قیمت گذاری خودروهای وارداتی

جزئیات قیمت گذاری خودروهای وارداتی

واردات خودرو آزاد شده و اولین محموله خودروها وارد کشور شده است. سوال مهمی که مطرح شده این است که نحوه قیمت گذاری خودروهای وارداتی چگونه است؟

واردات خودرو تقریباً آغاز شده، چرا که اولین محموله خودروهای خارجی چند روز پیش به گمرک رسیدند؛ ولی سوال مهمی که در خصوص عرضه محصولات وارداتی به بازار مطرح می‌شود، نحوه قیمت گذاری آنها است. به‌گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، نمی‌توان از بازار فعلی انتظار قیمت‌های مناسب و مقرون‌به‌صرفه داشت.

قیمت گذاری خودروهای وارداتی

می‌دانیم که طی یک ماه اخیر مشکلات معیشتی مردم مضاعف شده و دلار هر روز رکورد روز قبل خود را می‌شکند. بازار خودرو، مسکن و سکه و طلا راکد و کساد شده و فروشنده و خریدار منفعل رفتار می‌کنند. ارزان‌ترین خودروی حال حاضر بازار کشورمان پراید است که همین چند روز پیش تا سقف 250 میلیون تومان قیمت گذاری شد.

با این اوصاف در چنین بازاری که ارزان‌ترین خودرویش 250 میلیون تومان است، چطور می‌توان انتظار واردات خودروی خارجی با قیمت معقول و منصفانه و البته اقتصادی داشت؟ منظورمان از خودروی مقرون‌به‌صرفه چیست؟ به‌اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، در بازار ملتهب کنونی امیدی به درست شدن اوضاع نباید داشته باشیم و باید بدانیم که گره کور صنعت خودرو به این راحتی باز نخواهد شد.

قیمت گذاری خودروهای وارداتی

نزدیک به یک سالی می‌شود که وزارت صنعت، معدن و تجارت و نمایندگان مجلس و دولت به دنبال آزادسازی واردات هستند. حتی وقتی طرح واردات خودرو به نتیجه رسید و تصویب شد، مسئولان بسیاری از جمله بانک مرکزی، شروع به سنگ‌اندازی کردند تا بلکه مانع خروج ارز از کشور شوند.

با همه پستی و بلندی‌های مسیر واردات خودرو شاهد ورود اولین محموله محصولات خارجی طی هفته اخیر بودیم. به هر حال سوال مهم در مقطع کنونی برای مشتریان این است: سازوکار و فرآیند قیمت گذاری خودروهای وارداتی چگونه خواهد بود؟ آیا تصمیم عرضه در بورس و کشف قیمت است یا قیمت گذاری دستوری؟

همچنین بخوانید:

خودروهای وارداتی چه زمانی به خریداران تحویل داده می‌شوند؟

در حال حاضر در انبارهای گمرک حدود 22 دستگاه خودروی کیا از جمله اسپورتیج و سراتو دپو شده‌اند تا مراحل ورود به بورس را طی کنند. می‌دانیم که این تعداد خودرو برای واردات زیاد نیست، ولی آغاز آزادسازی واردات به‌شمار می‌رود. به هر حال به‌گفته مقامات بالادستی، مردم نباید تصور ورود صدها هزار دستگاه خودروی خارجی داشته باشند، چرا که این وعده به‌هیچ‌وجه عملیاتی نخواهد شد.

یکی از ادعاهای اساسی این است که برخی از خودروهای وارداتی قیمت‌های بالاتری از نرخ مصوب در آیین نامه واردات دارند. آیا این ادعا صحت دارد؟ علاوه بر این، گفته شده برندی باید محصولاتش وارد کشورمان شود که نمایندگی خدمات پس از فروشش به‌طور گسترده خدمت‌رسانی کنند؛ در حالی که این شرایط نیز مهیا نیست!

قیمت گذاری خودروهای وارداتی

مهدی دادفر در پاسخ به سوالات مذکور بیان داشته، این‌طور نیست که دو شرط مذکور در آیین‌نامه نقض یا نادیده گرفته شده باشد. خودروهای وارداتی در چارچوب آیین نامه هستند. به‌عبارت دیگر محصولاتی وارد کشور شده و خواهد شد که قیمت فوب آنها زیر 20 هزار یورو است و قرار نیست ماشینی بیش از این قیمت وارد بورس کالا شود.

