خطرناک ترین افراد جهان در سال 2022

خطرناک ترین افراد اینترنت در سال 2022؛ ایلان ماسک هم در لیست است!

در اینجا به معرفی خطرناک ترین افراد دنیای اینترنت در سال 2022 می‌پردازیم که اقدامات خرابکارانه آنها باعث آسیب‌های کلان به فضای سایبری شد.

سال 2022 مملو از اتفاقات و هرج‌ومرج‌های مختلف در سطح جهانی بود. سربازان روسیه به اوکراین سرازیر شدند و به‌طور هم‌زمان این کشور را تحت حملات سایبری خود قرار دادند. یک صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال از هم فروپاشید و اعلام ورشکستگی کرد که در نتیجه آن میلیاردها دلار نابود شد. هم‌چنین یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های توزیع مواد مخدر در دارک وب، پس از تخریب توسط مجریان قانون، مجددا بازیابی شد و در کمال حیرت به فضای آنلاین بازگشت.

امسال هم‌چنین شاهد فروکش کردن ویروس کووید-19 و گذر از دوران پرحاشیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا بودیم. اما از سوی دیگر، فضا برای تهدیدهای جدید ولادیمیر پوتین، شی جین پینگ و کیم جونگ‌اون فراهم شد. در این میان، تهدیدهای دیجیتالی به اوج رسید و مجرمان سایبری بیش از هر زمان دیگری با قساوت و بی‌رحمی به حملات خود ادامه می‌دهند. وب‌سایت WIRED به رسم هر ساله خود، فهرستی از خطرناک ترین افراد سرشناس جهان در سال 2022 را منتشر کرده که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم. لازم به ذکر است که معیار وب سایت منبع، اینترنت بوده و در واقع این افراد از نگاه کاربران وب به عنوان خطرناک ترین های سال معرفی شده اند.

خطرناک ترین افراد و گروه های مداخله‌جو در اینترنت

1. سم بنکمن-فرید

سم بنکمن فرید - خطرناک ترین افراد جهان در سال 2022

دنیای ارزهای دیجیتال در طول عمر خود، با پولشویی، سرقت و جرایم مختلفی از جمله بازار مواد مخدر دارک وب گرفته تا میلیارد دلار سرقت شده از شرکت‌های رمزنگاری توسط هکرهای سرکش دست‌وپنجه نرم می‌کند. بااین‌حال، یکی از خطرناک ترین بازیگران کریپتو، برای مدت‌ها از دیده‌ها پنهان بود. در فروپاشی صرافی ارزهای دیجیتال FTX، سم بنکن-فرید که پیش‌تر به سمبل اعتبار و وجاهت بازار کریپتو تبدیل شده بود، اکنون به کلاهبرداری 8 میلیارد دلاری متهم شده است.

پیامدهای این ورشکستگی در حالی صنعت ارزهای دیجیتال را تحت‌الشعاع قرار داده که هنوز ابعاد فاجعه‌بار سوءمدیریت سرمایه‌های کاربران و معاملات غیرقانونی این صرافی به‌طور کامل آشکار نشده است. پلتفرم تحت رهبری بنکمن-فرید، بدون اطلاع سرمایه‌گذاران، مبالغ هنگفتی را به شرکت مادر خود به‌نام “Alameda Research” تزریق کرده بود که آن نیز به سرنوشت FTX دچار شد و اعلام ورشکستگی کرد.

2. ایلان ماسک – از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

ایلان ماسک - از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

ماجراجویی‌های این میلیاردر پرحاشیه، حداقل زمانی‌که تنها در حوزه تولید خودروهای برقی و موشک‌های فضایی فعالیت داشت، بی‌خطر و حتی موثر نیز به‌نظر می‌رسید. اما با تصاحب توییتر، نیمه تاریک ماسک به نمایش گذاشته شد و قدرت متزلزل ثروتمندترین مرد جهان، ناگهان به تهدیدی برای نظام اینترنت تبدیل شد.

او آزادسازی حساب کاربری افرادی که پیش‌تر دست به آشوب زده بودند را به‌ پای آزادی بیان نوشت و سپس با تصمیمی عجیب، کارمندان بخش نظارت بر محتوای توییتر را برکنار کرد. بااینکه توییتر برخلاف پیش‌بینی برخی پس از تصاحب ماسک، سقوط نکرده، اما ممکن است در حال تبدیل شدن به نسخه‌ای بدتر و ضعیف باشد.

