بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک که هیچ‌کس درباره آنها صحبت نمی‌کند

در این مطلب به بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک می‌پردازیم که کم‌تر کسی از آنها حرف می‌زند و نشان می‌دهد که هیچ موفقیتی بی‌هزینه به‌دست نمی‌آید.

ایلان ماسک، علاوه بر آنکه یکی از ثروتمندترین افراد جهان به‌‌شمار می‌رود، در سال‌های اخیر یکی از بحث‌برانگیزترین‌‌ شخصیت‌ها نیز بوده است. پس از اینکه او در پی‌پال برای خود نامی دست‌وپا کرد، شرکت از قبل تاسیس شده تسلا موتورز را خریداری و آن‌‌را به پیشتاز صنعت خودروهای الکتریکی تبدیل کرد. اما ماجراجویی‌های او در اینجا متوقف نشد و با سرمایه‌گذاری در اسپیس‌ایکس، نام خود را در زمره رهبران اکتشافات فضایی نیز مطرح کرد. بااین‌حال، در این راه پر پیچ و خم، ایلان ماسک با برخی از بزرگ ترین شکست های فنی نیز مواجه بوده که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

در طول سال‌ها، ماسک به‌عنوان فردی آینده‌نگر که به‌ پایان دادن سوخت‌های فسیلی کمک می‌کند و حتی ممکن است بشریت را به دیگر سیارات برساند، مورد استقبال قرار گرفت. بسیاری حتی او را با شخصیت تونی استارک که در دنیای سینمایی مارول از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مقایسه می‌کردند. اما در پس پرده موفقیت‌های فوق‌العاده، شکست‌های بزرگی نیز وجود دارند که گذشته ماسک مملو از آنها است. از اخراج شدن از شرکت خود گرفته تا سوءمدیریت پرهزینه و عدم تشخیص خرابی و انفجار محصولاتش، در ادامه به بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک می‌پردازیم که هیچ‌کس از آنها صحبت نمی‌کند.

بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

اخراج از پی‌پال – یکی از بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

پی پال، بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

یکی از موفقیت‌های زودهنگام یلان ماسک، با وب‌سایت خدماتی X.com رقم خورد که او با سرمایه حاصل شده از محل فروش اولین شرکتش، Zip2 به Compaq، تاسیس کرد. ماسک X.com را در سال 1999 تاسیس کرد که پس از ادغام با شرکت نرم‌افزاری پیتر تیل به‌نام Confinity، یک سرویس انتقال پول به‌نام پی‌پال را تحت همان نام X.com ارائه می‌داد.

اما این تصمیم، تنها آرامشی موقت قبل از طوفانی بزرگ بود. در سپتامبر 2000، ماسک به‌همراه همسر اولش، جاستین، مجموعه‌ای از کارمندان ناراضی پی‌پال که گفته بودند در صورت عدم کناره‌گیری او از سمت مدیرعاملی، استعفا خواهند داد را تهدید کرد. در نتیجه این عمل، مدیران اجرایی به هیئت‌مدیره X.com رای عدم اعتماد دادند و با اخراج ماسک، تیل را جانشین او کردند. پس از خروج ماسک، این شرکت به پی‌پال تغییر نام داد و پس از مدتی تیل آن‌را به‌قیمت 1.5 میلیارد دلار به eBay فروخت.

با اینکه حکم اخراج، ضربه سختی به اولین کارآفرینی بزرگ ماسک بود، اما او در سال‌های بعد ثابت کرد که این اتفاق تنها یک سرعت‌گیر کوچک در مسیری بوده که به سمت ثروت‌اندوزی و موفقیت طی می‌کرد.

جنگ ایلان ماسک علیه یک افشاگر تسلا

ایلان ماسک

یکی از اتفاقاتی که کم‌تر رسانه‌ای به آن پرداخت، اما موجب افشای واقعیت‌هایی مهم درباره ایلان ماسک شد، ماجرای افشای یکی از کارگران بخش مونتاژ تسلا به‌نام مارتین تریپ بود که متوجه موارد نگران‌کننده‌ای در کارخانه گیگافکتوری این شرکت در کالیفرنیا شد. تریپ که تعدادی از روش‌های مخرب در فرآیند تولید خودروها را شناسایی کرده بود، نگرانی‌های خود را با ماسک در میان گذاشت که با بی‌تفاوتی او مواجه شد.

