اسنپدراگون ۸ نسل ۲

چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام رونمایی شد؛‌ سریع‌تر، وای فای ۷ و رهگیری پرتو

چیپست پرچمدار کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ – Qualcomm Snadragon 8 Gen 2 با سرعت بالاتر، وای فای ۷ و فناوری گیمینگ پیشرفته رهگیری پرتو معرفی شد.

شب گذشته کمپانی کوالکام از چیپست پرچمدار جدید خودش برای گوشی‌های موبایل به نام اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رونمایی کرد. این تراشه که عملکرد بهینه‌تری نسبت به نسل گذشته خودش دارد به زودی با گوشی‌های پرچمدار وارد بازار خواهد شد. لازم به ذکر است که این تراشه با فناوری ۴ نانومتری تولید می‌شود.

پردازنده و پردازشگر گرافیکی

تمرکز اصلی کوالکام روی بهره‌وری انرژی این تراشه بوده است، اگرچه سرعت بالاتری را هم ارائه می‌کند. سه هسته جدید Kryo در این چیپست ۳۵ درصد عملکرد بهتر و ۴۰ درصد کارآمدتر هستند. سرعت کلاک مثل اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ است، اما از ترکیب متفاوت هسته‌ها بهره می‌برد.

یک هسته اصلی Kryo Prime (مبتنی بر Cortex-X3) با سرعت کلاک ۳.۲ گیگاهرتزی اجرا می‌شود. تا اینجای کار با نسل قبلی مشابه است. اما یک خوشه چهار هسته‌ای (به جای سه هسته) آن را برای مدیریت بهتر فضاهای کاری مالتی‌ترد همراهی می‌کند که با سرعت کلاک ۲.۸ گیگاهرتزی اجرا می‌شوند. در نهایت هم سه هسته کارآمد با سرعت کلاک ۲ گیگاهرتزی فعالیت می‌کنند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام از فناوری حافظه جدید و سریع‌تری استفاده می‌کند. آن برای رم از LP-DDR5X با سرعت ۴،۲۰۰ مگاهرتز (ارتقا یافته از ۳،۲۰۰ مگاهرتز LP-DDR5) پشتیبانی می‌کند و برای حافظه نیز می‌تواند از یک فرمت جدید به نام UFS 4.0 (ارتقا یافته از UFS 3.1) استفاده کند.

پردازشگر گرافیکی جدید آدرنو در این تراشه ۲۵ درصد عملکرد بهتر و ۴۵ درصد مصرف کارآمدتر انرژی را ارائه می‌کند. علاوه بر این می‌تواند شتاب‌دهنده سخت افزاری رهگیری پرتو را هم به پلتفرم اسنپدراگون بیاورد. به لطف این فناوری، توسعه‌دهندگان بازی‌های موبایل می‌توانند بازی‌هایی در سطح کامپیوتر و کنسول‌های بازی را برای گوشی‌های اندرویدی توسعه ببخشند. این پردازشگر گرافیکی همچنین در کنار OpenGL ES 3.2، برای نخستین بار از Vulkan 1.3 نیز پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

اسنپدراگون 8 نسل 2 می‌تواند از نمایشگرهایی با وضوح +QHD تا نرخ ۱۴۴ هرتزی یا 4K تا نرخ ۶۰ هرتزی پشتیبانی کند. علاوه بر این از نمایشگرهای اکسترنال با وضوح 4K و تا نرخ ۶۰ هرتزی (همراه دالبی ویژن، +HDR10 و فضای رنگی ۱۰ بیتی Rec.2020) نیز پشتیبانی خواهد کرد. کوالکام همچنین دکودینگ ویدیو AV1 را نیز با این چیپست هموار کرده و اجازه استریم ویدیوهای 8K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه + HDR را هم می‌دهد.