3. شی جین‌پینگ

شی جین پینگ - از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور کنونی چین، موارد مختلفی از نقض حقوق بشر مانند بازداشت جمعی مسلمانان اویغور در سین کیانگ و سرکوب معترضان در هنگ‌کنگ را در کارنامه خود دارد. با هر موجی از سرکوب که تحت رهبری او شکل گرفت، محدودیت‌های دسترسی به اینترنت افزایش یافت تا پوشش اعتراضات در رسانه‌های اجتماعی به حداقل برسد.

در سال جاری اعتراض‌ها به قرنطینه‌های گسترده و اجباری چین با سرکوب آنلاین جدیدی همراه شد که به موجب آن حتی لایک کردن یک پست در مورد این اعتراض‌ها غیرقانونی تلقی شده و باعث منع کاربران از دسترسی به پلتفرم‌های آنلاین خواهد شد. شی جین‌پینگ که قدرتمندترین چهره دولت چین در دهه‌های اخیر بوده، سومین دوره ریاست حزب کمونیست چین را از مدتی پیش آغاز کرد. او به صراحت گفته که نفوذ دولت در اعماق زندگی دیجیتالی بزرگ‌ترین جمعیت اینترنتی جهان گسترش خواهد یافت.

4. نارندرا مودی – از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

نارندرا مودی - از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

در دوره مودی و حزب او به‌نام BJP، هند نیز با سرکوب گسترده فیزیکی و دیجیتالی اعتراضات، راه چین را در پیش گرفته است. در چند سال گذشته، دولت هند به‌طور موقت اینترنت را در منطقه درگیر کشمیر قطع کرد و با ممنوع کردن مجموعه بزرگی‌ از اپلیکیشن‌های مستقر در چین از جمله تیک‌تاک، تصمیم بر نظارت و تعدیل محتوای رسانه‌های اجتماعی را به گروهی سه نفره واگذار کرد.

این اقدام به‌عنوان آخرین گام در تلاش برای کنترل شدید پلتفرم‌ها عملی شده است. محققان امنیتی در سال جاری، از همکاری هکرها و پلیس پونا در هند برای افشا و دستکاری اطلاعات فعالان این کشور خبر دادند که نشان می‌دهد سرکوب دیجیتالی تا چه حد وحشتناک بوده است.

5. آژانس اطلاعات نظامی GRU

آژانس GRU روسیه

آژانس GRU روسیه سال‌ها است که به عنوان پناهگاهی برای برخی از تهاجمی‌ترین و خطرناک ترین هکرهای جهان فعالیت دارد. گروه‌های GRU موسوم به Sandworm و APT28 تنها در هفت سال گذشته دو خاموشی گسترده را در اوکراین ایجاد کردند و علاوه بر آن، عملیات هک و نشت اطلاعات را برای تحت تاثیر قرار دادن انتخاب ایالات متحده در سال 2016 نیز برعهده داشتند.

این گروه‌ها هم‌چنین با انتشار بدافزار Notpetya در سراسر جهان، باعث به‌وجود آمدن خسارتی 10 میلیارد دلاری شدند که با هدف آسیب به بازی‌های المپیک 2018 انجام شده بود. به‌موجب جنگ روسیه و اوکراین، آژانس GRU حملات بی‌شماری را برای از بین بردن داده‌های شبکه‌های دولتی و شرکتی اوکراین طراحی کردند که اغلب همراه با حملات فیزیکی توسط نیروهای روس انجام شد.

6. DeSnake – از خطرناک ترین افراد سال 2022 جهان در اینترنت

آلفابی

پس از آنکه بازار مواد مخدر دارک وب که AlphaBay نام داشت به‌طور کامل منهدم شد و جسد خالق آن، الکساندر کازز نیز در سلولی در زندان تایلند پیدا شد، همه تصور می‌کردند که این پرونده به‌پایان رسیده است. اما در تابستان سال گذشته، چهار سال پس از شکست عظیم AlphBay تحت فرمان یکی از بنیان‌گذاران خود که DeSnake نام دارد، مجددا راه‌اندازی شد.

تنها در فاصله یک سال، DeSnake، آلفابی را به صدر بازارهای مجرمانه دارک وب رساند. او در حال حاضر قوانین بیش‌تری را برای معامله در بازار سیاه خود در مقایسه با کیزز وضع کرده است. به‌عنوان مثال، فروش فنتانیل و ابزارهای باج‌افزار در این شبکه ممنوع اعلام شده است. بااین‌حال، آلفابی هم‌چنان یک بازار پرهرج‌ومرج و جنایی برای خرید مواد مخدر و داده‌های به‌سرقت رفته است که تعطیل کردن آن سخت‌تر از همیشه خواهد بود.