تریپ سپس اسناد داخلی تسلا را در اختیار وب‌سایت بیزینس اینسایدر قرار داد که با اعلان جنگی رسانه‌ای از طرف ایلان ماسک مواجه شد. او سپس تریپ را اخراج و از او برای دریافت غرامتی به مبلغ 167 میلیون دلار شکایت کرد. ماسک سپس با استخدام بازرسان خصوصی، به شنود در مکالمات و بررسی پیام‌های تریپ پرداخت تا سرنخی را از او به نفع خود پیدا کند.

هم‌چنین تیم امنیتی تسلا به پلیس اعلام کرد که تریپ قصد داشته در کارخانه تسلا تیراندازی به‌راه بیاندازد که بعدا مشخص شد این ادعا نیز ایده ماسک بوده است. پس از آنکه تیم ضربت به خانه تریپ اعزام شد، هیچ سلاح و مدرکی مبنی بر این ادعا پیدا نکردند.

فارغ از واکنش افراطی، پاسخ تندوتیز ماسک به افشاگری تریپ یکی از بزرگ ترین شکست های فنی ماسک محسوب می‌شود که حاکی از عدم نظارت صحیح او بر کارخانه خود بود. به‌گزارش CNBC، شرکت‌هایی که پاسخ‌گوی نگرانی‌های افشاگران خود هستند، در بلندمدت سودآوری بیش‌تری دارند. همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، این آخرین باری نیست که ماسک به‌دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های کارمندانش، مواخذه شده است.

سرپوش تسلا بر شکایت‌های کارمندان مبنی بر نقض ایمنی، آسیب در محل کار و نژادپرستی

تسلا

در سال 2019، نشریه فوربس دریافت که تسلا در بین سال‌های 2014 تا 2018، مجموعا 24 بار توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی کالیفرنیا (OHSA) مورد بررسی قرار گرفته که از این میان، به دلیل ارتکاب 54 تخلف جریمه شده است. از جمله آنها، یکی از کارگران این شرکت بود که پس از گیر کردن دستکش در یک تفنگ گشتاور، انگشت خود را از دست داد.

علاوه بر آن، هشت تحقیق دیگر نیز در ارتباط با کارخانه تسلا در ایالت تنسی صورت گرفت که با پنج تخلف همراه بود و از کارخانه کنتاکی نیز 13 تخلف به‌ثبت رسید. در سال 2020، لس‌آنجلس تایمز از پنهان کردن صدها مورد صدمات ناشی از کارخانه‌های این شرکت از سال 2015 خبر داد.

پس از آن، یک قاضی در آوریل 2020 با صدور حکمی، تسلا را به پرداخت 15 میلیون دلار غرامت به یک کارگر قراردادی سیاه‌پوست که به‌طور سیستماتیک در شرکت مورد تبعیض نژادی قرار گرفته بود، محکوم کرد. در ژوئیه همان سال، 15 کارمند سیاه‌پوست دیگر نیز شکایتی را تنظیم کردند و مدعی شدند که مانند بردگان خانه‌دار مورد آزار و اذیت نژادپرستانه قرار گرفته و سخت‌ترین کارهای فیزیکی به آنها محول شده بود.

انفجار تعداد زیادی از موشک‌های اسپیس‌ایکس، از بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

اسپیس ایکس، بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

با موفقیت تسلا پس از روی کار آمدن ایلان ماسک، سرمایه‌گذاری بعدی این میلیاردر پرحاشیه ابعادی فضایی پیدا کرد. اسپیس‌ایکس، شرکت خصوصی سازنده فضاپیما و ماهواره، اکنون تحت رهبری ماسک به یکی از پیشتازان حوزه فناوری فضایی تبدیل شده و به اولین شرکت خصوصی تبدیل شد که با ساخت موشک سوخت مایع، در قالب پروژه پرتاب فالکون 1 در سال 2008 به‌مدار زمین رسید.

