خودروهای وارداتی جدید

معرفی خودروهای وارداتی جدید هیوندای، فیات و دانگ فنگ در ایران

محموله خودروهای حارجی به‌زودی وارد گمرک می‌شوند و به‌همین خاطر قصد معرفی خودروهای وارداتی جدید نظیر هیوندای، فیات و دانگ فنگ را داریم.

واردات خودرو به جریان افتاده و اولین محموله خودروهای خارجی روز گذشته به گمرک رسیدند. اگرچه تعداد خودروهای وارداتی در نخستین مرحله اندک و حدود 22 خودرو بوده، ولی فتح بابی است برای ادامه پرشور این طرح. وزارت صنعت، معدن و تجارت تا به امروز برخی از محصولات مدنظر واردکنندگان را تأیید کرده و از میان آنها باید به خودروهایی نظیر فیات 500 و تیپو، هیوندای و دانگ فنگ اشاره کرد.

معرفی خودروهای وارداتی جدید

گفتنی است که اغلب این خودروها در ترکیه مونتاژ شده و از آنجا وارد کشور می‌شوند. بارها مسئولان وزارت صمت تأکید کردند در فلان تاریخ واردات خودرو آغاز خواهد شد؛ اما هر بار مانعی بر سر راه ورود خودروهای خارجی به وجود آمد، تا این‌که دیروز این مهم به حقیقت پیوست. با این حال روند جدی و واردات تیراژ بالای محصولات خارجی مشخص نشده است.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و آیین‌نامه واردات خودرو، در مراحل اولیه خودروهای خارجی به‌صورت محدود و از طریق بورس کالا به‌فروش گذاشته می‌شوند. با نگاهی به فرآیند بیهوده واردات خودرو به این نتیجه خواهیم رسید که واردات گرهی از مجموع گره‌های کور صنعت خودرو باز نخواهد کرد و مشکلات همچنان وجود خواهند داشت.

در واقع برنامه این بود که با آزادسازی واردات خودرو، از میزان تقاضا در بازار خودروهای داخلی کاسته شود و تعادلی بین عرضه و تقاضا شکل بگیرد و نهایتاً این برابری منجر به کاهش قیمت‌های سر به فلک کشیده شود. علاوه بر این هدف دیگر از واردات خودروهای خارجی، ارائه و عرضه محصولاتی با کیفیت به جای خودروهای بی‌کیفیت داخلی بود.

منابع موثق از گمرک و وزارت صمت ورود چندین مدل از خودروهای فیات، هیوندای، دانگ فنگ و چانگان به کشور را تأیید کرده‌اند. این‌که فکر کنیم قرار است این خودروها از کشورهای مبدأ به دستمان برسد بعید است و به‌احتمال زیاد ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با ما همکاری خواهند کرد. برای مثال گفته شده خودروهای فیات و هیوندای از کشورهای ترکیه، چین و هند وارد بازار خواهند شد.

در ادامه این مقاله قصد داریم نیم نگاهی به خودروهایی بیندازیم که احتمال ورودشان به کشورمان زیاد است. البته معرفی خودروهای این فهرست به منزله تأیید قطعی آنها نیست؛ ولی اگر وارد کشور شوند افرادی قادر به خریدشان خواهند بود که بودجه 1.5 تا 2 میلیارد تومان دارند.

1. دانگ فنگ ایولس

دانگ فنگ ایولس

با کمپانی دانگ فنگ و برخی محصولات این خودروساز آشنا هستیم؛ چرا که حضور پرشوری در بازار کشورمان داشته، ولی با خودروی ایولس به هیچ‌وجه آشنا نبوده‌ایم و بیشتر شبیه غریبه‌ها هستیم. تولید این خودرو به سال 2021 بازمی‌گردد و در دو مدل تمام بنزینی و هیبریدی عرضه شده است.

نسخه پایه این خودرو زیر کاپوت خود یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ دارد که می‌تواند حداکثر قدرت 188 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این خودرو از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به محور جلو انتقال می‌یابد. همچنین در هر 100 کیلومتر مسافتی که طی می‌کنید حدود 6 لیتر بنزین مصرف خواهد کرد.

سدان ایولس امکانات الکترونیکی مدرن و فناوری‌های به‌روزی دارد. علاوه بر این مدل هیبریدی این خودرو در هر صد کیلومتر پیمایش حدود 4 لیتر سوخت مصرف می‌کند. توان اسب بخاری این پیشرانه 160و میزان گشتاور تولیدی آن 230 نیوتن‌متر است. این مدل با دنده اتومات در بازار چین قیمتی حدود 9 تا 10 هزار دلار دارد و نسخه هیبریدی با قیمت 13 هزار دلار به‌فروش می‌رسد.

2. هیوندای i10

هیوندای آی 10

شاید بتوان گفت یکی از ارزان‌ترین و کوچکترین خودروهایی که کمپانی هیوندای تا به امروز تولید کرده، آی 10 است. این خودرو پیش‌تر نیز وارد بازار کشورمان شده بود و به‌احتمال زیاد در صورت عرضه مجدد با قیمت تقریبی یک میلیارد و 500 میلیون تومان فروخته می‌شود.

زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه تنفس طبیعی است که می‌تواند حداکثر قدرت 67 اسب بخار و گشتاور 96 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این موتور از طریق یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می‌شود و در عرض 14 تا 15 ثانیه می‌تواند از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این خودرو همچنین در هر صد کیلومتر پیمایش حدود 5 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

نسخه دستی این کراس اوور 15 هزار دلار قیمت دارد و قدرتمندترین مدلی که از هیوندای i10 سراغ داریم مجهز به یک موتور با توان خروجی 100 اسب بخاری خواهد بود که یک پیشرانه 3 سیلندری است.

