مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

مرموزترین گنج های کشف شده در سال 2022؛ از طلاهای وایکینگ‌ها تا سکه‌های باستانی مصری‌ها

در این مطلب به معرفی 10 مورد از مرموزترین گنج های کشف شده در سال 2022 می‌پردازیم که قدمت برخی از آنها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد.

در طول قرن‌ها، انسان‌ها طلا و نقره را به جواهرات، سکه‌ها و سایر اقلام خیره‌کنده تبدیل کرده‌اند. برخی از این اشیاء براق قیمتی همراه با اجساد مدفون و برخی دیگر نیز در گذر زمان گم شده‌اند. بااین‌حال، در فاصله صدها تا هزاران سال بعد، باستان‌شناسان با حفاری آثار برجای مانده، بسیاری از آنها را کشف کرده‌اند. در ادامه به 10 مورد از مرموزترین گنج های کشف شده در سال 2022 می‌پردازیم.

مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

1. حلقه وایکینگ

حلقه وایکینگ

زمانی‌که یک زن در نروژ بسته‌ای از جواهرات ارزان قیمت را در یک حراج آنلاین خرید، انتظار چیزی بیش از چند لباس سرگرم‌کننده برای پوشیدن را نداشت. در عوض، او با تحویل بسته، یک حلقه وایکینگ طلایی بزرگ که از رشته‌های فلزی پیچ خورده ساخته شده بود را کشف کرد.

زن نروژی انگشتر را به باستان‌شناسان نشان داد و آن‌ها بر اساس سبک آن، اثر باستانی مذکور را قدمت‌گذاری کردند. به‌گفته کارشناسان، این حلقه احتمالا به یکی از حاکمان قدرتمند وایکینگ‌ها در حدود هزار سال پیش تعلق داشته است.

2. کشف ذخیره‌ای از سکه‌های باستانی در حین بازسازی آشپزخانه

مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

بازسازی عادی یک آشپزخانه، منجر به کشف گنجینه‌ای از سکه‌های طلا شد که در زیر تخته‌های چوبی خانه‌ای متعلق به قرن هجدهم در بریتانیا مدفون شده بود. این گنجینه شامل 260 سکه طلا متعلق به سال‌های 1610 تا 1727 میلادی است و ارزش آنها در حدود 290 هزار دلار برآورد می‌شود.

3. سکه‌های طلای بیزانسی – از مرموزترین گنج های کشف شده 2022

سکه های طلای بیزانسی

باستان‌شناسان با حفر یک ذخیره‌گاه طبیعی در شمال فلسطین اشغالی، گنجینه‌ای متشکل از 44 سکه طلا که مربوط به امپراتوری بیزانس (حدود 330 تا 1453 پس از میلاد) بود را کشف کردند. این سکه‌های گرانبها به دوران سلطنت امپراتور فوکاس (602 تا 610 پس از میلاد) و امپراتور هراکلیوس (610 تا 641 پس از میلاد) تعلق دارند. به‌نظر می‌رسد صاحب احتکار این گنجینه را پیش از فرار از دست سربازان مسلمان که در سال 635 پس از میلاد این منطقه را فتح کردند، دفن کرده باشد.

4. سکه‌های طلا و نقره در نزدیکی معبد مصری

مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

در هزاره گذشته، انباری از سکه‌های طلا و نقره در زیر زمینی نزدیک به معبد مصری دفن شده بود. این سکه‌های مربوط به دوران حکومت اسلامی است که از سال 610 پس از میلاد تا قرن سیزدهم در آنجا ادامه یافت. این سکه‌های دارای تنوع بالایی هستند که از جمله آنها می‌توان به 286 سکه نقره پادشاهان و پادشاهی‌های آن زمان، سکه‌های طلا، سکه‌ای از ارمنستان کنونی که در زمان پادشاهی لئو در قرن سیزدهم ضرب شد و سکه‌های برنزی و برنجی از امپراتور عثمانی اشاره کرد.

5. نقاب خاکسپاری طلایی – از مرموزترین گنج های کشف شده 2022

نقاب خاکسپاری

مقبره 3000 ساله یک نجیب‌زاده در مرکز چین امروزی، با گنجینه‌ای غنی شامل یک ماسک خاکسپاری که یکی از قدیمی‌ترین اشیای طلایی یافت شده در این منطقه است، کشف شد. به‌گفته محققان، این ماسک به اندازه‌ای بزرگ است که صورت یک بزرگ‌سال را بپوشاند و ممکن است به‌عنوان نمادی برای جسم طلایی فاسدنشدنی شخص متوفی ساخته شده باشد.

