ios 17

اپل مجبور به اعمال تغییراتی انقلابی در iOS 17 شده است

با افزایش فشارها از سوی قانون‌گذاران اروپایی، اپل راهی جز تغییرات انقلابی در iOS 17 – آی او اس 17 و اجازه فعالیت به اپ استورهای متفرقه ندارد.

اپل پیش‌تر اعلام کرده بود که به دلیل فشار قانون‌گذاران اروپایی، منابع سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند خود را باز خواهد کرد، این یکی از تغییرات بزرگی است که احتمالا در iOS 17 اعمال خواهد شد.

مارک گورمن از تحلیل‌گران اپل، در ارتباط با این تصمیم ناگهانی و غیرمنتظره گفت که غول کوپرتینویی خود را برای تغییرات بزرگ در iOS 17 آماده می‌کند. یکی از اولین گام‌ها در این راستا، احتمالا ارائه مجوز به فروشگاه‌های شخص ثالث اپلیکیشن خواهد بود. به‌دنبال آن، سیستم پیام‌رسانی نیز متن‌باز خواهد شد و اکثر برنامه‌های داخلی آیفون و آیپد با نمونه‌های جدید جایگزین می‌شوند.

تیم کوک

مقررات مربوط به خدمات دیجیتال (DSA) و قوانین بازارهای دیجیتال (DMA)، محدودیت‌هایی را برای غول‌های فناوری آمریکایی به‌وجود آورده است. این دو قانون که در اروپا تصویب شده، بازیگران مطرح دیجیتال را ملزم می‌کند تا از طریق باز کردن گزینه‌های بیش‌تر، پلتفرم‌های خود را رقابتی‌تر و کاربرپسندتر کنند. بااین‌حال، این قوانین با وجود مزایای خود، ممکن است مشکلات متعددی را به‌ویژه از جنبه امنیتی در دستگاه‌های اپل ایجاد کنند. یکی از عواملی که به سطح بالای امنیت اکوسیستم iOS کمک می‌کند، انحصار دریافت برنامه از فروشگاه اپ‌استور اپل است.

مجموعه تغییرات آی او اس 17

تغییرات بزرگ اپ‌استور در iOS 17

به‌نقل از مارک گورمن، توسعه‌دهندگان و مهندسان خدماتی اپل در تلاش هستند تا اجزای مهم پلتفرم‌های این شرکت را آزاد کنند. در نتیجه، آنها به کاربران iOS و iPadOS گزینه‌های نصب برنامه‌ها از منابعی غیر از اپ‌استور را ارائه خواهند داد. این امکان که اکنون نیز از طریق ترفند موسوم به «جیلبریک» در گوشی‌های اپل قابل انجام است، مدت‌هاست که به محل اختلافات حقوقی میان اپل و شرکت اپیک‌گیمز در ایالات متحده تبدیل شده است.

یکی از دلایل اصلی اپل برای تلاش‌های ارتباطی و لابی‌گری پیش از صدور حکم DMA و DSA، احتمال بروز تهدیدهای امنیتی در صورت دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌های متفرقه بود. بنابراین، اپل بدون شک به ایجاد ابزارهای جدید برای حفظ امنیت کاربران خود نیاز دارد.

تغییرات ios 17، اپ استور

علاوه بر این، حتی در صورت برقراری امکان دانلود برنامه از منابع خارج از اپ‌استور، کارشناسان اپل در فکر اجباری کردن برخی از الزامات امنیتی هستند تا از کاربران خود در برابر اپلیکیشن‌های مخرب محافظت کنند. بنابراین، احتمالا مانند اکنون، ممکن است برنامه‌ها پیش از انتشار به تایید اپل نیاز داشته باشند. طبیعتا، دریافت این تاییدیه ساده نخواهد بود و نوع جدیدی از کمیسیون را شامل می‌شود.

خریدهای درون‌برنامه‌ای در اپ‌استور

افزون‌براین، مارک گورمن مدعی شده که اپل هنوز در مورد یک جنبه مهم قانون بازارهای دیجیتال، تصمیم قطعی نگرفته است. آیا توسعه‌دهندگان اجازه دارند سیستم‌های پرداخت شخص ثالث را در برنامه‌های خود ادغام کنند؟ به‌عبارت دیگر، آیا سازندگان برنامه می‌توانند کمیسیون اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای را دور بزنند؟

بدیهی است که اعطای این مجوز به توسعه‌دهندگان، اپل را به‌سوی مشکلاتی جدی سوق خواهد داد. بدین ترتیب، کنترل عملا کامل بر روی اپ‌استور از دست می‌رود و شکاف بالقوه‌ای به‌وجود خواهد آمد. حتی در صورتی‌که کمیسیون 30 درصدی اپل برای همه خدمات و محصولات موجود در App Store اعمال نشود، سود بادآورده‌ای که در قالب کمیسیون‌های متعدد دریافت می‌شود، هم‌چنان درآمدی قابل توجه برای اپل خواهد بود. بنابراین، طبیعی است که این شرکت تمایل نداشته باشد که از این منبع مالی چشم‌پوشی کند.

