ماهواره های استارلینک

10 حقیقت جالب و عجیب درباره ماهواره های استارلینک

اخبار مربوط‌به استارلینک از جمله مباحثی است که در همه کشورها داغ است و به‌طور مداوم تیتر خبرها می‌شود. اما حقایق جالبی در مورد ماهواره های استارلینک وجود دارد که کمتر کسی از آنها آگاه است.

ماهواره های استارلینک اسپیس ایکس از شناخته‌شده‌ترین فضاپیماهای جهان هستند. در حال حاضر، بیش‌از 3000 مورد از این ماهواره‌ها در مدار مستقر شده و اسپیس ایکس قصد دارد تعداد زیادی ماهواره دیگر را پرتاب کند.

استارلینک اساساً برای ارائه اینترنت پهنای باند به مکان‌های دورافتاده و دارای دسترسی ضعیف طراحی شده‌، با این حال کاربردهای دیگری نیز برای این صورت فلکی برنامه‌ریزی شده است.

در حالی که ماهواره‌ های استارلینک به‌طور پیوسته برای تعداد پرتاب‌هایی که اسپیس‌ایکس هر سال انجام می‌دهد تیتر یک خبر می‌شوند، حقایق عجیب و غریب زیادی درباره این منظومه فلکی وجود دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

1. نام استارلینک از رمان «تقصیر ستاره بخت ماست» گرفته شده است

ماهواره های استارلینک

به گفته ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، نام «استارلینک» از رمان «The Fault in our Stars»، نوشته جان گرین در سال 2012 گرفته شده است. ماسک این توضیح را در سال 2018 توییت کرد و نوشت: «اگر کسی در مورد حقایق ماهواره های استارلینک کنجکاو است، من این نام را براساس یک رمان عاشقانه انتخاب کردم.»

این رمان داستان هزل لنکستر 16 ساله‌ای است که از سرطان بدخیم رنج می‌برد. در یک گروه حمایت از سرطان، هیزل با یک نوجوان سرطانی دیگر به‌نام آگوستوس آشنا شده که این آشنایی در نهایت به‌عشق میان آنها منجر می‌شود. این رمان به‌این واقعیت اشاره دارد که در حالی که درد یک مقوله ثابت در وجود انسان است، ما حداقل این انتخاب را داریم که آن درد را با چه کسی شریک شویم.

2. اسپیس ایکس در مریخ اعلام استقلال کرد

ماهواره های استارلینک

ایلان ماسک تا پایان دهه برنامه‌هایی برای استقرار جامعه بشری در سیاره سرخ دارد. طبق ادعای اسپیس ایکس، این شرکت فقط در ماه و زمین از قوانین بین‌المللی اطاعت می‌کند و درصورتی که به‌مریخ گام گذارد، این قوانین را به رسمیت نخواهد شناخت.

در شرایط خدمات استارلینک آمده است: «برای خدمات ارائه شده در مریخ، طرفین مریخ را به‌عنوان یک سیاره آزاد می‌شناسند و هیچ دولت مستقر در زمین بر فعالیت‌های سیاره سرخ اختیار یا حاکمیت نخواهد داشت. بلکه قوانینی خودمختاری که بر مبنای حسن نیت ایجاد شده‌اند در این سیاره برقرار خواهد شد.»

3. ماهواره های استارلینک از لیزر برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند

ماهواره های استارلینک

مدیر عامل SpaceX در سی‌و‌ششمین سمپوزیوم سالانه فضایی در سال 2021 اظهار داشت که تمام ماهواره‌های استارلینک از آن نقطه به‌بعد به‌شبکه‌های متقاطع لیزری مجهز خواهند شد که آنها را قادر می‌سازد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این امر به ماهواره های Starlink در یک صورت فلکی اجازه می‌دهد تا داده‌ها را بین خود به‌اشتراک گذاشته که این موضوع وابستگی به‌ایستگاه‌های زمینی را کاهش می‌دهد. بعلاوه، صورت فلکی استارلینک با پیوندهای متقاطع لیزری می‌تواند اینترنت را به‌ دورافتاده‌ترین مکان‌ها از جمله مناطق قطبی ارسال کند.

