ایلان ماسک

هدیه ارزشمند ایلان ماسک به اوکراین: 10 هزار پایانه اینترنت ماهواره ای استارلینک

ایلان ماسک در ادامه کمک‌های خود به اوکراین، 10 هزار پایانه جدید اینترنت استارلینک را برای استفاده در مقاطع بحرانی به این کشور ارسال می‌کند.

میخائیلو فدوروف، مقام دولتی اوکراین در مصاحبه با بلومبرگ گفت که اوکراین به‌لطف قرارداد جدید با اسپیس ایکس و کمک مالی چندین کشور اروپایی طی ماه‌های آینده، بیش از 10 هزار پایانه جدید استارلینک را دریافت خواهد کرد. وی افزود که مسائل مالی مربوط به این معامله دست‌کم تا فصل بهار حل و فصل شده است.

اسپیس‌ایکس پیش‌تر از پنتاگون خواسته بود تا بودجه‌ای را برای استفاده دولت و ارتش اوکراین از پهنای باند اینترنت استارلینک در نظر بگیرد. این شرکت هم‌چنین گفته بود که به‌دلیل محدودیت‌های مالی، دیگر نمی‌تواند پایانه‌های بیش‌تری را اهدا کند یا هزینه عملیات را‌ به‌طور نامحدود پرداخت کند. اما ایلان ماسک، مدیرعامل این شرکت در ماه اکتبر از مواضع خود عقب‌نشینی کرد و گفت که حتی در صورت ضرر استارلینک نیز به‌طور رایگان به حمایت خود از دولت اوکراین ادامه خواهد داد.

پایانه استارلینک

فدوروف، معاون نخست‌وزیر و وزیر تحول دیجیتال اوکراین، در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ گفت:

ماسک به ما اطمینان داد که به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد. پس از آنکه با قطعی برق گسترده روبرو شدیم، به او پیام دادم و ماسک بلافاصله جواب داد که در حال طی مراحل کمک‌رسانی است و شرایط ما را درک می‌کند.

روسیه از ماه فوریه، حمله به اوکراین را آغاز کرد و از زمان آغاز جنگ، میلیون‌ها اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ارتش اوکراین در بحبوحه اختلالات پهنای باند، نقشی حیاتی را ایفا کرده است. فدوروف هم‌چنین در ادامه افزود که در حال حاضر هیچ جایگزینی برای ارتباطات ماهواره‌ای وجود ندارد.

حمایت مالی دولت‌ها از Starlink برای ارسال پایانه‌ها به اوکراین

اگرچه دولت آمریکا به تامین مالی سرویس استارلینک در اوکراین کمک کرده، اما ماسک چندی پیش نوشت که تنها درصد کمی از هزینه پایانه‌ها و خدمات این شرکت توسط منابع خارجی پرداخت شده است. وی افزود که این عملیات 80 میلیون دلار برای اسپیس‌ایکس هزینه داشته و تا پایان سال از مرز 100 میلیون دلار نیز فراتر خواهد رفت.

طبق گزارش‌های اخیر، آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در ماه مارس، 1508 پایانه استارلینک را برای اوکراین به قیمت 3 میلیون دلار خریداری کرد و 3667 پایانه اضافی را که اسپیس‌ایکس اهدا کرده بود را نیز تحویل گرفت. این شرکت هم‌چنین هزینه همه پایانه‌های اینترنت را نیز پرداخت کرده است. در این گزارش آمده که دولت لهستان حدود 5.9 میلیون دلار را برای خدمات استارلینک در اوکراین، با حمایت شرکت‌های دولتی لهستان و هم‌چنین بریتانیا پرداخت کرده است.

ساکنان اوکراین نیز پایانه‌های استارلینک را خریداری کرده‌اند

استارلینک در اوکراین

فدوروف در گفتگو با بلومبرگ افزود که اوکراین از ماه فوریه حدود 22 هزار آنتن استارلینک را دریافت کرده و حدود هزار آنتن نیز در ماه‌های آتی ارسال خواهند شد. وی هم‌چنین قراردادهای مالی جدید با کشورهای اروپایی را تشریح کرد و گفت درحالیکه هنوز قراردادی ثبت نشده اما دولت‌های چندین کشور عضو اتحادیه اروپا آماده هستند تا هزینه‌ها را متقبل شوند. وی افزود:

در حال حاضر مسائل مالی حل شده و اوکراین تا پایان فصل بهار بودجه بیش‌تری را دریافت خواهد کرد.

به‌گزارش بلومبرگ، اوکراین اکنون خود را برای قطعی‌های گسترده برق آماده می‌کند، زیرا روسیه ممکن است طی ماه‌های آتی، زیرساخت‌های انرژی این کشور را هدف حملات خود قرار دهد.

فدوروف در ادامه گفت:

ما آماده هستیم که یک ماه بدون برق را سپری کنیم و در این شرایط بتوانیم شبکه تلفن همراه و ارسال پیام را در دسترس نگه داریم. با اینکه هم‌اکنون تعداد زیادی پایانه استارلینک در اختیار داریم، اما علاوه بر آن، یک محموله دیگر را به‌زودی، برای تثبیت اتصال در شرایط بحرانی دریافت خواهیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*