اپل در طول سال مالی اخیر، حداقل 95 میلیارد دلار از درآمدهای خود را از بازار اروپا به‌دست آورده است. براساس تحلیل بلومبرگ، تنها 2 درصد از کل درآمد این غول فناوری از اروپا و 6 درصد از اپ‌استور حاصل می‌شود. به‌نقل از مارک گورمن، تغییرات جدید در iOS 17، به‌منظور جلوگیری از به‌خطر افتادن کامل این منبع درآمدی، ابتدا در اروپا اعمال خواهد شد.

بااین‌حال، اگر سایر کشورها یا مناطق نیز یک نظام حقوقی مشابه را اتخاذ کنند، ممکن است این تصمیم زودتر از آنچه اپل در نظر دارد، به خارج از اروپا نیز راه پیدا کند. ناگفته نماند که ایالات متحده به‌عنوان بازار اصلی اپل، در حال کار بر روی یک ابتکار قانونی کاملا مشابه با DSA است.

شفافیت حداکثری در پلتفرم iOS 17

تغییرات ios 17

بااین‌حال، اپ‌استور تنها تغییر بنیادین اپل در نسخه iOS 17 نخواهد بود. برای مثال، تغییر برنامه‌های پیش‌فرض نیز احتمالا ساده‌تر خواهند شد. اپل در حال حاضر این مورد را به‌طور شفاف اعلام کرده و اکنون اجازه حذف اکثر برنامه‌های کاربردی بومی خود را به کاربر می‌دهد.

با‌این‌حال، هم‌چنان برخی از محدودیت‌ها به‌قوت خود باقی خواهند ماند که به‌ویژه در مورد مرورگر سافاری صادق است. نه‌تنها این مرورگر هم‌چنان به‌عنوان یکی از اجزای کلیدی iOS باقی خواهد ماند، بلکه دیگر نمونه‌های موجود نیز ملزم به استفاده از موتور رندر Webkit اپل هستند.

علاوه برآن، اپل در صدد این است که طیف وسیع‌تری از API را در اختیار برنامه‌های خارجی قرار دهد. در نتیجه، اپلیکیشن‌های ایجاد شده توسط دولوپرها از دسترسی بیش‌تری به‌ویژگی‌های اصلی iOS بهره‌ خواهند برد. هم‌چنین دسترسی توسعه‌دهندگان به برخی از اجزای سخت‌افزاری نیز احتمالا آسان‌تر خواهد شد که از جمله آن می‌توان به تراشه NFC اشاره کرد که در حال حاضر تنها از طریق کارت‌های اعتباری اپل و ماژول‌های دوربین قابل استفاده است.

تغییرات در پیام‌رسان‌ اپل

پیام رسان اپل

پیام‌رسان اختصاصی اپل در این میان، کار سختی برای تمایز خود از رقبا خواهد داشت، زیرا باید با سایر سرویس‌های ارسال پیام همکاری کند و برای توسعه‌دهندگان شخص‌ثالث نیز راه تعامل هموار شود. توسعه‌دهندگان اپل نگران هستند که دسترسی متن‌‌باز به برنامه Messages این شرکت، رمزگذاری انتها به انتها و سایر اقدامات حفظ حریم خصوصی را با مشکل مواجه کند.

تاریخ عرضه iOS 17

به‌گفته مارک گورمن، آندریاس وندکر و جف رابین، رهبری بخش‌های نرم‌افزاری و خدمات اپل را در طول تغییرات بزرگ پیش‌رو، برعهده دارند. وندکر پیش‌تر برای مدتی طولانی، سمت معاون نرم‌افزاری اپل را در اختیار داشت.

هم‌چنین به‌نقل از نویسنده بلومبرگ، ظاهرا اپل با وجود نظرات ضدونقیض و مخالفت‌ها با تغییرات جدید، مقدار قابل توجهی از منابع را به این پروژه اختصاص داده است. از آنجاکه iOS 17 شامل تمامی این موارد خواهد شد، اپل یک ضرب‌الاجل فشرده را برای تغییرات آتی تعیین کرده است. نسخه آینده سیستم‌عامل آیفون، احتمالا در مراسم افتتاحیه رویداد WWDC در ژوئن 2023 معرفی خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*