جدیدترین اکتشافات

جدیدترین اکتشافات بشر که شما را شگفت زده می‌کنند

با جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 آشنا شوید. دانشمندان طی سال 2022 میلادی در سیاره زمین و در فضا موفق به کشف‌های متعددی شدند که شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

دانشمندان طی سال 2022 میلادی در بخش‌های مختلف موفق به کشف‌های متعددی شدند. در همین راستا قصد داریم در این مقاله شما را با جدیدترین اکتشافات بشر ، از سرنخ‌های جدید از روز مرگ دایناسورها گرفته تا ثبت عمیق‌ترین تصاویر از فضا آشنا کنیم.

آشنایی با جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022

کشف آثار باستانی هنری در موصل عراق

جدیدترین اکتشافات

یک تیم مشترک عراقی-آمریکایی از باستان‌شناسان در زمان حفاری خرابه‌های دروازه یک کاخ باستانی که طی حمله داعش نابود شده بود، توانستند آثار حیرت‌انگیز هنری را در پشت یک در مهروموم شده کشف کنند؛ این در احتمالا آخرین بار حدود 2600 سال قبل باز شده است.

باستان‌شناسان در این کاخ باستانی 7 تخته‌سنگ حکاکی شده را کشف کردند که قدمت آنها به 700 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. این تخته سنگ‌ها که لشگرکشی‌های نظامی پادشاه آشور به نام سناخریب را نشان می‌دهند به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ هنر به‌شمار می‌روند.

کشف مجدد گیاه معجزه‌آسا

جدیدترین اکتشافات

سیلفیوم که جزو گیاه‌های گل‌ده محسوب می‌شود، آنچنان در دنیای مدیترانه باستان محبوب بوده که مصرف بیش از حد آن باعث شده حدود 2 هزار سال قبل منقرض شود. این گیاه به‌باور کارشناسان باعث درمان بیماری‌ها می‌شود و همچنین به غذا نیز طعم فوق‌العاده‌ای می‌دهد. در شرایطی که بسیاری از افراد، این گیاه را منقرض شده می‌دانستند، محمود میسکی، استاد داروپردازی دانشگاه استانبول موفق شده آن را در یک محوطه کوچک سنگی در حومه ترکیه کشف کند.

علاوه بر این که نحوه تکثیر و ظاهر این گیاه کشف شده با سیلفیوم شباهت دارد، محققان با تست واقعی آن و استفاده از آن به‌عنوان جزئی از دستور غذای باستانی توانستند غذای خود را بسیار خوش‌طعم کنند.

کشف قدیمی‌ترین فسیل دایناسور آفریقا

جدیدترین اکتشافات

کشف قدیمی‌ترین فسیل دایناسور آفریقا به‌عنوان یکی دیگر از جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 محسوب می‌شود. یک تیم تحقیقاتی وابسته به گروه نشنال جئوگرافیک توانستند در صخره‌های Pebbly Arkose Formation زیمباوه، قدیمی‌ترین فسیل دایناسور آفریقا را کشف کنند. این فسیل به موجود باستانی به نام Mbiresaurus raathi تعلق دارد که حدود 230 میلیون سال قبل در عصر تریاس زندگی می‌کرد.

با وجود این که Mbiresaurus یکی از اولین اجداد شناخته‌شده‌ی خزنده‌پایان محسوب می‌شود و به گروهی از غو‌ل‌های گردن‌درازی نظیر Brontosaurus تعلق دارد، اما آنچنان غول‌پیکر نیست. کارشناسان قد این حیوان را کمتر از 60 سانتی‌متر برآورد کردند.

عنکبوت‌ها هم خواب می‌بینند

جدیدترین اکتشافات

دانییلا راسلر، بوم‌شناس دانشگاه کونستانز در ترایر آلمان به بررسی عنکبوت‌های جهنده پرداخت و در بررسی‌های خود متوجه شد برخی اوقات که عنکبوت‌های کوچک از یک نخ ابریشمی آویزان شده و با جمع کردن پاهای خود به خواب می‌روند، به‌شکل ناگهانی هنگام خواب تکان می‌خورند و خواب می‌بینند.