اما علی‌رغم موفقیت‌های اسپیس‌ایکس، تعداد چشم‌گیری از موشک‌های این شرکت در آتش سوختند. بنابر گزارش نیویورک‌تایمز، حداقل 10 موشک بین سال‌های 2014 تا 2021 منفجر شدند. در واقع، بسیاری از موشک‌های اسپیس‌ایکس در طول سال‌ها، چیزی جز یک آتش‌بازی بیهوده و فوق‌العاده هزینه‌بر نبودند. از جمله آنها موشک فالکون 9 بود که در سال 2015 بر فراز اقیانوس اطلس منفجر شد و هزینه‌ای 112 میلیون دلاری را به شرکت تحمیل کرد.

به‌گزارش رویترز، پرتاب دومین موشک فالکون 9 که حامل محموله‌ای به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی بود نیز دو دقیقه پس از بلند شدن، در آتش سوخت. در این میان، یکی از عجیب‌ترین شکست‌ها، نمونه‌ای دیگر از این موشک بود که روی سکوی پرتاب منفجر شد. این شکست فنی چنان حیرت‌آور بود که به‌نقل از واشنگتن پست، ماسک را برآن داشت تا آن‌را به‌عنوان یک خراب‌کاری مورد بررسی قرار دهد.

گاهی اوقات، این شکست های فنی حتی می‌توانند تهدیدی بالقوه برای ساکنان زمین باشند. چنانکه به‌گزارش گاردین، در آگوست 2022، دو کشاورز استرالیایی آوارهای ناشی از سقوط موشک اسپیس‌ایکس را در املاک خود پیدا کردند.

تحت مدیریت ماسک، بیش از 270 خودروی تسلا در یک سال به‌دلیل استفاده از فناوری اتوپایلوت تصادف کردند

تصادف تسلا، بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک

در حالی‌که برخی از بزرگ ترین شکست های فنی ایلان ماسک، متوجه شرکت‌ها یا شخص او است، اما در این مورد برای برخی دیگر نیز هزینه‌هایی را به‌همراه داشته است. بنابر گفته اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا، در بازه بین ژوئن 2021 تا ژونن 2022، 273 دستگاه تسلا در حالت اتوپایلوت (رانندگی خودکار) درگیر تصادف شدند که تقریبا 70 درصد از آنها مربوط به سیستم‌های دستیار راننده این شرکت بوده‌اند.

فناوری اتوپایلوت تسلا، علی‌رغم نامی که دارد، بدین معنا نیست که خودرو به‌طور کاملا مستقل جابجا می‌شود. این ویژگی صرفا مجموعه‌ای از مکمل‌های رانندگی است که به خودرو کمک می‌کند تا سرعت خود را حفظ کرده، سوئیچ‌های ایمن خطوط را ایجاد کند و دیگر موارد را در قالب دستیار راننده انجام دهد.

اگرچه نسخه بتای «رانندگی خودران» در برخی از مدل‌های تسلا موجود است، اما هنوز به‌حدی قابل اعتماد نیست که به رانندگان اجازه دهند به‌طور کامل از توجه به جاده صرف‌نظر کنند. بااین‌حال، هم‌چنان عده‌ای از رانندگان تسلا به وعده‌های اغراق‌آمیز ماسک در مورد این فناوری، اعتماد کردند و باعث تصادف و آسیب به خود و دیگران شدند. از آنجاکه آزمون و خطا در این فناوری، می‌تواند تبعاتی کشنده داشته باشد، بسیاری از خودروسازان امروزه از اغراق در مورد قابلیت‌های خودران محصولات خود خودداری می‌کنند.

ایلان ماسک تسلا و اسپیس‌ایکس را به مرز ورشکستگی رساند

سهام تسلا

برعهده داشتن ریاست دو شرکت تولید خودرو و موشک، می‌تواند به‌ویژه در ابعاد فنی پرهزینه باشد، تا جایی‌که هر دو شرکت تحت رهبری ایلان ماسک، در مقطعی به لبه پرتگاه ورشکستگی نزدیک شده بودند. در مورد تسلا، این مشکل زمانی رخ داد که شرکت خودروساز در حال تولید سدان الکتریکی مدل 3 خود بود.

