ویوو ایکس 90 پرو پلاس آیفون 14 پرو مکس

ویوو ایکس 90 پرو پلاس در عملکرد گیمینگ، اندرویدی‌ها را در برابر آیفون سربلند کرده است!

به نظر می‌رسد ویوو ایکس 90 پرو پلاس همان پرچمدار اندرویدی است که قرار است عنوان قدرتمندترین گوشی جهان را از آیفون 14 پرو مکس اپل بگیرد. در ادامه این متن نتیجه مقایسه این دو گوشی پرچمدار را مشاهده خواهید کرد.

به نظر می‌رسد با ظهور نسل جدید پرچمداران اندرویدی مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 دیگر نتوان آیفون 14 پرو مکس و چیپست A16 Bionic را قدرتمندترین گوشی های بازار دانست.

در سال‌های اخیر، اپل همواره دست بالاتر را نسبت به کوالکام و تراشه‌های این کمپانی در اختیار داشته و بارها در تست‌های مختلف عملکرد بهتری را ارائه داده است. با این حال، نتایج تست‌های انجام شده بر روی چیپست پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 2 این کمپانی حاکی از عملکرد گرافیکی بهتر این تراشه در مقایسه با چیپ A16 Bionic اپل هستند.

در این جا قصد داریم با مقایسه دو گوشی ویوو X90 پرو پلاس و آیفون 14 پرو مکس، عملکرد پردازش و گرافیکی این دو دستگاه را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته پیش از مطالعه ادامه مطلب لازم است بدانید که پرچمدار تراشه‌های کوالکام تنها در بخش گرافیکی عملکرد سرتر از A16 Bionic اپل ارائه می‌دهد و اپل همچنان در بخش عملکرد پردازشی امتیازات بالاتری کسب کرده است.

در ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید.

مقایسه عملکرد گرافیکی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 و A16 Bionic اپل

مقایسه Vivo X90 Pro Plus و iPhone 14 Pro Max

برای بررسی عملکرد فنی تراشه‌های اسنپدراگون 8 نسل 2 و A16 Bionic از تست فشار 3D Mark Wildlife Extreme استفاده می‌شود. این تست تجربه یک بازی گرافیکی سنگین را بر روی پردازشگر گرافیکی دستگاه شبیه‌سازی کرده و به مدت بیست دقیقه پردازنده گرافیکی را به طور فعال درگیر می‌کند.

بسیاری تست‌های سخت افزاری موجود، عملکرد دستگاه را تنها در چند دقیقه می‌سنجند و به همین دلیل از اثر تنش‌های حرارتی بر روی کارت گرافیک و عملکرد آن غافل هستند. با این وجود، تست 3D Mark قادر است دید بسیار خوبی از عملکرد پردازشگر گرافیکی در گذر زمان را به کاربر ارائه دهد.

نتایج بررسی عملکرد گرافیکی دو گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس و آیفون 14 پرو مکس در تصاویر زیر نمایش داده شده‌اند:

بر اساس نتایج این تست، امتیاز ابتدایی گوشی Vivo X90 Pro Plus برابر با 3726 بوده که در مقایسه با امتیاز 3210 آیفون، عملکردی 16 درصد بهتر را نشان می‌دهد.

اما این امتیازات چندان قابل اعتماد نیستند؛ چرا که همان طور که در تصاویر بالا پیداست، عملکرد آیفون بلافاصله پس از شروع تست به واسطه اثرات حرارتی افت می‌کند. این در حالی‌ست که عملکرد ویوو با نرخ بسیار کندتری افت می‌کند؛ به طوری که ظرف 8 دقیقه عملکرد آن به حالت پایدار می‌رسد.

پس از گذشت بیست دقیقه از شروع تست، امتیاز ثبت شده توسط ویوو ایکس 90 پرو پلاس برابر با 3251 است؛ در حالی که امتیاز پرچمدار گوشی‌های آیفون برابر با 2309 است. به این ترتیب عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 حدودا 41 درصد قدرتمندتر از چیپست A16 Bionic اپل است.