دوربین‌ها

کوالکام سنسورهای دوربین سونی با فناوری Digital Overlap HDR و سنسور دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی HP3 سامسونگ را برای کار با پردازنده سیگنال تصویر اسنپدراگون (ISP) بهینه کرده است. مثل نسل قبلی این تراشه می‌تواند سه پردازنده سیگنال تصویر ۱۸ بیتی را برای مدیریت ۳ دوربین ۳۶ مگاپیکسلی (۳۰ فریم بر ثانیه‌ای) یا یک دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی ارائه کند. علاوه بر این از سنسورهای دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی با تأخیر شاتر صفر نیز پشتیبانی می‌کند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲

چیپست جدید Snapdragon 8 Gen 2 می‌تواند ویدیوهای 8K HDR با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه‌ای ضبط کند و همزمان از روی ویدیو، عکس‌های ۶۴ مگاپیکسلی بگیرد. از فیلمبرداری 4K با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه‌ای یا ویدیوهای اسلوموشن 720p با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه‌ای نیز پشتیبانی می‌کند. این چیپست چندین فرمت مختلف HDR مثل +HDR10 و HLG و Dolby Vision را نیز می‌شناسد. و با استفاده از سنسورهای DOL، می‌تواند در هر فریم از ویدیو تا ۴ اکسپوژر را ضبط کند.

ارتباطات

چیپست اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام به مودم جدید Snapdragon X70 مجهز شده است. این مودم می‌تواند از شبکه‌های 5G زیر ۶ گیگاهرتزی و mmWave پشتیبانی کند. اوج سرعت دانلود آن هم ۱۰ گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود آن ۳.۵ گیگاهرتزی است. این مودم جدید از دو سیم کارت که هر دو به صورت 5G فعال یا یکی از آن‌ها 5G و دیگری 4G باشد، پشتیبانی خواهد کرد.

از دیگر امکانات ارتباطی جذاب آن می‌توانیم به استاندارد وای فای ۷ (802.11be) به لطف سیستم FastConnect 78000 اشاره کنیم. سرعت دانلود وای فای در این فناوری نسل جدید به ۵.۸ گیگاهرتزی رسیده است. البته به جز سرعت، این استاندارد جدید تأخیر کمتری هم دارد.

وای فای ۷

سیستم جدید FastConnect از بلوتوث نسخه ۵.۳ پشتیبانی می‌کند. سیستم صوتی جدید اسنپدراگون هم می‌تواند پخش صدای بدون افت کیفیت ۴۸ کیلوهرتزی و تأخیر بسیار پایین ۴۸ میلی‌ثانیه‌ای برای گیمینگ را ارائه کند. چیز زیادی در مورد اتصال سیمی این چیپست به جز فناوری USB 3.1 با شارژ سریع Quick Charge 5 وجود ندارد.

هوش مصنوعی

پردازنده جدید Hexagon برای نخستین بار روی یک چیپ موبایل کوالکام از فرمت جدید INT4 پشتیبانی می‌کند که ۶۰ درصد عملکرد بهتر در هر وات نسبت به تکنیک‌های قبلی را وعده می‌دهد. این پردازنده سریع‌تر هم شده است. کوالکام ادعا می‌کند عملکرد هوش مصنوعی تراشه جدیدش ۴.۳۵ برابر سریع‌تر خواهد بود.

این سرعت بالا به دوربین کمک خواهد کرد بهتر بتواند بخش‌های خاصی از یک تصویر مثل صورت، چهره، لباس و پس زمینه را تشخیص داده و پردازش متفاوتی را روی آن‌ها اعمال کند.

اسنپدراگون ۸ نسل ۲ را در این گوشی‌ها ببینید

چیپست جدید کوالکام توسط بزرگ‌ترین گوشی‌سازهای بازار اندرویدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. فهرستی که توسط کوالکام منتشر شده شامل اسامی شرکت‌های زیر است:

  • Asus ROG
  • Honor
  • iQOO
  • Motorola
  • nubia
  • OnePlus
  • Oppo
  • Red Magic
  • Sharp
  • Sony
  • vivo
  • Xiaomi
  • Meizu
  • ZTE

لازم به ذکر است نخستین گوشی‌های مبتنی بر این تراشه تا پیش از پایان سال جاری میلادی وارد بازار خواهند شد؛ ولی مشخص نیست کدام یک اولی خواهد بود.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*