سنسور باران

سنسور باران در خودروها چگونه کار می‌کند؟

امروزه فناوری‌های پیشرفته‌ای در خودروهای لوکس به‌کار می‌رود که یکی از آنها سنسور باران است. نحوه عملکرد این حسگر را در ادامه بخوانید.

سال‌ها پیش خبری از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مثل امروز نبود و اغلب خودروها حداقل‌هایی برای صاحبان خودرو داشتند. امروزه فناوری روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود و توسعه می‌یابد. حسگرهای مختلفی در خودروهای لوکس تعبیه می‌شوند تا پیش از وقوع برخی اتفاقات به راننده هشدار دهند.

سنسور باران چیست؟

سنسور باران

یکی از سنسورهای مهم تعبیه شده در خودروها، حسگر باران است. طرز کار این سنسور بدین صورت است که نور مادون قرمز را ارسال کرده و سپس داده‌های لازم را از آب و هوا به دست می‌آورد. بعد از آن تشخیص می‌دهد که بارش باران در چه سطح و اندازه‌ای است و سعی می‌کند برف‌پاک‌کن‌ها را متناسب با سرعت باران تنظیم نماید.

می‌دانیم که باران و برف همواره با یک سرعت یکسان نمی‌بارد و برخی اوقات شدت آنها سریع و برخی آهسته است. بنابراین در گذشته به‌صورت دستی راننده‌ها تنظیم می‌کردند که برف‌پاک‌کن‌ها با چه سرعتی به‌مقابله با برف و باران بروند. تعدادی از ماشین‌های قدیمی روی دسته تنظیم برف‌پاک‌کن که عموما روی فرمان و سمت راست راننده بود، سه حالت وجود داشت:

  • خاموش
  • دور کند
  • دور تند

سنسور باران

بنابراین راننده به‌صورت دستی تنظیم می‌کرد که برف‌پاک‌کن با چه سرعتی کار کند. بعد از این تایمرهایی برای خودروهای جدیدتر تعبیه شده که راننده می‌توانست آنها را تنظیم کند و هر چند دقیقه یک مرتبه با فاصله‌های مشخص شروع به کار می‌کردند. برای مثال تنظیم روی هر ده دقیقه بود و برف‌پاک‌کن به همین منوال شروع به زدودن برف و باران می‌کرد.

البته وقتی باران و برف شدت می‌گرفت و سریع می‌شد، راننده می‌بایست تغییرات جدیدی برای تایمر اعمال کند تا آنها از پس باران بر بیایند.

سنسور باران و نحوه عملکرد آن

سنسور باران

گفتیم که تکنولوژی روز به روز پیشرفت کرد و حسگرهای مختلفی در جای‌جای خودروها تعبیه شد تا رانندگی لذت‌بخش‌تر و آسان‌تر شود. دانستیم که یکی از این سنسورها برای باران است و به‌طور اتوماتیک با بارش باران و برف، برف‌پاک‌کن‌ها را تنظیم می‌کند. همین‌طور اشاره کردیم که عملکرد این حسگر با ارسال نور مادون قرمز و دریافت داده مشخص خواهد شد.

سنسور باران پشت شیشه جلو نصب شده و اطراف آن را لایه‌ای سیاه پوشانده، ولی قسمتی کوچک برای ارسال و دریافت همچنان باز است و از همین ناحیه است که میزان بارش مشخص خواهد شد. با این اوصاف اگر قصد داشتید به هر دلیلی شیشه جلوی خودرو را تعویض کنید، باید به نصاب شیشه هشدار دهید که ماشین شما مجهز به چنین حسگری است. همچنین توجه کنید که آسیبی به آن وارد نشده باشد.

سنسور باران

وقتی با ماشین خود در حال حرکت هستیم، طبیعتاً نور به شیشه جلو برخورد می‌کند. سنسور باران نور مادون قرمز خود را با زاویه 45 درجه به‌سطح شیشه می‌فرستد و سپس تشخیص می‌دهد که چه میزان نور به آن بازتاب شده و همچنین معین می‌کند چه مقدار از سطح شیشه خیس شده است.

وقتی برف و باران به سطح شیشه برخورد می‌کنند نوری که از حسگر تابیده شده توزیع می‌شود و نور کمتری دوباره به سنسور برمی‌گردد و بدین ترتیب متوجه خواهد شد که چه مقدار از شیشه خیس شده و دستور می‌دهد برف‌پاک‌کن‌ها با سرعت لازم کار کنند. به عبارت دیگر هر چه نور کمتری به سنسور بازتابیده شود، به این معنی است که بارش باران شدت بیشتری دارد و نتیجه این‌که برف‌پاک‌کن‌ها سریع‌تر کار می‌کنند.

سنسور باران

حتی در برخی از خودروهای لوکس، سنسور باران در هماهنگی کامل با اتولایت کار می‌کند. برایتان حتما پیش آمده که شدت باران زیاد شده و دید کاهش یافته است. بنابراین وقتی شدت برف و باران افزایش می‌یابد نیاز به روشن شدن چراغ‌ها نیز بیشتر می‌شود. با این اوصاف در چنین ماشین‌هایی همزمان با به‌کار افتادن سنسور باران، اتولایت هم آغاز به کار خواهد کرد.

سنسور باران برای برف‌پاک‌کن‌های عقب

برخی خودروها در شیشه عقب هم برف‌پاک‌کن دارند. از جمله این ماشین‌ها می‌توان به هاچ بک‌ها و شاسی بلندها اشاره کرد؛ ولی اگر توجه کرده باشید سنسور باران با شیشه‌پاک‌کن‌های عقب هماهنگ نیستند. در واقع وقتی در حال رانندگی هستیم نیاز به شیشه عقب نداریم.

سنسور باران

اصولا شیشه عقب وقتی مهم است که قصد داریم دنده عقب حرکت کنیم، وگرنه دلیلی ندارد سنسور باران با برف‌پاک‌کن‌های عقب همزمان کار کنند. فقط در دنده عقب، برف‌پاک‌کن‌ها فعال می‌شود و به‌صورت هماهنگ با سنسور باران خواهد بود. سوال دیگری پیش می‌آید و آن این‌که چه خودروهایی مجهز به حسگر باران هستند؟

امروزه اغلب محصولات لوکس و گران‌قیمت مجهز به سنسور باران هستند. حتی مونتاژی‌های چینی بازار داخل کشور هم از این قابلیت بهره می‌برند. ایران خودرو و سایپا نیز در تلاش هستند تا محصولات جدید و به‌روز خود را به این آپشن مجهز کنند. محصولاتی نظیر بی ام و سری 7، بنز کلاس ای و رنو تالیسمان سنسور باران دارند.

سنسور باران

برخی مدعی‌اند پژو 206 و پژو 207 هم سنسور باران دارند، در حالی که این ادعا صحت ندارد. در این دو خودرو برف‌پاک‌کن با سرعت خودرو هماهنگ می‌شود و اگر سرعت زیاد شود، برف‌پاک‌کن نیز سریع‌تر عمل خواهد کرد. بنابراین این وعده، دروغ تبلیغاتی بیش نیست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*