راه رفتن انسان های اولیه

انسان‌ های اولیه، راه رفتن روی دو پا را نه روی زمین، بلکه بر روی درخت یاد گرفتند!

دانشمندان با مطالعه بر روی شامپانزه‌ها، به یافته‌های جدیدی در مورد نحوه تکامل راه رفتن انسان های اولیه بر روی دو پا دست یافتند.

تایج یک مطالعه جدید حاکی از آن است که انسان های اولیه راه رفتن روی دو پا را نه روی زمین، بلکه علی‌رغم تصورها بر روی درختان یاد گرفتند. براساس این تحقیق که در مجله Science Advances منتشر شده، محققان دانشگاه‌های UCL و دوک در ایالات متحده، رفتار شامپانزه‌های وحشی ساکن دره‌ ایسا واقع در غرب تانزانیا را به‌مدت 15 ماه مورد مطالعه قرار دادند.

رفتار این شامپانزه‌ها در زیستگاه «ساوانا-موزاییک»، با ترکیبی از زمین‌های خشک و باز در کنار درختان اندک و تکه‌هایی از جنگل انبوه، بسیار شبیه به انسان های اولیه است. دانشمندان این منطقه را برای کشف اینکه آیا چنین محلی می‌تواند در به راه افتادن انسان‌ها بر روی دو پا تاثیر داشته باشد یا خیر، انتخاب کردند.

یافته های جدید از نحوه تکامل راه رفتن انسان های اولیه روی دو پا

به‌نقل از نویسندگان این تحقیق، یافته‌های آنها در تضاد با نظریه‌های پذیرفته شده‌ای است که از به راه افتادن انسان‌ های اولیه بر روی دو پا حکایت داشتند. در عوض، مطالعه جدید نشان می‌دهد که آنها احتمالا برای راه رفتن روی دو پای خود در اطراف درختان به تکامل رسیده‌اند.

شامپانزه

مطالعه جدید هم‌چنین نشان داد که شامپانزه‌های ایسا با وجود زیستگاه باز، زمانی‌ مشابهی را در مقایسه با دیگر شامپانزه‌ها که در جنگل زندگی می‌کنند، بر روی درختان سپری می‌کنند. بنابراین، آنها نیز قرارگیری بر روی زمین را به درختان ترجیح نمی‌دهند. اگرچه محققان توقع داشتند که شامپانزه‌های ساکن مناطق باز بیش‌تر بر روی دو پا راه بروند، اما بیش از 85% از این عادت رفتاری بر روی درختان اتفاق افتاد.

یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:

مطالعه ما نشان می‌‌دهد که عقب‌نشینی جنگل‌ها در اواخر دوره میوسن-پلیوسن در حدود 5 میلیون سال پیش و زیستگاه‌های بازتر ساوانا، برخلاف باور قبلی، در واقع کاتالیزوری برای توسعه راه رفتن روی دو پا نبودند. در عوض، احتمالا درختان نقشی کلیدی را در این تکامل ایفا کرده‌اند. جستجو برای درختان مولد غذا، احتمالا محرک شکل‌گیری این ویژگی بوده است.

چرا شامپانزه‌ها زمان زیادی را بر روی درختان می‌گذرانند؟

محققان بیش از 13700 مشاهده لحظه‌ای از رفتار 13 شامپانزه بالغ شامل شش نر و هفت ماده را ثبت کردند که شامل تقریبا 2850 مشاهده از رفتار‌های حرکتی فردی مانند بالا رفتن، راه رفتن و آویزان شدن در طول این مطالعه 15 ماهه بود.

شامپانزه

در این تحقیق از رابطه بین رفتار مبتنی بر درخت/زمین و پوشش گیاهی برای کشف الگوهای ارتباطی استفاده شد. دکتر فیونا استوارت یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:

تا به‌ امروز، فرضیه‌های متعدد در تکامل راه رفتن روی دو پا بر این موضوع توافق دارند که انسان های اولیه از درختان پایین می‌آمدند و بر روی زمین صاف که فاقد پوشش درختی بودند، بر روی دو پا راه می‌رفتند. با این حال، داده‌های اخیر کاملا در تضاد با این فرضیه‌ها هستند.

استوارت افزود:

آنچه که اکنون باید روی آن تمرکز کنیم این است که چگونه و چرا این شامپانزه‌ها زمان زیادی را بر روی درختان می‌گذرانند. این همان چیزی است که به ما در راه تکمیل این پازل تکاملی کمک خواهد کرد.