در این خصوص البته باید دقت کنید که با وجود این که هر دو گوشی در حین انجام این تست بسیار داغ شدند؛ اما Vivo X90 Pro Plus بسیار داغ‌تر از آیفون شده بود؛ به طوری که پس از گذشت زمانی مشخص، عملا استفاده از این گوشی غیرممکن شده بود. همچنین به گزارش منبع منتشرکننده نتایج این تست، پرچمدار ویوو داغ‌ترین محصولی بوده که تا کنون مورد آزمایش قرار گرفته است.

همچنین در طول مدت بیست دقیقه‌ای انجام این تست، شارژ باتری گوشی ویوو به میزان 15 درصد کاهش یافت؛ در حالی که میزان افت باتری گوشی آیفون در همین زمان برابر با 8 درصد بود! بنابراین ارائه عملکرد بهتر در گوشی ویوو به قیمت داغ کردن و کاهش دوبرابری شارژدهی این گوشی در بازه زمانی یکسان تمام شد.

علیرغم این که تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 چیپست بسیار توانمندی است؛ اما برای ارائه عملکرد پایدارتر نیازمند استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده قدرتمندی است. به نظر می‌رسد پرچمدار جدید ویوو می‌توانست در این خصوص عملکرد بهتری داشته باشد.

در صورتی که قصد تجربه یک بازی سنگین و توانمند از حیث گرافیکی را بر روی گوشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس دارید، احتمالا پس از گذشت زمانی مشخص، دستگاه به حدی داغ خواهد شد که در دست گرفتن آن عملا غیرممکن خواهد بود. با این وجود، عملکرد فنی این گوشی در اجرای بازی‌های باگرافیک، فوق‌العاده خواهد بود.

مقایسه عملکرد پردازشی ویوو ایکس 90 پرو پلاس و آیفون 14 پرو مکس

ویوو ایکس 90 پرو پلاس

پیش از این اشاره کردیم که در بخش پردازشی، عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 پایین‌تر از چیپست A16 Bionic اپل قرار می‌گیرد. در ادامه به بررسی بیشتر عملکرد این دو دستگاه خواهیم پرداخت:

امتیازات تست‌های گیک بنچ تک هسته‌ای و چندهسته‌ای Vivo X90 Pro Plus و iPhone 14 Pro Max به صورت زیر است:

نام گوشیتست تک هسته‌ایتست چندهسته‌ای
آیفون 14 پرو مکس (A16 Bionic)18805369
ویوو ایکس 90 پرو پلاس (اسنپدراگون 8 نسل 2)14865122

به این ترتیب تراشه اپل در تست تک هسته‌ای و دو هسته‌ای به ترتیب 26.5 و 4.8 درصد عملکرد بهتر ارائه می‌دهد.

اختلاف بین این دو تراشه، خصوصا در تست تک هسته‌ای مشهود است. با این وجود با عرضه تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 اختلاف در این بخش هم بین تراشه‌های اپل و کوالکام کاهش چشمگیری یافته است.

معماری تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل

اسنپدراگون 8 نسل 2 در برابر A16 Bionic

همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد، کوالکام مدت‌هاست که در صدد رسیدن به تراشه‌های اپل از حیث عملکرد پردازشی و گرافیکی است. با این حال، به نظر می‌رسد امسال با تولید تراشه‌های این کمپانی توسط TSMC و با معماری چهار نانومتری، کوالکام توانسته از حیث عملکرد به اپل نزدیک شود.

البته تراشه‌های اپل هم توسط TSMC و دقیقا با همین معماری چهار نانومتری تولید می‌شوند.

در این میان باید توجه کرد که تغییر طراحی هسته‌های تراشه Snapdragon 8 Gen. 2 عامل بسیار تاثیرگذاری در ارتقای عملکرد آن بوده است؛ چرا که فرکانس هسته‌های قدرتمندتر این دستگاه نسبت قبل افزایش یافته و چینش هسته‌ها نیز با هدف ارائه عملکرد بهتر، بهینه‌تر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*