روشی عالی برای تولید آب آشامیدنی

ابداع روشی بسیار عالی برای تولید آب آشامیدنی

دانشمندان اتمسفرشناس دانشگاه ایلینوی موفق شده‌اند روشی عالی برای تولید آب آشامیدنی ابداع کنند. جزئیات طرح محققان بری شیرین کردن آب چیست؟

تأمین آب آشامیدنی یکی از بحران‌های جدی بشریت در آینده‌ای نه‌چندان دور است. سرانه مصرف مایعات در جهان به طرز فزاینده‌ای رو به رشد است و همین مسئله ضرورت تأمین آب را مضاعف می‌کند. محققان سال‌هاست در پی یافتن راهی برای جبران کسری و کمبود آب آشامیدنی هستند و انواع و اقسام طرح‌های عملیاتی را اجرا کرده‌اند.

روشی عالی برای تولید آب آشامیدنی

به‌نظر می‌رسد دانشمندان موفق به ابداع روشی شده‌اند که به‌وسیله آن می‌توان بخار نامحدود بر فراز اقیانوس‌ها را تبدیل به آب آشامیدنی کرد. تیم تحقیقاتی ناظر بر این پروژه، محققانی از دانشگاه ایلینوی هستند و این‌طور گفته شده که سازوکار پیشنهادی آنها تا حد زیادی جواب می‌دهد.

روشی عالی برای تولید آب آشامیدنی

بنا بر فرضیه پیشنهادی آنها بخاری که بر فراز اقیانوس‌ها وجود دارد می‌تواند به ساحل هدایت شده و سپس به‌کمک سیستم‌های خنک‌سازی فشرده و بعد مبدل به آب شیرین شود. منبعی که انرژی سیستم‌های مذکور را تأمین می‌کند می‌تواند هم خورشید و هم باد باشد.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند که طرح آنها می‌تواند نیاز به آب آشامیدنی 500 هزار نفر را تأمین کند. در واقع بر اساس آمار به دست آمده رطوبت کافی برای تأمین این مقدار آب در 14 نقطه از سراسر جهان وجود دارد.

همچنین بخوانید:

حقیقتی جالب و چندش آور درباره آبی که هر روز می نوشیم

بهره‌گیری از بخار اقیانوس‌ها برای تامین آب

امروزه برای شیرین کردن آب از آب‌شیرین‌کن‌ها استفاده می‌شود و به‌عقیده دانشمندان می‌توان از روش جدید بخار اقیانوس‌ها در کنار سایر روش‌ها بهره برد. به‌گفته فرانسینا دومینگز از دانشگاه ایلینوی، طرح پیش رو تا به امروز اجرا نشده و احتمالا دلیلش این است که محققان تاکنون روی راهکارهای زمینی تمرکز کرده بودند.

روشی عالی برای تولید آب آشامیدنی

شاید پیش خود بگویید که اگر خشکسالی به‌وجود آمد یا تغییرات اقلیمی مانع طرح جدید محققان شد باید چه کرد؟ گفته شده هم تغییرات اقلیمی و هم خطرات افزایش خشکسالی برای اجرایی شده طرح مد نظر قرار گرفته و از این بابت مشکلی پیش نخواهد آمد. اگر دما افزایش یابد به همان میزان تبخیر بالا رفته و بخار بیشتری ایجاد خواهد شد و منابع تولید آب شیرین از قضا افزایش خواهد یافت.

می‌دانیم که مجموع تمام آبی که امروزه برای آشامیدن و شستشو استفاده می‌کنیم تنها 3 درصد از کل آب‌های کره زمین است و 97 درصد دیگر در قالب یخ‌های قطبی و آب اقیانوس‌ها و دریاها گنجانده شده است. پروژه‌های بی‌شماری تا الان سعی داشته‌اند این حجم بی‌کران را برای انسان قابل استفاده کنند، ولی با مشکل مواجه شده‌اند. آیا طرح استفاده از بخار اقیانوس‌ها کارساز است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*