مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7 ؛ سدان های جدید چینی بازار ایران

خانواده‌های پرجمعیت علاقه بسیاری به خرید سدان‌های جذاب چینی و ایرانی دارند. در این مطلب به مقایسه بهمن ریسپکت با ماشین جی سون می‌پردازیم.

هنوز هم سدان‌ها جایگاه والایی نزد مشتریان دارند و اگرچه کراس اوورها و شاسی بلندها قصد تصاحب بازار را دارند، ولی موفق نشده‌اند به طور کامل این کلاس خودرویی را از میدان بیرون کنند. سدان‌های جذاب و جادار انتخاب اول هر خانواده‌ای است که قصد دارد به راحتی و با آسایش سفر کند.

مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

بازار خودروی ایران طی سالیان اخیر همه نوع خودرو به خود دیده است. از سدان‌ها و کراس اوورهای چینی و غیرچینی گرفته تا پیکاپ‌های قدرتمندی که سال‌هاست در بازار جولان می‌دهند و به‌تازگی آغازگر فصل جدیدی در صنعت خودروی جهان شده‌اند. بهمن موتور و کرمان موتور دو خودروساز خصوصی ایران هستند که تلاش زیادی در راستای متنوع‌سازی سبد محصولات خود می‌کنند.

جک جی 7

در این مطلب قصد داریم به‌سراغ دو سدان جذاب و پرفروش چینی، جک جی 7 و ریسپکت بهمن موتور برویم و به‌مقایسه مشخصات فنی، طراحی ظاهری و امکانات رفاهی و ایمنی آنها بپردازیم. اگر قصد خرید سدان چینی صفر کیلومتر دارید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

طراحی ظاهری جک J7 و ریسپکت بهمن موتور

با نگاهی دقیق به ظاهر بیرونی و بدنه، نمای جلو و عقب این دو سدان متوجه می‌شویم که KMC J7 تا حدود زیادی در قیاس با بهمن رسپکت متفاوت و برتر است. این خودرو هم المان‌های طراحی هیجان‌انگیزتری دارد و هم مدرن‌تر دیده می‌شود. هندسه محصول کرمان موتور به خوبی ثابت می‌کند که طراحان آن می‌دانسته‌اند در حال اجرای چه پروژه‌ای هستند. علاوه بر این خوشبختانه حجم‌پردازی جک جی 7 نسبت به ریسپکت بهتر ارزیابی خواهد شد.

بهمن ریسپکت از نظر ظاهری در نمای جلو اسپرت به‌نظر می‌رسد و چهره مدرنی دارد، ولی شوربختانه وقتی از نمای جانبی به آن نگاه می‌کنیم قدیمی است و شباهت‌های زیادی به چری آریزو 7 دارد. با این اوصاف هارمونی بین نمای جلو و جانبی رعایت نشده و یکی مدرن و دیگری قدیمی است.

بهمن ریسپکت - مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

به هر حال می‌توان نتیجه‌گیری کرد که هر دو خودرو به‌سلیقه اغلب مشتریان می‌خورد و می‌تواند نظر آنها را جلب کند؛ ولی اگر از نظر قیاس بین این دو سدان بخواهیم بگوییم، کی ام سی جی 7 پرستیژ بالاتری دارد. علاوه بر این ممکن است برخی ترجیح دهند سدان بهمن موتور را خریداری کنند، چون طراحی ظاهری پخته‌تری دارد.

کرمان موتور در نمای داخلی J7 هم از المان‌های مدرن و امروزی بهره برده؛ به‌نحوی که می‌توان داشبورد و نمایشگر مولتی‌مدیا را مثال زد. طرح داشبورد و نمایشگر مولتی مدیا به‌عقیده برخی افراد بی‌شباهت با بعضی از خودروهای تسلا نیست. با این حال رقیب این خودرو، رسپکت بهمن موتور هم داشبورد جذاب و هیجان‌انگیزی دارد. مطمئناً اغلب جوانان از کابین این دو خودرو رضایت خواهند داشت.

خوشبختانه متریال به‌کار رفته در تار و پود کابین و رودری‌ها از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند؛ ولی بنا بر ادعای کارشناسان این KMC J7 کرمان موتور است که عملکرد بهتری از خود نشان داده است. همچنین این سدان صندلی‌های ردیف عقب را طوری جاسازی کرده که فضای بیشتری در اختیار سرنشینان عقب قرار بگیرد. با این حال محصول جذاب بهمن موتور از این رقابت جانمانده و فضای مناسب و راحتی برای سرنشینان خود به ارمغان آورده است.