7. Lazarus – از خطرناک ترین سارقین اینترنتی سال 2022

لازاروس

کره شمالی در سال 2022 نیز خود را به‌عنوان مرتکب اصلی جرایم سایبری تحت حمایت دولت در جهان متمایز کرده است. هکرهای وابسته به دولت این کشور، هم‌چنان به سرقت صدها میلیون دلار دارایی از جمله ارزهای دیجیتال، از اهداف مختلفی در سراسر جهان ادامه می‌دهند. خبر بد اینکه، روند غارت دیجیتالی در کره شمالی نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه در سال جاری جهشی صعودی داشته است.

براساس گزارش تحلیلی Chainalysis، سارقان کره شمالی تنها در پنج ماه اول سال 2022، در حدود 840 میلیون دلار دارایی به‌دست آورده‌اند که بیش از مجموع سرقت‌های آنها در دو سال گذشته است. از این مقدار، 600 میلیون دلار تنها از یک سرقت به‌دست آمده است که صرف اهداف نظامی و بودجه‌های دولتی می‌شود.

8. Conti

گروه هکری کانتی

حملات باج‌افزاری در سال 2022 هم‌چنان تهدیدی بالقوه برای جهان به‌شمار می‌رود و هیچ گروهی به‌خوبی Conti این تهدید را به‌سوی اهداف مورد نظر نشانه نرفته است. در ماه‌های اول سال جاری، این گروه ده‌ها شرکت خصوصی و دولتی را مورد حملات خود قرار داد. فاجعه‌بارتر از همه، موجی از حملات سایبری فلج‌کننده این گروه بود که در سراسر کاستاریکا صورت گرفت و باعث تعطیلی 27 نهاد دولتی و خدمات پزشکی و در نتیجه اعلام وضعیت اضطراری در این کشور شد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین نیز، کونتی حمایت کامل خود را از تصمیم روس‌ها اعلام کرد، تصمیمی‌ که منجر به افشای اطلاعات گسترده‌ای از ارتباطات داخلی این گروه توسط یکی از اعضای ناراضی آن شد. هرچند پس از این اتفاق، Conti تعطیل شد، اما فعالیت‌های هکرهای آن احتمالا به‌صورت جداگانه ادامه داشته و هرج‌ومرج ناشی از حملات آنها هم‌چنان ادامه دارد.

9. $Lapsus

گروه هکری لاپسوس

لاپسوس نیز مانند کونتی، گروهی متشکل از هکرهای باج‌افزار است که البته اعضای آن نوجوانی کم‌ سن‌وسال هستند. در دسامبر 2021، لاپسوس با حمله سایبری به وزارت بهداشت برزیل در بحبوحه کووید-19، برای اولین بار وارد صحنه هک شد. از آن زمان به بعد، شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اوبر، اوکنا، راک‌استار گیمز، انویدیا، مایکروسافت، سامسونگ و وودافون نیز هدف خراب‌کاری‌های این گروه قرار گرفته‌اند.

در بهار سال گذشته، مجریان قانون بریتانیا هفت نظر از مظنونین عضویت در این گروه را دستگیر کردند که همگی 16 تا 21 ساله بودند. بااین‌وجود، هیچ مدرکی دال بر مجرم بودن آنها ثابت نشد و مظنونین بدون اتهام آزاد شدند و فعالیت‌های این گروه نیز ادامه یافت.

10. AP141 – از خطرناک ترین گروه های هکری جهان در سال 2022

گروه هکری APT41

برای سال‌ها، هکرهای چینی تمرکز ویژه‌ای بر سرقت اطلاعات و جاسوسی از افراد داشتند. اما اخیرا، گروهی به‌نام AP141 ثابت کرده که در زمینه حملات سایبری، شباهت‌های زیادی به مجرمان تحت حمایت دولت کره شمالی دارد. این گروه که وزارت دادگستری ایالات متحده آن‌را در کیفرخواستی به پیمانکار وزارت امنیتی دولتی موسوم به چنگدو 404 گره زده، برای سال‌ها به‌عنوان یک سازمان سایبری دولتی مطرح شده بود. تنها در ماه جاری، این گروه 20 میلیون دلار را از صندوق‌های امداد کووید-19 ایالات متحده به‌سرقت برده است.

درهمین‌حال، به‌گفته تحلیل‌گران، این گروه هم‌چنین در ده‌ها پروژه نفوذ با محوریت جاسوسی در سراسر جهان، طی سال جاری نقش داشته است. علی‌رغم آنکه وزارت دادگستری آمریکا هفت نظر از اعضای این گروه را در سال 2020 شناسایی و متهم کرد، اما اعضای آن هم‌چنان آزادانه به سرقت و جاسوسی ادامه می‌دهند.