کارگران چینی آیفون

قوانین ظالمانه اپل برای کارگران چینی؛ نوع جدیدی از برده داری مدرن!

اپل کارگران چینی فاکسکان را تهدید کرده تا از انجام هرگونه آزمایش کووید-19 خودداری کنند و حتی در صورت وجود علائم بیماری، سرکار حاضر شوند.

براساس یک گزارش جدید، فاکسکان از کارگران بیمار اپل خواسته تا برای شیفت‌های کاری خود در کارخانه ژنگژو حاضر شوند. حداقل یک گزارش حاکی از آن است که به کارگران چینی توصیه شده تا از اقدام برای انجام آزمایش کووید-19 خودداری کنند. مقر فاکسکان در ژنگژو چین، بزرگ‌ترین کارخانه مونتاژ آیفون در جهان است که حدود 80 درصد از تمامی مدل‌های آیفون را تولید می‌کند.

شیوع کووید-19 در مقر فاکسکان، منجر به اختلال گسترده در تولید محصولات آیفون شد. کارگران هم‌چنین از کمبود غذا و دارو شکایت داشتند و تعداد قابل توجهی تصمیم گرفتند کارخانه را ترک کرده و به شهرهای خود بازگردند. در ادامه، پیشنهادهای تشویقی و پاداش نیز تاثیر چندانی نداشتند و عدم پرداخت به موقع حقوق، منجر به اعتراضات خشونت آمیز کارگران چینی شد.

کارگران چینی اپل

در نهایت ، تلاش‌ها برای جلب رضایت کارگران با پرداخت غرامت همراه شد و بیش از 20 هزار کارگر این کارخانه را ترک کردند. علی‌رغم آنکه قرنطینه در شهر ژنگژو سه هفته پیش به پایان رسید، اما کارخانه فاکسکان در دسته «پرخطر» طبقه‌بندی شد. بدین ترتیب، کار در این مجموعه با محدودیت نیرو ادامه یافت، به‌طوری‌که برخی از کارگران مجبور شدند تا یک ماه را به‌طور شبانه‌روز در محوطه کارخانه سپری کنند. با اینکه اکثر محدودیت‌های کووید-19 لغو شده، اما به‌نظر نمی‌رسد این پایان کار باشد.

کارگران چینی بیمار اپل، به‌ناچار باید سرکار حاضر شوند

براساس گزارش Rest of World، از کارکنان بیمار فاکسکان خواسته شده تا برای شیفت‌های کاری حضور پیدا کند و از انجام آزمایش‌های کووید-19 خودداری کنند، زیرا تست مثبت باعث قرنطینه مجدد و از کار افتادن خطوط تولید خواهد شد.

هم‌چنین به کارکنان چینی، ماسک‌های N95 برای جلوگیری از شیوع کووید-19 ارائه شده است. اما کارگران می‌گویند که هنوز هم ابتلا به این بیماری در اتاق‌های هشت نفره خوابگاه، بسیار محتمل است. به‌نقل از این خبرگزاری، هفت کارگر فاکسکان تایید کردند که آنها به‌همراه بسیاری از هم‌اتاقی‌های خود پس از پیوستن به این کارخانه، طی ماه جاری به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بااین‌حال، سه نفر از آنها اعلام کردند که از آنها خواسته شده تا علی‌رغم وجود علائم بیماری، به‌کار خود ادامه دهند.

فاکسکان

به‌نقل از این کارگر چینی اپل، سرپرست او هم‌چنین به دیگر کارگران توصیه کرده که از انجام آزمایش کرونا خودداری کنند تا بتوانند در خط تولید باقی بمانند. برخلاف وحشت ناشی از شیوع کووید-19 در ماه اکتبر، کارگران می‌گویند که سرفه و تب به یکی از اتفاقات رایج در خطوط تولید تبدیل شده است. یکی از استخدامی‌های جدید 30 ساله که خواست نامش فاش نشود، به Rest of World گفت که هفته گذشته با تب مشغول کار بوده و منتظر نتیجه آزمایش کووید-19 است. هم‌چنین مدیران نیز در حالی‌که مریض به‌نظر می‌رسیدند، کارگران با لحنی خشن سرزنش می‌کردند. وی افزود:

آنها حتی نمی‌توانستند روی پای خود بایستند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که فاکسکان تحت فشار زیادی برای بازگرداندن خط تولید آیفون 14 پرو به شرایط عادی برای تحویل سفارش‌های کریسمس است که در اواسط ماه نوامبر ارسال خواهند شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*