گوشی اندرویدی روت

چگونه گوشی های اندرویدی را روت کنیم

آیا می‌دانید روت کردن یک گوشی اندرویدی به چه معنی است و روش انجام آن چگونه است؟ در اینجا قصد داریم در خصوص مزایا و معایب روت کردن و روش‌های انجام آن اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

با این که سیستم عامل اندروید به طور کلی آزادی عمل زیادی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، اما همچنان کارهایی وجود دارد که گوگل، کمپانی تولیدکننده گوشی یا حتی اپراتور سیم کارتتان اجازه انجامشان را به شما نمی‌دهند. از جمله این موارد می‌توان به حذف اپلیکیشن‌هایی خاص یا دستکاری در برخی تنظیمات دستگاه اشاره کرد. روت کردن در این موقعیت‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر دستگاه خود را به‌درستی روت کرده باشید، می‌توانید پردازنده‌تان را اوورکلاک کنید یا رام‌های کاستوم اندروید را بر روی گوشی یا تبلت خود نصب کنید. همچنین امور دیگری نظیر مخفی کردن تبلیغاتی خاص در کل سیستم یا کپی کردن فایل‌هایی که قرار نیست کپی شوند، از جمله کارهایی هستند که به واسطه روت کردن دستگاه اندرویدی قادر به انجامشان خواهید بود.

در اکثر مواقع، روت کردن یک گوشی اندروی نیازمند استفاده از برخی خلاءهای سیستم عامل یا بهره گرفتن از روش‌های هوشمندانه هک است. با این حال برخی گوشی‌ها راحت‌تر از دیگران روت می‌شوند؛ در حالی که برخی دیگر به‌سادگی قابل روت شدن نیستند.

البته روت کردن می‌تواند ضررهای جبران‌ناپذیری هم برای دستگاه شما به همراه داشته باشد. به عنوان مثال برخی اپلیکیشن‌ها مثل برنامه‌های بانکی یا نتفلیکس بر روی دستگاه‌های روت شده کار نمی‌کنند. علاوه بر این، روت کردن دستگاه، خطر بروز مشکلات امنیتی را هم به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

بنابراین در صورتی که با اصول اولیه امنیت دیجیتال آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم از روت کردن گوشی یا تبلت اندرویدی خود صرفنظر کنید؛ چرا که با این کار خطر از کار افتادن (بریک شدن) گوشی اندرویدی خود یا نفوذ هکرها به دستگاهتان را افزایش می‌دهید. با این حال، اگر با ریسک‌های انجام کار آشنا هستید، با ادامه این متن با گجت نیوز همراه باشید تا با برخی روش‌ها و قلق‌های روت کردن دستگاه‌های اندرویدی آشنا شویم.

روت کردن چیست؟

گوشی اندرویدی روت

قبل از این که به بررسی روش‌های روت کردن یک دستگاه اندرویدی بپردازیم، بیایید کمی عقب‌تر برویم! روت کردن چیست؟

در سیستم عامل های مدرن، هیچ یک از کاربران دستگاه، حتی ادمین، کنترل کامل دستگاه را در دست ندارد. این عدم دسترسی یک اقدام امنیتی از سوی سیستم عامل است تا بتوان مطمئن شد فردی که به عنوان ادمین وارد سیستم عامل می‌شود، به تنظیمات و محتوای سیستم عامل دسترسی کامل ندارد و قادر به انجام هرکاری نیست.

به عنوان مثال سیستم عامل ویندوز 95 چیزی تحت عنوان قابلیت امنیتی به کاربران ارائه نمی‌کرد و اگر فردی قادر به هک کردن آن بود عملا می‌توانست به تمامی داده‌ها و تنظیمات دسترسی داشته باشد. با این وجود، سیستم عامل‌های مدرن معیارهای امنیتی سفت و سخت‌تری دارند.

در اکثر سیستم عامل‌های جدید، هریک از اپلیکیشن‌ها باید برای دسترسی به قابلیت‌های مختلف اجازه مربوطه را از ادمین بگیرند و ادمین باید با وارد کردن رمز و یا احراز هویت، اجازه دسترسی را به اپلیکیشن‌های مختلف را صادر کند.

علیرغم همه آنچه گفته شد، حتی در سیستم عامل‌های مدرن نیز سطحی بالاتر از دسترسی ادمین (Administrator) وجود دارد که دسترسی کاملی به تنظیمات دستگاه دارد. این سطح دسترسی البته به سیستم عامل بستگی دارد. با این حال در لینوکس، که اندروید بر پایه آن بنا شده است، این سطح دسترسی با نام ابرکاربر (superuser) یا روت شناخته می‌شود.

روت نکردن دستگاه از دید امنیتی کاملا منطقی است. با این وجود، برخی توسعه‌دهندگان و کمپانی‌های گوشی ساز در اکوسیستم اندروید می‌توانند با قطع کردن دسترسی کاربر به برخی تنظیمات، سطح اختیارات او را به دلایل مختلف پایین‌تر آورند. این دلایل البته همیشه به نظر کاربران منطقی نیست و به همین جهت بسیاری کاربران ترجیح می‌دهند با روت کردن دستگاه اندرویدی خود دسترسی بیشتری به قابلیت‌های سیستم عامل پیدا کنند.