دادفر همچنین تأکید کرد نمایندگی‌های خدمات پس از فروش در حال حاضر در کشور وجود دارند و می‌بایست خدمات مورد نیاز را به مشتریان ارائه دهند. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو همچنین در واکنش به سوالی پیرامون واردات خودرو و تأثیر آن بر کاهش التهابات بازار و کاهش قیمت‌ها گفته:

امیدوار هستیم که روند واردات ادامه‌دار باشد، اما چندان هم به آن خوشبین نیستیم و بعید است تأثیری هم در بازار داشته باشد. این‌که تصور کنیم قیمت‌ها پایین خواهد آمد، شوربختانه واقعیت ندارد.

مسئله مهم دیگر صنعت و بازار خودرو در اوضاع و احوال کنونی، قیمت‌های افسارگسیخته و بدون عنانی است که روز به روز افزایش می‌یابند. متاسفانه هیچ‌یک از مسئولان مربوطه مسئولیت قیمت‌های بالای بازار آزاد را گردن نمی‌گیرند و حتی صحبتی در این‌باره نمی‌شود. به‌معنای واقع کلمه، این اتفاق فاجعه‌ای بزرگ برای کشور و اقتصاد خواهد بود.

همچنین بخوانید:

هیوندای کونا مدل ۲۰۲۲ ؛ از سیر تا پیاز کراس اور جدید کره‌ای‌ها برای ایران

قیمت گذاری خودروهای وارداتی

به‌هر حال باید یکی از اعضای کابینه دولت پای تریبون بیاید و درباره قیمت‌های ترمز بریده سخنرانی کند. همچنین باید هم‌اکنون از مخالفان طرح واردات خودرو به‌وضوح پرسید که آیا مخالفت با ورود خودروهای خارجی، ارمغان خاصی برای کشور و صنعت خودرو داشته است؟ آیا قیمت‌ها کنترل شده و تیراژ تولید افزایش یافته است؟

همان‌طور که مهدی دادفر به‌خوبی اشاره کرده، ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروی تولید داخل 250 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و دیگر خودرویی ارزان‌تر از پراید وجود ندارد. جالب اینجاست که در مجلس شورای اسلامی، نماینده‌های مخالف قصد دارند سیدرضا فاطمی امین را استیضاح کنند و از او درباره افزایش بی‌رویه قیمت‌ها سوال بپرسند.

بارها به‌طرق گوناگون از دولت خواسته شده جلوی واردات آزاد مانع‌تراشی نشود و قیمت‌های محصولات داخلی آزاد شود تا نتیجه را ببینیم؛ اما هر بار به روش‌های مختلفی این تصمیم زیر پا گذاشته شده است. به‌گفته دادفر قرار نیست خودروهای وارداتی با قیمت زیر نیم میلیارد تومان وارد بازار شوند.

مثلا فرض کنید خودروی چینی دیگنیتی پرایم در بازار فعلی یک میلیارد و 780 میلیون تومان قیمت دارد و بعد انتظار داریم واردکننده، خودروی میتسوبیشی ASX را زیر 500 میلیون تومان قیمت‌گذاری کند. این اقدام هیچ‌گاه عملی نخواهد شد و مضحک است.

قیمت گذاری خودروهای وارداتی

همچنین بخوانید:

تخصیص ارز واردات گوشی به خودرو و واردات ماشین کارکرده؛ طرح جدید مجلس برای کنترل بازار خودرو

وزیر صمت پاسخ می‌دهد

به‌گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت پایه را مشخص می‌کند و این سازمان هزینه‌های واردات و غیره را در نظر می‌گیرد؛ در این‌صورت رانت قیمتی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، فاطمی امین تأکید کرد واردات نسبت به سال های گذشته تغییری اساسی یافته و آن این‌که جز با انتقال دانش و فناوری نخواهد بود. وی همچنین افزود:

چون عرضه خودرو بخشی از نقدینگی جامعه را جمع می‌کند، تحلیل می‌کنیم عرضه گسترده خودرو داخلی یا وارداتی به جذب پول و نقدینگی به این سمت کمک می‌کند. این خودروها از ۸ هزار دلار قیمت دارد و قیمت ریالی آن تعیین خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*