ایلان ماسک در سراشیبی سقوط؛ 200 میلیارد دلار سرمایه از دست رفت!

تنها ظرف مدت کوتاهی 200 میلیارد دلار از سرمایه ایلان ماسک از بین رفت تا ثروتمندترین فرد جهان با شیب بیشتری در سراشیبی سقوط قرار بگیرد!

پس از تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک، ظاهرا اوضاع این پلتفرم آن‌چنان که این میلیاردر جاه‌طلب انتظار داشت، خوب پیش نرفته است. از زمان خرید سهام این شرکت از ژانویه سال جاری، پیشنهاد خرید در آوریل و در نهایت خرید رسمی در اکتبر، دارایی خالص ماسک از 338 میلیارد دلار در سال گذشته به 139 میلیارد دلار کاهش یافته که حاکی از سقوط 200 میلیارد دلاری سرمایه او است.

این رقم قابل توجه در حالی از دست رفته که ایلان ماسک دارایی نقد چندانی در اختیار ندارد و به‌عنوان کارمند بدون مزد تسلا، هزینه‌های شخصی و سرمایه‌گذاری‌های تجاری او متکی به وام‌هایی است که از طریق رهن سهام تسلا به‌دست می‌آورد. اکنون که سهام این خودروسازی کاهش یافته، وضعیت او نیز دشوارتر از گذشت شده است.

نه‌تنها توانایی مالی ایلان ماسک در ماه‌های اخیر به‌شدت کاهش یافته، بلکه روش قبلی وی برای کسب درآمد از طریق قرض دادن سهام نیز غیرکارآمد شده است. به‌عبارت دیگر، با سقوط ارزش سهام تسلا، نه‌تنها دارایی ایلان ماسک، بلکه توانایی گردش سرمایه او نیز کاهش یافته است.

سرمایه ایلان ماسک

نمودار سقوط دارایی‌های ایلان ماسک

تاثیر کاهش قیمت سهام تسلا بر سرمایه ایلان ماسک

قیمت سهام تسلا در نوامبر سال گذشته به اوج خود رسید، اما پس از اینکه ماسک برای خرید توییتر وارد عمل شد، به‌تدریج کاهش یافت. تنها طی هفته گذشته، سهام این خودروساز 18 درصد افت داشت که مجموع ریزش آن را در سال 2022 به حدود 65 درصد رساند. در واقع ارزش بازار این شرکت در حدود 700 میلیارد دلار کاهش یافته است.

علاوه بر کاهش ارزش بازار تسلا، دارایی خالص ماسک نیز از 338 میلیارد دلار در سال گذشته به 139 میلیارد دلار کاهش یافته است. بااین‌حال، تاثیر کاهش ارزش سرمایه ماسک، چیزی بیش از افت دارایی است و امکان اتکا به سهام تسلا برای افزایش سرمایه با سقوط قیمت سهام نیز تضعیف شد.

بخشی از این اتفاق، به عادت‌های سرمایه گذاری ایلان ماسک نیز مرتبط است. او هیچ‌گاه به حفظ دارایی نقد معتقد نبوده و تنها به فروش یا رهن سهام تسلا و در ازای آن دریافت وام متکی بوده است. بااین‌حال، با کاهش قیمت سهام تسلا، روال قرض گرفتن پول نیز کارایی خود را از دست داده است.