روش روت کردن گوشی یا تبلت اندرویدی چیست؟

گوشی اندرویدی روت

نخستین گام پیش از هرگونه اقدام به روت کردن دستگاه‌های اندرویدی، پشتیبان گیری از تمامی داده‌های گوشی یا تبلت است؛ چرا که روت کردن تمامی داده‌ها را به طور کامل پاک می‌کند. بنابراین قبل از روت کردن مطمئن شوید که از 100 درصد داده‌های مورد نیاز خود بکاپ گرفته‌اید.

در گام بعدی نوبت به آشنایی با روش‌های مختلف روت دستگاه‌های اندرویدی می‌رسد. نکته مهم در این زمینه آن است که روش‌های متعددی برای روت کردن یک گوشی یا تبلت اندرویدی وجود دارد. بنابراین لازم است پیش از این که اقدام به انجام این کار کنید، کمی با روش‌های مختلف انجام این کار آشنا شوید و مناسب‌ترین روش را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

البته حتی در صورت انتخاب بهترین روش هم ممکن است برای روت کردن دستگاه به مجموعه‌ای از اطلاعات فنی در خصوص سیستم عامل اندروید نیاز داشته باشید!

بهترین راه برای کسب اطلاعات در خصوص چگونگی روت کردن دستگاه‌های اندرویدی و روش‌های مختلف آن، مراجعه به بخش روت وبسایت XDA و مطالعه جزئیات بیشتر در این وبسایت است. این وبسایت راهنمایی‌های خود را بر اساس دستگاه‌های مختلف از تمامی کمپانی‌های گوشی ساز اندرویدی طبقه‌بندی کرده و به طور مکرر جزئیات مختلفش را آپدیت می‌کند.

برای روت کردن یک گوشی یا تبلت اندرویدی قطعا به یک کامپیوتر نیاز خواهید داشت. علاوه بر این احتمالا به استفاده از Command Prompt ویندوز هم نیاز پیدا خواهید کرد.

حتما پیش از اقدام برای روت کردن دستگاه اندرویدی خود راهنمایی‌های موجود در سایت XDA را با دقت تمام و به صورت مرحله به مرحله مطالعه کنید. همچنین فرآیند کار را دقیقا مشابه با راهنمایی‌های موجود انجام دهید و اگر اطلاعات کافی ندارید، هرگز هیچ مرحله‌ای را بدون راهنمایی انجام ندهید.

با دستگاه روت شده ام چه کنم؟

گوشی اندرویدی روت

با فرض این که شما جزو آن دسته کاربران خوش‌شانسی بودید که با طی کردن دقیق مراحل موجود در راهنمایی‌های XDA موفق به روت کردن دستگاهتان شدید، اکنون با دنیایی جدید از اندروید سر و کار دارید! اگر برای انجام کاری خاص یا برخورداری از تنظیمات یا قابلیت‌هایی مخصوص اقدام به روت کردن دستگاه خود کرده بودید، اکنون می‌توانید این کار را انجام دهید.

با این حال، اگر قصد دارید قابلیت‌های جدید و جذاب گوشی اندرویدی روت شده خود را مشاهده کنید، بد نیست بدانید که برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی تنها بر روی دستگاه‌های روت شده قابل نصب و اجرا هستند.

از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به برنامه‌های حرفه‌ای تهیه بکاپ برای تهیه پشتیبانی کامل از تمامی فایل‌های دستگاه، ابزارهای توسعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های اندرویدی با ویژگی‌های متنوع، فایل منیجرهای حرفه‌ای با قابلیت‌های جذابی مثل بازیابی اطلاعات پاک‌شده و حذف کردن تبلیغات اشاره کرد.

طبیعتا اکثر برنامه‌های آماده برای دستگاه‌های روت شده، کاربردهای بسیار خاص و محدودی دارند. با این وجود بسیاری از آن‌ها می‌توانند کاربردهای فراوانی برای شما داشته باشند.

آیا می‌توان دستگاه اندرویدی را از روت خارج کرد؟

سیستم عامل Android

در صورتی که به هر دلیلی با گوشی یا تبلت اندرویدی روت شده خود به مشکل برخورد کردید، می‌توانید به‌سادگی دستگاه خود را از روت خارج کنید. به گزارش Android Authority، راه‌های فراوانی برای بازگرداندن یک گوشی اندرویدی به وضعیت اولیه‌اش وجود دارد که اکثر آن‌ها بسیار ساده‌تر از روت کردن دستگاه هستند.

البته اگر دوباره تصمیم به روت کردن دستگاه خود گرفتید، ممکن است روشی که بار اول استفاده کرده بودید، برای بار دوم پاسخگو نباشد؛ چرا که گوگل و توسعه‌دهندگان اندرویدی به طور دائمی در حال بستن حفره‌های امنیتی سیستم عامل اندروید هستند و این امر روت کردن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. بنابراین لازم است که همیشه از بروزترین متدهای روت کردن گوشی یا تبلت خود آگاه باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*