4. ماهواره استارلینک 2.0 کارآمدی 10 برابری دارد

ماهواره های استارلینک

اسپیس ایکس اخیراً مجوزی از اداره هوانوردی فدرال (FAA) برای استقرار 7500 ماهواره Starlink 2.0 دریافت کرده است. این ماهواره‌های نسل دوم، بسیار بزرگتر و توانمندتر از نسل‌های قبلی خود گزارش شده‌اند.

ماسک در مصاحبه‌ای اظهار کرد: «ماهواره های استارلینک نسل اول 573 پوند (259 کیلوگرم) وزن دارند، در حالی که استارلینک 2.0 وزنی برابر با 2755 پوند (1250 کیلوگرم) دارد.»

برای ارسال این ماهواره‌های بزرگتر به‌مدار، اسپیس ایکس در نهایت شروع به استفاده‌از استارشیپ کرده است. استارشیپ موشک جدید این شرکت برای حمل خدمه و محموله به ماه، مریخ و مدار زمین طراحی شده است. با اینکه این سیستم حمل و نقل هنوز در مرحله توسعه قرار دارد، اما اسپیس ایکس درحال برنامه‌ریزی است که به‌زودی استارشیپ را برای آزمایش مداری آماده کند.

5. استارلینک بر روی سیستم عامل لینوکس اجرا می‌شود

ماهواره های استارلینک

براساس اطلاعات منتشر شده از شرکت اسپیس ایکس، استارلینک بر روی سیستم عامل منبع باز (open-source) لینوکس اجرا خواهد شد. لینوکس در سال 1991 توسط لینوس توروالدز، یک مهندس نرم‌افزار فنلاندی، ایجاد شد.

لینوکس می‌تواند سخت‌افزارهای مختلفی از جمله انواع مختلف تلفن همراه، تبلت، مسیریاب و کنسول بازی تا رایانه‌های رومیزی، رایانه‌های بزرگ و ابررایانه‌ها را پشتیبانی کند.

با طراحی خاص، لینوکس به‌راحتی قابل شخصی‌سازی است و این موضوع آن را برای موارد استفاده خاص مانند ماهواره های استارلینک ایده‌آل می‌کند. علاوه‌براین، سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس می‌توانند از یک مخزن جهانی از برنامه‌ها و ابزارهای منبع باز استفاده کنند که نمونه‌سازی سریع سخت‌افزار و نرم‌افزار جدید را ممکن می‌سازد.

6. قطاری از صورت‌های فلکی استارلینک در آسمان استانبول دیده می‌شود

ماهواره های استارلینک

علیرغم این واقعیت که اسپیس ایکس اقداماتی را انجام داده است تا استارلینک را در آسمان شب تیره‌تر نشان دهد، ماهواره‌ها پس از رها شدن در مدار کاملاً درخشان دیده می‌شوند. مشاهده قطاری از این صورت‌های فلکی ماهواره‌ای در آسمان می‌تواند بسیار عجیب به‌نظر برسد.

ایستگاه‌های خبری محلی سیلی از تماس‌ها را از سوی افراد مبهوت دریافت می‌کنند. در موارد متعدد، این قطارهای استارلینک با یوفوها اشتباه گرفته شده و باعث وحشت مردم می‌شوند.

جدای از اشتباه گرفته شدن با بشقاب پرنده، این مشاهدات یک مسئله نگران‌کننده دیگر را به‌همراه دارد و باعث ایجاد آلودگی نوری برای ستاره‌شناسان می‌شود. این مشکل سبب شده اتحادیه بین‌المللی نجوم از سازمان ملل درخواست کند تا اقداماتی را برای محافظت‌از آسمان شب در برابر صورت‌های فلکی استارلینک انجام دهد.

7. چین استفاده انفجارهای هسته‌ای را برای از بین بردن استارلینک شبیه‌سازی کرده است

ماهواره های استارلینک

با توجه به‌اینکه استفاده از صور فلکی استارلینک در امور نظامی در مسیری فزاینده قرار دارد، بسیاری از رقبای همتای ایالات متحده نگرانی‌هایی را در مورد این شبکه ماهواره‌ای ابراز کرده‌اند.

یک تیم از محققان چینی در مؤسسه فناوری هسته‌ای شمال غرب، اخیراً مقاله‌ای منتشر کرده‌اند که در آن درباره راه‌های نابودی یا غیرفعال کردن استارلینک بحث شده است. راه حل آنها انفجار یک سلاح هسته‌ای در فضاست!

