بازار جهانی موبایل

سامسونگ بالاتر از اپل، پیشتاز بازار جهانی موبایل است

سامسونگ در سه ماهه سوم سال 2022، فاصله خود را با رقیب اصلی، اپل حفظ کرد تا همچنان پیشتاز بازار جهانی موبایل باشد.

موسسه کانترپوینت، تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت بازار جهانی موبایل را منتشر کرد که مطابق انتظار، سامسونگ در آن پیشتاز است. البته این داده‌ها، به سه ماهه سوم سال اختصاص دارد؛ زمانی که هنوز اعضای خانواده آیفون 14 عرضه نشده بودند. احتمالا در سه ماهه پایانی 2022 که با ورود گوشی های جدید اپل به بازار همراه بوده، کمپانی آمریکایی گوی سبقت را از رقبا ربوده است؛ اتفاقی که در فصل پایانی سال‌های 2020 و 2021 هم رخ داد.

اما از ابتدای ماه ژوئیه تا پایان سپتامبر، مانند دوره سه ماهه پیش از آن، سامسونگ با داشتن سهم 21 درصدی در بازار گوشی های هوشمند، برتری خود را حفظ کرد. چهار رتبه بعدی هم به اپل (16 درصد)، شیائومی (13 درصد)، اوپو (10 درصد) و ویوو (9 درصد) رسید. سهم گوگل، سونی، وان پلاس، ریلمی و برندهای ریز و درشت دیگر را باید در آن 31 درصد باقیمانده جستجو کنید.

ناگفته نماند که فروش گوشی های سامسونگ در این بازه زمانی نسبت به دوره قبل، 5 درصد افزایش یافت و به بیش از 64 میلیون دستگاه رسید؛ اما در قیاس با سه ماهه سوم سال 2021، حدود 8 درصد اُفت کرد.

این آمار نزولی، برای کل صنعت گوشی های هوشمند هم صادق است. در واقع از سال 2014 به بعد، فروش گوشی در سه ماهه سوم هیچ سالی به اندازه سال 2022 کم نبود. با مجموع فروش 301 میلیون دستگاه در این بازه، کاهش 12 درصدی در مقیاس سالانه ثبت شد؛ هر چند که نسبت به سه ماهه دوم سال جاری، 2 درصد رشد کرد.

به باور هارمیت سینگ والیا، تحلیلگر ارشد کانترپوینت: «اعتماد مشتریان تحت تاثیر مسائلی مانند جنگ روسیه و اوکراین، تنش سیاسی بین آمریکا و چین، فشارهای تورمی، ضعیف شدن ارزهای ملی و هراس از بحران اقتصادی، سست شده و همه این‌ها روی میزان تقاضا اثر منفی گذاشته است».

البته هنوز جای خوش‌بینی در بازار وجود دارد؛ چرا که سری آیفون 14 پرقدرت ظاهر شده و محبوبیت گوشی های منعطف گلکسی رو به افزایش است. بنابراین، شاید آمار فروش سه ماهه چهارم سال 2022، به 400 میلیون دستگاه هم برسد؛ رقمی که به دوران پیش از همه‌گیری کرونا تعلق دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*