به‌گزارش CNBC، ماسک در توییتر مدعی شده بود که از اواسط 2017 تا 2019، تسلا با ورشکستگی تنها یک ماه فاصله داشت، زیرا تولید خودروهای آنها متوقف شده بود. وی از مشکلات موجود در بخش تولید و تدارکات، به‌عنوان مقصر اصلی این اتفاق یاد کرد. سپس در سال 2021، نوبت به اسپیس‌ایکس رسید که مانند یک پرتاب موشک شکست خورده، در مشکلات مالی غوطه‌ور شود. خطر ورشکستگی این شرکت نیز به‌طور مشابه، به‌دلیل مشکلات مربوط به تولید راکت‌های رپتور ایجاد شده بود.

براساس یک ایمیل فاش شده به‌نقل از CNBC، ماسک به کارمندان خود در شرکت فناوری فضایی هشدار داده بود که بحران تولید رپتور بسیار بدتر از آن چیزی است که چند هفته قبل‌تر به‌نظر می‌رسید. وی تاکید کرد که این شرکت با خطر ورشکستگی روبرو است. اما در نهایت، هر دو شرکت بر مشکلات تکنولوژیکی خود غلبه کردند و از خطر ورشکستگی نجات پیدا کردند.

ماهواره‌های استارلینک به اهداف نظامی روسیه تبدیل شدند

ماهواره استارلینک

حمله روسیه به اوکراین، از خبرسازترین اتفاقات سال 2022 بوده و ایلان ماسک نیز به‌طرز شگفت‌انگیزی در این درگیری نقشی کلیدی را ایفا می‌کند. ماهواره‌های استارلینک ارائه شده توسط اسپیس‌ایکس، به زیربنای اصلی شبکه ارتباطی اوکراین تبدیل شده‌اند و در برهه‌ای که روسیه زیرساخت‌های زمینی این کشور را هدف حملات خود قرار داده، به نیروهای مسلح و غیرنظامیان این کشور کمک کرده‌اند.

گذشته از نقش مهم این شرکت در ارتباطات اوکراین، این کشور از ماهواره‌های ارائه شده ماسک برای عکس‌برداری از استقرار نظامی روسیه، بررسی آسیب‌های وارد شده به پایگاه‌های هوای دشمن و حتی ارائه شواهد وحشتناک از گورهای دسته‌جمعی در سرزمین‌های تحت اشغال روسیه استفاده می‌کند.

در سپتامبر 2022، هیئت روسی در مجمع عمومی سازمان ملل بیانیه‌ای را منتشر کرد که در آن تهدید کرد در صورت تداوم استفاده اوکراین، زیرساخت‌های غیرنظامی می‌توانند به هدفی مشروع برای حمله تبدیل شوند. اشاره غیرمستقیم آنها بدون شک به ماهواره‌های استارلینک است.

ماسک ابتدا اوکراین را تهدید و سپس از موضع خود عقب‌نشینی کرد

جنگ اوکراین

طبق گزارش واشنگتن پست در اکتبر 2022، هم‌زمان با آغاز جنگ روسیه و اوکراین، ماسک به‌طور ناگهانی تهدید کرد که تامین مالی استفاده از ماهواره‌های استارلینک متوقف خواهند شد. باتوجه به اتکای شدید اوکراین به این ماهواره‌ها برای راهبرد در جنگ، چنین اقدامی باعث فلج شدن سیستم دفاعی اوکراین و ایجاد یک برتری تاکتیکی بزرگ برای روسیه است.

این تهدید که با واکنش تند سفیر اوکراین مواجه شد، پس از نظرسنجی توییتری ماسک در مورد الحاق کریمه به روسیه شدت گرفت. با‌این‌حال، تنها یک روز بعد، ماسک از موضع خود عقب‌نشینی کرد و با ارسال یک توییت وعده داد که به کمک‌های مالی خود ادامه خواهد داد. کمک استارلینک به اوکراین، نمونه‌ای عجیب از گره خوردن یک شرکت فناوری در ژئوپلیتیک بین‌المللی است که ظاهرا ماسک فعلا راه گریزی از آن ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*