دانشمندان چینی پس از برگزاری مانور در محیط مجازی شبیه‌سازی شده، به‌این نتیجه رسیدند که انفجار هسته‌ای در مدارهای نزدیک به‌زمین می‌تواند ابر رادیواکتیو بزرگی ایجاد کند که ماهواره های استارلینک را از کار خواهد انداخت. محققان می‌گویند یک انفجار هسته‌ای 10 مگاتنی به اندازه‌ای قدرتمند است که تابش باقیمانده از آن باعث خرابی فضاپیماهای در حال حرکت خواهد شد.

8. استارلینک در قطب جنوب در دسترس است

ماهواره های استارلینک

یکی از حقایق جالب در مورد ماهواره های استارلینک در دسترس بودن آنها در برخی از دورافتاده‌ترین نقاط جهان، ازجمله قطب جنوب است. اسپیس ایکس در ادامه گسترش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به‌کشورهای مختلف، دسترسی این نوع از خدمات خود را برای قطب جنوب فراهم کرد.

استارلینک در حال آزمایش سرویس قطبی با یک پایانه کاربری جدید در ایستگاه McMurdo است که پهنای باند و اتصال را برای پشتیبانی علمی افزایش می‌دهد. اسپیس ایکس در سپتامبر 2021 با اولین پرتاب خود در ساحل غربی در پایگاه نیروی فضایی واندنبرگ در کالیفرنیا، ارسال ماهواره‌ها را به مدار قطبی آغاز کرد. ماسک در ژوئیه 2022 در توییتی نوشت: «این پرتاب‌های قطبی پوشش کامل اینترنت را در صورت تایید دولت‌های محلی امکان‌پذیر می‌کنند.»

9. نیروی هوایی ایالات متحده از استارلینک در تمرینات شلیک مستقیم بهره می‌گیرد

ماهواره های استارلینک

استارلینک علاوه‌بر ارسال پهنای باند به‌مکان‌های دور افتاده، کاربردهای دیگری نیز دارد و برای ارائه اتصال به‌دارایی‌های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تسهیل دسترسی به اینترنت در مراکز فرماندهی و هواپیماهای نظامی مهم‌ترین کاربرد نظامی این خدمات خواهد بود.

برای مثال، نیروهای اوکراینی در طول تهاجم روسیه از این شبکه ارتباطی به‌طور گسترده بهره برده‌اند. به‌علاوه، در سال 2020، نیروی هوایی ایالات متحده با مشارکت اسپیس ایکس از ماهواره های استارلینک برای یک تمرین شلیک مستقیم استفاده کردند. اسپیس ایکس از آن زمان یک پروژه مشترک استارلینک به‌نام استارشیلد ایجاد کرده است که منحصراً به ارتش ایالات متحده و آژانس‌های مرتبط خدمت‌رسانی می‌کند.

استارشیلد سطح امنیتی بالاتری نسبت به استارلینک ارائه می‌کند و دارای قابلیت رمزنگاری با اطمینان بالا برای میزبانی محموله‌های طبقه‌بندی‌شده، پردازش امن داده‌ها و برآورده کردن سخت‌ترین نیازهای دولتی است.

10. سیگنال‌های استارلینک را می‌توان برای استفاده به‌عنوان یک سرویس مکان‌یابی مهندسی معکوس کرد

ماهواره های استارلینک

اسپیس ایکس در سال‌های اخیر درخواست‌هایی برای استفاده از صورت فلکی استارلینک به‌عنوان سرویس موقعیت، ناوبری و زمان‌بندی مشابه GPS دریافت کرده است. تیمی از محققان دانشگاه تگزاس در اکتبر 2022 با مهندسی معکوس سیگنال‌های استارلینک راهی برای انجام این کار پیدا کردند.

آنها دریافتند که سیگنال‌های مکرر فانوس دریایی از صورت فلکی استارلینک که برای کمک به گیرنده‌های روی زمین در ارتباط با ماهواره‌ها طراحی شده است، می‌تواند برای تشکیل یک سیستم ناوبری استفاده شود.

در روش جدیدی که این مهندسین ایجاد نموده‌اند، می‌توان از سیگنال ماهواره های استارلینک برای موقعیت‌یابی دقیق استفاده کرد که تا به اکنون در اختیار ماهواره Global Positioning System بوده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*