3. هیوندای النترا

هیوندای النترا

هیوندای النترا یکی از محبوب‌های بازار ایران و کل جهان است. این سدان کامپکت کره‌ای لقب پرفروش‌ترین کره‌ای دنیا را در اختیار دارد و خوشبختانه وقتی وارد بازار کشورمان شد، مشتریان استقبال خوبی از آن کردند. گفتنی است که این خودروی سدان در سال 2020 دچار فیس لیفت شده و تغییراتی روی آن اعمال شده است.

زیر کاپوت هیوندای النترا یک پیشرانه 2.0 لیتری تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن‌متر را تولید کند. نیروی محرکه این سدان از طریق یک گیربکس سی وی تی به محور جلو منتقل می‌شود و در هر صد کیلومتر مسافتی که طی می‌کند نزدیک به 7.5 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد.

النترا می‌تواند در عرض 9 ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد و تا حداکثر سرعت 200 کیلومتر بر ساعت نیز رانده می‌شود. نهایت قیمت این محصول کره‌ای همان 20 هزار دلار است و البته مدل‌های قدرتمندی دارد که می‌توانند با پیشرانه‌های دیوانه‌وار خود تا 200 و 276 اسب بخار قدرت تولید کنند.

4. هیوندای کونا

کونا

مدل 2023 هیوندای کونا به‌تازگی برای سال میلادی جدید معرفی و رونمایی شده، ولی هنوز هم که هنوز است تولید مدل 2022 ادامه دارد. می‌توان گفت کنا کراس اووری جمع‌وجور و مناسب درون شهری به‌حساب می‌آید و سه نوع پیشرانه بنزینی، هیبریدی و الکتریکی خواهد داشت.

شاید بتوان گفت اقتصادی‌ترین مدل این خودرو مجهز به یک پیشرانه 2.0 لیتری تنفس طبیعی است که می‌‌تواند حداکثر قدرت 150 اسب بخار و گشتاور 180 نیوتن‌متر را تولید کند. این کراس اوور قادر است تنها در عرض 10 ثانیه از سکون مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین می‌توان گفت در هر 100 کیلومتر مسافتی که با کراس اوور کنا پیموده می‌شود، 8 لیتر سوخت مصرف خواهد شد. قیمت نسخه گیربکس سی وی تی این خودرو با تک دیفرانسیل حدود 22 هزار دلار است و مدل‌های هیبریدی و برقی به ترتیب 30 و 35 هزار دلار قیمت گذاری شده‌اند.

5. فیات تیپو

فیات تیپو

در بازار کشور ترکیه خودروهای مونتاژی اروپایی بسیاری یافت می‌‌شود؛ چرا که بخش عمده‌ای از صنعت خودروی ترکیه بر پایه مونتاژ خودروهای خارجی است. یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای ترکیه، فیات تیپو است. نکته قوت این خودرو در بازار این کشور، قیمت مقرون‌به‌صرفه و رقابتی است که دارد.

این خودرو در سگمنت خودروهای سدان، هاچ بک و استیشن واگن به تولید می‌رسد، ولی این نسخه سدان است که فروش بیشتری دارد. زیر کاپوت این خودرو یک پیشرانه 3.0 لیتری 3 سیلندر تعبیه شده که می‌تواند حداکثر قدرت 100 اسب بخار و گشتاور 190 نیوتن‌متر را تولید کند. در هر 100 کیلومتر مسافت، فیات تیپو تنها 6 لیتر سوخت مصرف خواهد کرد و شتاب صفر تا صد آن 11 ثانیه طول خواهد کشید.

عمده مدل‌هایی که از این خورو در بازار ترکیه حضور دارند دنده دستی هستند و در برخی نقاط اروپا فیات تیپوی 130 اسب بخاری نیز تولید می‌شود. به هر حال قیمت نسخه پیشرانه یک لیتری این خودرو 16 هزار دلار خواهد بود.

6. فیات 500

فیات 500

فیات خودروی محبوب و پرفروش دیگری به نام فیات 500 دارد. این خودرو در سگمنت هاچ بک‌ها قرار می‌گیرد و تنها دو در خواهد داشت. فیات 500 خودرویی باسابقه و قدیمی محسوب می‌شود؛ چرا که نخستین نسل از آن در سال 1957 تولید شده است. مدل‌های جدید این خودرو عمدتا برای سال 2007 هستند و تا به امروز به بازار عرضه می‌شوند.

پیشرانه‌های این خودرو در هر بازاری با بازار دیگری فرق می‌کند. با این اوصاف پرفروش‌ترین نسخه این هاچ بک دو در زیر کاپوت خود یک پیشرانه 900 سی سی دارد که می‌تواند قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 145 نیوتن‌متر را تولید کند. وزن کل این خودرو 950 کیلوگرم است و برای این که به شتاب صفر تا صد برسد نیاز به ده ثانیه زمان دارد.

به‌طور ترکیبی در هر صد کیلومتر پیمایش با این خودرو حود 4 لیتر سوخت مصرف می‌شود. قیمت این خودرو بسته به امکانات و گیربکسی که روی آن تعبیه شده بین 20 تا 22 هزار دلار متغیر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*