همچنین بخوانید:

بررسی KMC J7 – مزایا و معایب سدان جدید کرمان موتور

در ابتدای این مقاله گفتیم که خودروهای سدان از نظر سفرهای خانوادگی برای اغلب مشتریان مهم هستند و یکی از اساسی‌ترین معیارهای یک سفر خانوادگی، صندوق بار و فضای آن در خودرو است. جک جی 7 ظرفیت صندوق بار 540 لیتری و ریسپکت بهمن موتور صندوقی با گنجایش 445 لیتری ارائه می‌دهد. بنابراین باز هم کرمان موتور برنده این قسمت می‌شود.

جک جی 7 - مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

مشخصات فنی ریسپکت بهمن موتور و جک J7

زیر کاپوت هر دو سدان مورد نظر ما یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ تعبیه شده که اگرچه حجم آنها یکسان است، ولی توان خروجی آنها متفاوت خواهد بود. KMC J7 مجهز به پیشرانه‌ای با سیستم پاشش مستقیم سوخت است و می‌تواند با این موتور حداکثر قدرت 172 اسب بخار و گشتاور 280 نیوتن‌متر را تولید کند. همچنین نیروی محرکه از طریق یک گیربکس 6 سرعته دو کلاچه خیس به محور جلو انتقال می‌یابد.

زیر کاپوت ریسپکت همان‌طور که گفتیم یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ قرار دارد که 4 سیلندر است و می‌تواند حداکثر قدرت 154 اسب بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را تولید کند. این موتور قبلا روی محصولات دیگری نظیر چری آریزو 6 پرو، تیگو 7 پرو و آریزو 5 توربو تعبیه شده و می‌تواند نیروی محرکه را از طریق یک گیربکس سی وی تی 9 سرعته به محور جلو انتقال دهد.

از نظر قدرت و کیفیت می‌توان گفت که محصول کرمان موتور وضعیت بهتری دارد، ولی متاسفانه پیشرانه بهمن رسپکت هم بد نیست و چون روی محصولات دیگری در ایران حساب خود را پس داده، مشتریان اعتماد بیشتری به آن می‌کنند. مشخص نیست این دو سدان در چند ثانیه می‌توانند از سکون مطلق به شتاب صفر تا صد برسند، ولی اگر سوخت آنها بنزین معمولی باشد، 8.5 تا 9 ثانیه برای جک جی 7 و 10 تا 10.5 ثانیه برای بهمن موتور قابل تصور خواهد بود.

سیستم تعلیق هر دو سدان در محور عقب مستقل طراحی شده و از این نظر هندلینگ و کیفیت سواری بهبود یافته است؛ اما این کی ام سی جی 7 است که می‌تواند جلوی کوبش‌ها و لرزش‌های بیشتری را بگیرد. از نظر ابعاد هم باید گفت که جک جی 7 طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب 4780، 1820 و 1492 میلی‌متر دارد، در حالی که طول، عرض و ارتفاع بهمن رسپکت 4670، 1825 و 1438 میلی‌متر است.

بهمن ریسپکت

امکانات رفاهی و ایمنی بهمن ریسپکت

فرمان برقی، ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی، سیستم ترمز ABS و EBD، سیستم کمکی ترمز BA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سیستم ترمز پارک برقی، سیستم توقف خودکار قبل از شروع به حرکت، سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی، اتصال سه نقطه‌ای کمربند ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، اتصال سه نقطه‌ای کمربند ایمنی ردیف عقب به همراه قفل اضطراری، هشداردهنده باز بودن کمربند، قفل ایمنی کودک درهای عقب و شیشه‌ها.

2 کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، 2 کیسه هوای جانبی، 2 کیسه هوای پرده‌ای، سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها، سیستم اتصال صندلی کودک، ایموبلایزر، سیستم هشداردهنده سرعت با قابلیت تنظیم، سیستم ایمنی تشخیص مانع شیشه بالابر و سانروف، سیستم هوشمند ورود بدون کلید، حالت‌های رانندگی اقتصادی و اسپرت، نشانگر تعویض دنده، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع به همراه دریچه برای سرنشین‌های عقب، استارت دکمه‌ای، سیستم تشخیص مانع عقب، دوربین دید عقب به همراه خطوط پویای راهنما در نمایشگر، دوربین 360 درجه برای پارک، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای مولتی مدیا، شارژر بی‌سیم، سیستم مولتی مدیا 10.25 اینچی با قابلیت اتصال به بلوتوث، درگاه یو اس بی دو عدد جلو و یک عدد عقب، 6 عدد اسپیکر، خروجی برق 12 ولت.