راسلر در این خصوص عنوان کرد رفتار آنها هنگام خواب مشابه رفتار سگ‌ها و گربه‌ها در زمان خواب دیدن است. این بوم‌شناس برای تایید فرضیه خود عنکبوت‌ها را در آزمایشگاه مورد بررسی دقیق قرار داد که نتیجه بررسی‌های او نشان می‌دهد عنکبوت‌های جهنده یک حالت خواب با حرکات سریع چشم مشابه انسان‌ها را تجربه می‌کنند.

فوران آتشفشان در ایسلند

جدیدترین اکتشافات

آتشفشان‌های شبه‌جزیره جنوبی ایسلند پس از 800 سال مجددا فعال شدند و به‌مدت شش ماه گدازه‌های خود را به اطراف پرتاب کردند. این فعالیت مجدد آتشفشان‌های ایسلند و همچنین فوران گدازه‌ها به‌مدت 6 ماه نشان می‌دهد که این آتشفشان دهه‌ها فعالیت داشته است. این جزیره بالای یک توده سنگ داغ واقع شده که همین موضوع محرکی برای فوران‌ها محسوب می‌شود.

وجود میکروپلاستیک‌ها در بدن انسان

جدیدترین اکتشافات

محققان پس از کشف تکه‌های پلاستیک در ارتفاعات کوه اورست و اعماق اقیانوس‌ها، اکنون توانستند برای اولین بار آنها را درون خون و شش‌های انسان‌ها کشف کنند. در واقع محققان در خون اهدا شده نانوپلاستیک‌هایی را کشف کردند که اندازه آنها به کمتر از یک میکرومتر می‌رسد؛ یعنی آنها از طریق بوییدن یا خوردن به‌آسانی وارد بدن انسان می‌شوند.

ضمن این‌که پزشکان فیبرهای پلاستیکی به‌اندازه 2 میلی‌متر را در شش‌های بیماران نیز مشاهده کردند که بسیار نگران‌کننده است؛ زیرا وجود پلاستیک در خون و شش‌ها به‌شدت سلامت انسان‌ها را تهدید خواهد کرد.

جزئیات جدیدی از برخورد شهاب سنگ با زمین

جدیدترین اکتشافات

یک شهاب سنگ حدود 66 میلیون سال قبل به آب‌های شبه جزیره یوکاتان مکزیک برخورد کرد و باعث شد بیش از سه‌چهارم تمام گونه‌ها از جمله دایناسورها به‌جز پرندگان منقرض شوند. همچنین این برخورد یک حفره بسیار بزرگ معروف به Chicxulub را نیز به‌وجود آورد.

محققان در ابتدای سال 2022 روی ماهیان فسیلی نابود شده بر اثر این انفجار، تحقیقاتی را به‌انجام رساندند و متوجه شدند این شهاب سنگ در فصل بهار به نیم‌کره شمالی برخورد کرده است. همچنین محققان دریافتند دقایقی پس از این برخورد، اکثر صخره‌هایی که در دماهای شدید ایجاد شده بودند به بیش از هزار کیلومتر دورتر از مرکز حفره محل اصابت شهاب سنگ پرتاب شدند.

علاوه بر این، محققان نشانه‌های یک چاله‌ی زیر آبی دیگر را دورتر از ساحل غرب آفریقا کشف کردند که قدمت آن با Chicxulub یکی بوده و نشان می‌دهد ممکن است قطعه‌ای از شهاب سنگ اصلی در زمان نزدیک شدن به زمین شکسته شده و به شکل جداگانه در این قسمت فرود آمده باشد.

کشف بزرگترین ماهی آب شیرین

جدیدترین اکتشافات

یک ماهی‌گیر در رودخانه مکونگ هنگام ماهی‌گیری، یک لقمه‌ماهی غول‌پیکر را شکار کرد و با تیم تحقیقاتی نشنال جئوگرافیک تماس گرفت. محققان به‌سرعت خود را به محل رساندند و پس از بررسی دریافتند این لقمه‌ماهی از پوزه تا دم حدود 3 متر طول دارد و وزن آن نیز به 299 کیلوگرم می‌رسد. این ماهی در اواسط سال 2022 به‌عنوان بزرگترین ماهی آب‌های شیرین در کتاب رکوردهای جهانی گینس به‌ثبت رسید.

