جام جهانی 2022

درآمد شگفت‌انگیز فیفا از جام جهانی 2022 قطر

گزارش‌ها حاکی از کسب درآمد نجومی فیفا از برگزاری جام جهانی 2022 قطر است که افزایش 1 میلیارد دلاری را در مقایسه با دوره پیشین نشان می‌دهد.

جام جهانی 2022 قطر روز یکشنبه با برگزاری بازی هیجان‌انگیز فینال میان تیم‌های ملی آرژانتین و فرانسه و در نهایت پیروزی و قهرمانی نماینده آمریکای جنوبی به‌پایان رسید. این رویداد که برگزاری آن به سال‌ها آمادگی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد، به‌لطف درآمدهای تبلیغاتی، سود 7.5 میلیارد دلاری را برای فیفا به ارمغان آورده که در مقایسه با جام جهانی 2018 روسیه، افزایش یک میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

براساس پیش‌بینی‌ها، مجموع درآمد فیفا از دوره چهار ساله جام جهانی 2022 قطر، 4.7 میلیارد دلار ارزیابی شده که تقریبا رقمی مشابه با دوره پیشین در روسیه است.  از حدود 4.7 میلیارد دلار بودجه درآمدی در سال 2022، سهم قراردادهای تجاری و تبلیغاتی فیفا تا پایان سال 2020، در حدود 3.8 میلیارد دلار بوده که یعنی 82 درصد از کل درآمد را به‌خود اختصاص داده است.

قهرمان جام جهانی قطر

اکنون، در بودجه چهار ساله بعدی که چندی پیش به شورای فیفا ارائه شد، مجموع درآمد 11 میلیارد دلاری برای جام جهانی 2026 که به میزبانی سه کشور ایالات متحده، مکزیک و کانادا برگزار می‌شود، پیش‌بینی شده است. به‌نقل از وب‌سایت فیفا، جام جهانی منبع درآمد اصلی این کمیته است که با توجه به برگزاری آن در پایان هر دوره چهار ساله، شناسایی درآمد دقیق با تاخیر مواجه می‌شود.

درآمد فیفا از جام جهانی

فیفا از طریق قراردادهای تبلیغاتی، در طول برگزاری جام جهانی 2022 قطر، حدود 7.5 میلیارد دلار درآمد کسب کرده که بیش از درآمد قبلی این کمیته از جام جهانی 2018 روسیه است. یکی از دلایل این جهش درآمدی در دوره اخیر، صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود، زیرا تمامی مسابقات در یک شهر برگزار شد و در نتیجه هزینه‌های مربوط به سفر و زیرساخت‌های اضافی، کاهش یافت. در واقع، هر هشت استادیوم برگزاری مسابقات، در شعاع 50 کیلومتری شهر دوحه قرار داشتند.

درآمدهای حاصل از فروش حقوق و بلیط

رئیس فیفا

فیفا عمدتا از پنج دسته حقوق پخش تلویزیونی، حقوق بازاریابی، حقوق مهمان‌نوازی، فروش بلیط و حقوق صدور مجوز درآمد کسب می‌کند. در این میان، حق پخش تلویزیونی بازی‌ها حدود 56 درصد از کل درآمد را به‌خود اختصاص داده و پس از آن حقوق بازاریابی 29 درصد و سایر درآمدها نیز 15 درصد از کل بودجه درآمدی فیفا در سال 2022 را تشکیل می‌دهند.

به‌نقل از وب‌سایت فیفا، هدف درآمدی این کمیته برای حق پخش تلویزیونی جام جهانی 2022 قطر، در حدود 2.64 میلیارد دلار بوده است. کل بودجه از محل حقوق بازاریابی نیز 1.35 میلیارد دلار برآورده است. علاوه بر آنها، بودجه اعطای مجوز و حقوق نیز 140 میلیون دلار بوده است.

براساس گزارش Keller Sports، از سازندگان آلمانی لوازم ورزشی، بلیط‌های جام جهانی قطر در مقایسه با دوره پیشین در روسیه، حدود 40 درصد گران‌تر بود. از آنجاکه بیش از سه میلیون بلیط فروخته شده، کل درآمد حاصل از فروش بلیط‌ها حدود 1 میلیارد دلار برآورد شده است. فیفا افزایش 50 درصدی درآمد را برای جام جهانی 2026 پیش‌بینی کرده که عمدتا از محل قراردادهای حق پخش و حمایت‌های مالی مربوطه به‌دست خواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*