6. گردنبندی از جنس طلا و سنگ گارنت

مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

مقبره یک زن عالی‌رتبه که طی قرن هفتم در انگلستان دفن شده بود، به‌همراه یک گردنبند خیره‌کننده ساخته شده از طلا، سنگ گارنت و آویزهای سکه رومی کشف شد. محل دفن شامل دو صلیب چشم‌گیر بود که نشان می‌دهد این شخص قرون وسطایی احتمالا یکی از اولین رهبران زن مسیحی بوده است.

7. کشف سکه طلا با تصویر حک شده از امپراتور به قتل رسیده روم

سکه های طلا

طی عملیات حفاری در سال 2022، یک سکه طلای بسیار کم‌یاب کشف شد که تصویر یک امپراتور روم کشته شده در مجارستان را نشان می‌دهد. قدمت این سکه به قرن سوم پس از میلاد بازمی‌گردد و بر روی آن چهره امپراتور ولوسیانوس حک شده که حدود دو سال قبل از آنکه به قتل برسد، همراه با پدرش حکومت می‌کرد. از آنجاکه دوره سلطنت ولوسیانوس بسیار کوتاه بود، سکه‌هایی با طرح او بسیار کم‌یاب هستند.

8. کشف کمربند طلای باستانی در مزرعه چغندر – از مرموزترین گنج های کشف شده 2022

مرموزترین گنج های کشف شده سال 2022

یک کشاورز چغندر در جمهوری چک، به‌طور غیرمنتظره‌ای یک ورق طلای مچاله شده را در زمین خود کشف کرد. باستان‌شناسان پس از بررسی این اثر نتیجه گرفتند که گنج کشف شده احتمالا قسمت جلوی یک کمربند چرمی است که مربوط به عصر برنز در حدود 2500 سال پیش است.

به‌گفته باستان‌شناسان، دایره‌های متحدالمرکزی که بر روی ورقه‌ طلا تزئین شده‌اند، ممکن است نشان دهنده نظم کیهانی باشند. مشخص نیست که این کمربند متعلق به چه کسی بوده، اما بدون شک به فردی عالی‌رتبه تعلق داشته است.

9. انگشتر مصری که خدای سرگرمی را نشان می‌دهد

انگشتر مصری

یک دفینه 3300 ساله از مصر باستان شامل تعدادی از جواهرات ارزشمند از جمله یک حلقه طلا با حکاکی «خدای سرگرمی» کشف شد. این خدای بس، اغلب به‌صورت یک کوتوله که معمولا در حین پخش موسیقی و خوش‌گذرانی است، به تصویر کشیده می‌شد. بااین‌حال، بس به محافظت از زنان در هنگام زایمان نیز شناخته شده بود. باستان‌شناسان هم‌چنین یک گردن‌بند طلا و یک انگشتر با کتیبه مصری که «بانوی زمین» نام دارد را پیدا کردند، اما هویت زنی که کتیبه به آن اشاره دارد هنوز مشخص نیست.

10. سکه کمیابی که تصویر شارلمانی بر روی آن حک شده است

سکه شارلمانی

تعداد کمی از پرتره‌های گرانبهای شناخته شده از شارلمانی وجود دارند که در طول زندگی او به تصویر کشیده شده‌اند. بااین‌حال، یکی از آنها بر روی یک سکه کمیاب 1200 ساله کشف شد. این سکه به کلکسیون یک کشاورز رسیده بود که ذخیره ارزشمند خود را به نوه‌اش واگذار کرد. وقتی نوه او سال‌ها بعد سکه را بررسی کرد و آیتم شارلمانی را در وب‌سایت eBay به فروش گذاشت، موزه‌داران آلمانی فرصت خرید آن‌را پیدا کردند.

تصویر شارلمانی (حکومت 768 تا 814 پس از میلاد) بر روی سکه‌‌ای که به دناریوس معروف است، شبیه به یک امپراتور روم با کلاه و لباس ژنرال رومی حک شده است، هرچند که امپراتوری روم غربی قرن‌ها قبل از هم فروپاشیده بود. بااین‌حال، به‌دلیل آنکه واتیکان به‌تازگی او را در روز کریسمس سال 800 پس از میلاد تاج‌گذاری کرده بود، به‌عنوان نمادی مناسبتی تصویر او را بر روی سکه حک کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*