کشف دندان باستانی مربوط به خویشاوند اسرارآمیز انسان

جدیدترین اکتشافات

یکی دیگر از جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 ، کشف یک دندان باستانی ویژه بوده است. در واقع تا قبل از سال 2022 باستان‌شناسان فقط از دو سایت سیبری و تبت در سیاره زمین توانستند بقایای تایید شده انسان تبار دنیسووا که به‌عنوان خویشاوند اسرارآمیز نئاندرتال‌ها محسوب می‌شود را کشف کنند. محققان در این سایت‌ها فقط چند دندان، یک استخوان انگشت کوچک و یک قطعه جمجمه و فک را کشف کرده بودند.

اما در سال 2022 محققان در غاری در لائوس موفق شدند هزاران کیلومتر دورتر از تمام یافته‌های قبلی، یک دندان آسیا را کشف کنند که به‌احتمال زیاد به انسان‌تبار دنیسووا مربوط می‌شود. چنین کشفی نشان می‌دهد بقای انسان‌تباران بسیار متنوع بوده و آنها توانسته‌اند در انواع شرایط آب‌وهوایی زندگی کنند.

ترک خوردگی ناگهانی سکوهای یخ جنوبگان

جدیدترین اکتشافات

در جنوبگان غربی آنقدر یخ وجود دارد که ذوب شدن آن باعث افزایش 3 متری سطح دریاها خواهد شد. طبق گفته دانشمندان، بخشی از این یخ‌ها به دلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن قطب جنوب قطعا ذوب خواهند شد، اما دانشمندان مقدار و سرعت دقیق ذوب شدن آنها را نمی‌دانند.

در همین راستا، دانشمندان در ابتدای سال 2022 علائمی از شکست عظیم سکوهای یخ جنوبگان را کشف کردند؛ در واقع یک سکوی یخ اصلی به‌شکل ناگهانی ترک خورده است. چنین ترک‌خوردگی باعث یک واکنش زنجیره‌ای ویرانگر خواهد شد که نتیجه‌ی آن، تکه شدن سکوهای یخ به صدها تکه توده خواهد بود.

ثبت عمیق‌ترین تصاویر جهان

ثبت عمیق‌ترین تصاویر جهان

یکی دیگر از جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 ، تصاویر تلکسوپ فضایی جیمز وب بود که موجب حیرت جهانیان شد. این تلسکوپ که به‌عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان شناخته می‌شود در جولای 2022 (تیرماه 1401) عمیق‌ترین تصاویر از جهان را به ثبت رساند. البته انتشار این تصاویر حیرت‌انگیز پایان کار این تلسکوپ نبوده و در آینده‌ی نزدیک تصاویری از قدیمی‌ترین کهکشان‌ها تا فضاهای سیاره‌های فراخورشیدی نیز توسط این تلسکوپ ثبت و منتشر خواهند شد.

انتشار گزارش عوارض تغییرات آب و هوا روی سلامت انسان

جدیدترین اکتشافات

سازمان ملل متحد در خصوص عوارض تغییرات آب و هوا روی سلامت انسان گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد سه‌چهارم تمام انسان‌های روی زمین تا سال 2100 میلادی به‌شکل منظم با فشار یا استرس گرمایی، آسیب ریوی شدید ناشی از آلودگی هوا و بیماری‌های بیشتری که از طریق حشرات خونخوار منتقل می‌شود، مواجه خواهند شد.

در این گزارش سازمان ملل متحد آمده است تمام کشورها باید تمهیداتی را برای کاهش شدید انتشار گازهای آلاینده بی‌اندیشند و راهکارهایی را برای سازگاری با گرم‌تر شدن کره زمین در نظر بگیرند.

کشف کوچک‌ترین حلزون جهان

جدیدترین اکتشافات

کشف کوچکترین حلزون جهان به‌عنوان یکی دیگر از جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 محسوب می‌شود. محققان در دو منطقه در جنوب شرقی آسیا توانستند گونه‌های جدید حلزون را کشف کنند که دو مورد آنها از هر حلزون کوچکی که تاکنون شناسایی شده بودند، کوچکتر هستند.

محققان برای این دو گونه، نام Angustopila psammion را در نظر گرفتند که Psammion در یونان باستان به معنای دانه‌ی شن است. قطر این حلزون‌ها به 0.6 میلی‌متر می‌رسد و در غارهای ویتنام سکونت دارند.

