سنسور اکسیژن خون اپل واچ

اتهام عجیب به اپل واچ: ساعت هوشمند اپل، نژادپرست است!

اپل به‌تازگی با شکایت دسته‌جمعی کاربرانی مواجه شده که ادعا می‌کنند دقت حسگر سنجش اکسیژن خون اپل واچ در افراد سیاه‌پوست ضعیف‌تر از حد معمول است.

فردی به‌نام الکس مورالس، به‌عنوان شاکی پرونده نژادپرستی اپل واچ مدعی شده که در فاصله میان سال‌های 2020 تا 2021، یک ساعت هوشمند اپل واچ خریداری کرده و با اینکه از ویژگی پالس اکسیمتر این ساعت مطلع بوده، اما از عدم کارکرد صحیح آن در افراد سیاه‌پوست متعجب شده است.

در دادخواست مطرح شده علیه اپل آمده است:

طی دهه‌های گذشته، گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن هستند که دستگاه‌های مجهز به حسگر پالس اکسیمتر، در اندازه‌گیری اکسیژن خون نژادهای غیرسفیدپوست، از دقت کم‌تری برخودار هستند.

اهمیت جهانی این سوگیری نژادی تا اواسط شیوع ویروس کرونا که با آگاهی بیش‌تری از نژادپرستی نهادینه شده در بسیاری از بخش‌های جامعه ایجاد شد، هرگز مورد توجه قرار نگرفته بود.

بر اساس دادخواست تنظیم شده علیه اپل، محققان نیز اهمیت بالینی سوگیری نژادی در داده‌های پالس اکسیمتر را که از طریق سوابق بیماران قبل و بعد از همه‌گیری کرونا به‌دست آمده را تایید کردند. در نتیجه، مبنا قرار دادن پالس اکسیمتری برای تریاژ بیماران و تنظیم سطح اکسیژن مکمل ممکن است بیماران سیاه‌پوست را در معرض افزایش هیپوکسمی قرار دهد.

اپل واچ

مورالس شکایت خود را در تاریخ 24 دسامبر (3 دی) و به‌ نمایندگی از دیگر شاکیان ساکن نیویورک که در بازه زمانی 2020 تا 2021 ساعت هوشمند اپل واچ را خریداری کرده بودند، تنظیم کرد. او هم‌چنین به نمایندگی از ساکنان ایالت‌های آلاسکا، آرکانزاس، آیداهو، آیووا، می‌سی‌سی‌پی، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، یوتا و وایومینگ نیز در چارچوب قوانین کلاهبرداری از مصرف‌کنندگان، علیه اپل شکایت کرد.

شکایت مربوط به نژادپرستی در حسگر اپل واچ، غول فناوری آمریکایی را به‌نقض صریح قوانین و هم‌چنین کلاهبرداری متهم می‌کند و مدعی شده که این شرکت قانون تجارت عمومی نیویورک و هم‌چنین قوانین ایالتی مرتبط با تقلب مصرف‌کننده را زیرپا گذاشته است.

تشخیص رنگ پوست در اپل واچ

در کمال تعجب، این اولین شکایت مطرح شده علیه ویژگی تشخیص پوست اپل واچ نیست. در سال 2015 نیز کاربران شکایتی را علیه اپل به دادگاه ارائه دادند که ادعا می‌کرد خالکوبی مشکی مچ دست با حسگر سنجش ضربان این دستگاه تداخل دارد.

اپل با تایید مشکل مربوط به تداخل ویژگی سنجش ضربان قلب و خالکوبی در می 2015، افزود:

تغییرات دائمی یا موقت مثل خالکوبی روی پوست شما می‌توانند بر عملکرد سنسور ضربان قلب تاثیر بگذارند. جوهر، الگو و تراکم برخی خالکوبی‌ها ممکن است نور را مسدود کنند و باعث اختلال در تشخیص دقیق این حسگر شوند.

مشکلات فوق، پیش از افزودن حسگر اکسیژن خون به ساعت هوشمند اپل‌واچ رخ داده بود. لازم به ذکر است که ویژگی سنجش اکسیژن خون از سال 2020 و با معرفی اپل واچ سری 6 به این محصول اضافه شد.