نور محیطی داخل کابین، دی لایت، چراغ‌های مه شکن عقب، چراغ ال‌ای‌دی، اتولایت، قابلیت تنظیم برقی چراغ‌های جلو، چراغ مشایعت تا در منزل، آینه‌های جانبی برقی تاشو به‌همراه گرم‌کن و چراغ خوش‌آمدگویی، آینه داخلی ضد تابش نور، شیشه‌های خصوصی در و شیشه عقب، برف‌پاک‌کن ژله‌ای، سانروف، روکش چرم صندلی، صندلی برقی راننده مجهز به گرم‌کن با قابلیت تنظیم در 6 جهت، صندلی سرنشین مجهز به گرم‌کن با قابلیت تنظیم دستی در 4 حالت، قابلیت تنظیم زاویه فرمان، ریموت کنترل مجهز به کلید صندوق عقب، باز شدن در باک از داخل و روکش صندلی چرمی و مشکی.

جک جی 7 - مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

امکانات رفاهی و ایمنی جک J7

سانروف پانورامیک، شیشه بالابر با قابلیت تشخیص مانع، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سیستم پاور ویندو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی مجهز به گرم‌کن، آینه‌های جانبی با تنظیم برقی مجهز به چراغ راهنما ال‌ای‌دی، روشن شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، سیستم بدرقه و خوش‌آمدگویی چراغ‌های جلو و عقب، چراغ‌های جلو و عقب تمام ال‌ای‌دی.

چراغ مه‌شکن عقب، فرمان چرمی با طرح مدرن دی‌کات، تنظیم برقی حرکت جلو، عقب، ارتفاع صندلی راننده، صندلی‌های اسپرت، گرم‌کن صندلی راننده، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، کنسول میانی مجهز به سردکن، اهرم تعویض دنده با عملگر الکترونیکی، قابلیت تنظیم راحتی فرمان در سه حالت اسپرت، استاندارد و راحت، کلیدهای کنترل سیستم صوتی روی فرمان، پشت آمپر دیجیتال 7 اینچی با 3 حالت نمایش متفاوت گرافیکی.

گرم‌کن شیشه عقب، آنتن بال کوسه‌ای، تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به فیلتر تصفیه هوا و به‌صورت تمام لمسی، دریچه‌های تهویه مطبوع مختص سرنشینان عقب، نمایشگر مرکزی 10.4 اینچی دیجیتالی مجهز به بلوتوث، کروز کنترل، شارژر بی‌سیم، 8 بلندگو و خروجی 12 ولت ردیف جلو و صندوق عقب، ورودی‌های یو اس بی ردیف جلو و عقب، صندوق عقب برقی با تشخیص مانع هنگام بسته شدن و تنظیم ارتفاع، کنسول جلو و زیرآرنجی ردیف عقب، عایق حرارتی در موتور، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا در منزل، قابلیت تنظیم حالت رانندگی اسپرت یا اقتصادی، نور محیطی داخل کابین با قابلیت تغییر در چند رنگ و اهرم تعویض دنده پشت فرمان.

مقایسه بهمن ریسپکت با جک j7

سخن پایانی

به هر حال دانستیم که این دو خودرو چه مشخصات فنی و امکانات رفاهی دارند. به‌طور کلی جک جی 7 چون استایل جذاب‌تر و سرعت و چابکی بهتری دارد و صندوق بزرگتر، امکانات بیشتر و توان حرکتی قابل قبول‌تری ارائه می‌دهد، گزینه به‌صرفه‌تری برای خرید محسوب می‌شود.

اما اگر بودجه کمتری دارید و می‌خواهید هزینه کمتری کنید می‌بایست نیم نگاهی به سدان جذاب بهمن موتور بیندازید. در نهایت باید بگوییم برنده این مقایسه بی‌شک محصول کرمان موتور خواهد بود؛ ولی بهمن ریسپکت برای کسانی که دنبال خودروی ارزان‌تر هستند مفید است.