فوران آتشفشان تونگا

کشتی غرق شده اسپانیایی

یک آتشفشان زیردریایی در پادشاهی تونگا فوران کرد که چنین فورانی طی دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. بر اثر این انفجار در کره زمین، چندین بار موج فشار به‌وجود آمد که نتیجه‌ی آن ایجاد امواج سونامی قوی در سواحل اطراف بود.

جنین کریپنِر؛ دانشمند آتشفشان‌شناس در این خصوص عنوان کرد تمام جزئیات فوران این آتشفشان غیرطبیعی است. این فوران باعث کنده شدن 2.3 متر مربع از صخره‌های کف دریا شد و به‌همین دلیل لقب بزرگ‌ترین فوران آتشفشانی قرن را به‌خود اختصاص داده است.

زنده نگه داشتن اندام‌ها پس از مرگ

جدیدترین اکتشافات

دانشمندان دانشگاه ییل طی یک آزمایش توانستند اندام‌های مختلف یک خوک نظیر کلیه، کبد، قلب و مغز را به‌مدت یک ساعت کامل پس از مرگ زنده نگه دارند. چنین تحقیقاتی امکانی را فراهم خواهد کرد تا در آینده بتوان اندام انسان را برای پیوندها به‌مدت‌زمان بیشتری زنده نگه داشت؛ چرا که سالانه هزاران عضو بدن نابود می‌شوند و در حال حاضر امکاناتی برای حفظ و بقای سریع آنها در دسترس نیست.

در واقع اندام‌ها پس از توقف خون‌رسانی از بین می‌روند، اما اکنون محققان توانستند با ساخت مایع آبی‌رنگ شبیه یاقوت به‌نام OrganEx، عملکرد اندام‌های اصلی را پس از آخرین باری که خون تازه به آن می‌رسد، حفظ کنند.

محققان اعلام کردند به‌واسطه این روش توانستند قلب را به‌مدت یک ساعت کامل حفظ کنند. البته محققان در ادامه این تحقیق قصد دارند اندام‌هایی که با OrganEx زنده باقی ماندند را به خوک‌های زنده پیوند بزنند تا نحوه عملکرد آنها را بررسی کنند.

کشف کشتی غرق شده اسپانیایی

کشتی غرق شده اسپانیایی

محققان با بررسی بقایای یک کشتی بسیار قدیمی که به‌مدت سال‌ها به‌بخشی از افسانه‌ها و داستان ساکنان محلی تبدیل شده بود، متوجه شدند چوب این کشتی از یک نوع چوب سخت بوده که در قرن هفدهم برای ساخت کشتی از آن استفاده می‌شد. بررسی‌های بیشتر نشان داد این بقایای کشتی سانتو کریستو دِ بورگوس است. کشتی سانتو کریستو د بورگوس در سال 1963 طی سفر از فیلیپین به مکزیک ناپدید شد.

یافته‌های جدید مریخ نورد استقامت

مریخ‌نورد استقامت

مریخ نورد استقامت ناسا در دهانه جیزرو مریخ توانست پوشش نازک بنفش‌رنگ روی صخره‌ها که شبیه یک نوع لاک سنگ است را کشف کند؛ لاک سنگ در مریخ توسط میکروب‌ها ایجاد می‌شود. همچنین این مریخ نورد ماموریت جمع‌آوری سنگ را با موفقیت انجام داده و توانسته بیش از 14 نمونه را جمع‌آوری کند. این نمونه‌ها در آینده نزدیک به زمین منتقل خواهند شد.

کشف فسیل‌های ماقبل تاریخ در یک جنگل بارانی

فسیل‌های ماقبل تاریخ

در پایان لیست جدیدترین اکتشافات بشر در سال 2022 به کشف فسیل‌های ماقبل تاریخ در یک جنگل بارانی می‌رسیم. در واقع محققان در ابتدای سال 2022 در جنوب شرقی استرالیا صخره‌هایی با فسیل‌های یک جنگل بارانی باستانی را کشف کردند. این فسیل‌ها دارای 11 تا 16 میلیون سال قدمت بوده و تنها مدرک کشف شده از اکوسیستم یک جنگل بارانی محسوب می‌شوند که قدمت آنها به عصر میوسین می‌رسد.

روی دیواره این صخره‌ها موجودات کوچک با جزئیات بسیار کامل به‌چشم می‌خورند؛ جزئیات آنها آنقدر دقیق بوده که امکان مشاهده منافذ روی برگ‌های فسیل شده نیز وجود دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*