاربر رابطه مستقیم دارد.

نتایج مطالعه دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2016 نیز نشان می‌دهد میزان تاری دید در میان کاربران مانیتورهای تخت حدود 4 برابر بیشتر از کاربران مانیتورهای خمیده است. نتایج تحقیقات بیمارستان دانشگاه ملی سئول نیز در سال 2015 حاکی از آن است که مانیتورهای خمیده، فشار چشم ناشی از مشاهده مداوم را کاهش می‌دهد و می‌تواند محیط کار سالم‌تری را برای کاربران به‌وجود آورد.

کاربران مانیتورهای خمیده لبه‌های میانی و کناری صفحه را در امتداد یک خط افقی مشاهده می‌کنند که باعث بهبود دید آنها خواهد شد. البته مانیتورهای خمیده با ابعاد و انحنای متفاوتی در بازار عرضه می‌شوند. میزان انحنای مانیتورهای خمیده با حرف R مشخص می‌شود که به معنای مقدار شعاع هر انحنا بوده و هر چه میزان آن کمتر باشد به میدان دید واقعی انسان نزدیک‌تر و سازگارتر خواهد بود.

سامسونگ طی سال‌های اخیر مانیتورهای دارای پنل منحنی خود را با انحناهای 1500R و 1800R تولید و به بازار عرضه کرده است. همچنین این شرکت کره‌ای طی یکی دو سال گذشته از مانیتورهای گیمینگ خمیده متعددی با انحنای 1000R نیز پرده برداشت.

تمرکز ویژه روی کار

مانیتورهای خمیده

مانیتورهای خمیده برای کارمندان، گیمرها و به‌خصوص افرادی که در حوزه تدوین و تولید محتوای ویدیویی کار می‌کنند یک مزیت بسیار مهم به‌شمار می‌رود. در همین راستا مانیتور 32 اینچی U32R59C سامسونگ با شعاع 1500R می‌تواند تجربه بصری منحصربه‌فردی را برای کاربران خود به‌همراه داشته باشد.

انحنای عمیق این مانیتور با دید طبیعی چشم کاربران سازگاری زیادی داشته و علاوه بر این که فشار و خستگی چشمان کاربران را کاهش خواهد داد، می‌تواند تجربه بصری گسترده و فراگیری را ارائه دهد.

این مانیتور خمیده سامسونگ دارای وضوح تصویر 4K UHD بوده و می‌تواند بیش از 1 میلیارد رنگ را نمایش دهد. همچنین این مانیتور با قابلیت تصویر به تصویر، امکان اتصال دو دستگاه مختلف به یک مانیتور را به همراه خواهد داشت که به کمک آن می‌توان به‌شکل همزمان تصاویر هر دو ورودی را در کنار هم مشاهد کرد.

انجام همزمان کارها با مانیتورهای خمیده

مانیتورهای خمیده

نتایج تحقیقاتی که از سوی بنیاد تحقیقات ملی کره در سال 2017 منتشر شده به‌خوبی مزایای بهره‌وری مانیتورهای خمیده را تایید می‌کند. در واقع محققان این بنیاد در زمانی که مانیتور خمیده را مورد بررسی قرار دادند دریافتند افراد محتوای متن نمایش داده شده روی نمایشگر منحنی را سریع‌تر می‌خوانند.

چنین موضوعی برای نیروی کار دیجیتال امروزی به خصوص کارمندانی که چند کار را به شکل همزمان به انجام می‌رسانند، یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. در حالت سنتی، کاربران باید کارهای مختلف خود را با استفاده از میانبرهای صفحه کلید، میان چندین برنامه و پنجره مروگر به‌شکل همزمان انجام دهند یا از دو یا سه نمایشگر کنار هم استفاده کنند.

مانیتور C34J79 سامسونگ برای این کار یک گزینه بسیار مناسب محسوب می‌شود. این مانیتور با ابعاد 34 اینچی خود، یکی از مانیتورهای خمیده فوق عریض سامسونگ بوده که دارای پنل VA، نرخ تازه‌سازی تصویر 100 هرتز، وضوح تصویر 3440 در 1440 پیکسل و کنتراست بالا است. همچنین این مانیتور با نسبت تصویر 21:9 خود یک فضای گسترده را برای کارهای مولتی‌تسکینگ به کاربران خود ارائه می‌دهد.

به‌طورکلی پنل منحنی نمایشگرهای خمیده به‌گونه‌ای طراحی شده تا میدان دید وسیعی را برای کاربران به‌وجود آورد که به‌واسطه آن کاربران پس از چندین ساعت کار با این مانیتورها با کمترین میزان خستگی چشم و ایجاد سردردها مواجه خواهند شد. چنین ویژگی‌هایی باعث شده تا نمایشگرهای دارای پنل منحنی بتوانند نسبت به مانیتورهای تخت بازدهی را به میزان چشمگیری افزایش دهند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*