فونیکس FX

مقایسه فونیکس FX پریمیوم با فونیکس FX اکسلنت ؛ تفاوت در چیست؟

فونیکس FX پریمیوم و فونیکس FX اکسلنت به‌عنوان دو محصول جدید مدیران خودرو اخیرا معرفی شدند؛ اما میان این دو تیپ فونیکس اف ایکس چه تفاوتی وجود دارد؟

شرکت مدیران خودرو به‌تازگی از شاسی بلند فونیکس FX در دو تیپ پریمیوم و اکسلنت پرده برداشت و قصد دارد آنها را به‌زودی به بازار عرضه کند. این دو شاسی بلند جدید مدیران خودرو از طراحی ظاهری بسیار به‌روز و مدرن بهره می برند و از لحاظ آپشن و مشخصات فنی نیز در سطح مناسبی قرار دارند؛ اما میان این دو تیپ فونیکس اف ایکس چه تفاوتی وجود دارد؟

مقایسه فونیکس FX پریمیوم با فونیکس FX اکسلنت

بخش طراحی بیرونی

فونیکس FX

فونیکس FX پریمیوم با فونیکس FX اکسلنت از لحاظ طراحی ظاهری بیرونی هیچ تفاوتی ندارند. شرکت چری این دو خودرو را طبق ترند روز صنعت خودرو طراحی کرده و آن را برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو گوانگجو چین در سال 2021 به‌معرض نمایش درآورد.

فونیکس FX

در نمای جلوی این خودرو شاهد یک جلوپنجره بزرگ هستیم که دو طرف آن به چراغ‌های LED باریک ویژه روشنایی در روز متصل شدند. همچنین طراحان، چراغ‌های اصلی را داخل یک قاب با چراغ‌های مه‌شکن قرار دادند و روی سپر نصب کردند. نصب دیفیزور مشکی روی سپر جلو نیز یکی دیگر از ویژگی‌های طراحی نمای جلو محسوب می‌شود.

فونیکس FX

در نمای کناری نیز زاویه زیاد خط سقف جلب توجه می‌کند که باعث شده این خودرو به شاسی بلندهای کوپه شبیه شود. همچنین طراحان با هدف حفظ سادگی در این بخش از خطوط شکسته زیادی استفاده نکردند. استفاده از رینگ‌های بزرگ به‌همراه رنگ تیره و خطوط قرمزرنگ داخل آن و رکاب توانسته نمای جذابی را به‌وجود آورد. از سایر ویژگی‌های طراحی این بخش می‌توان به مشکی بودن ستون‌ها و سقف و همچنین برجستگی گلگیرها اشاره کرد.

فونیکس FX

در نمای عقب فونیکس FX نیز شاهد طراحی هماهنگ با نمای جلو و کناری هستیم. طراحان برای این بخش چراغ‌های اصلی به‌هم پیوسته با گرافیکی جذاب را در نظر گرفتند. از سایر جزئیات طراحی این بخش می‌توان به شیشه عقب با زاویه زیاد و در صندوق با خطوط شکسته اشاره کرد. ضمن این‌که دیفیوزر عقب این خودرو نیز دارای دو خروجی دوگانه اگزوز است.

بخش طراحی داخلی

همانند بخش بیرونی، فونیکس FX پریمیوم با فونیکس FX اکسلنت در بخش طراحی داخلی نیز کاملا در یک سطح قرار دارند. طراحان برای کابین این شاسی بلند از طراحی جذاب و مدرن استفاده کردند و هنگام ورود به کابین شاهد یک صفحه‌نمایش بزرگ مالتی‌مدیا با صفحه‌کلاستر دیجیتال هستیم که دارای طرح یکپارچه هستند. فرمان Dکات و غربیلک سه‌شاخه با کلیدهای کنترلی از سایر ویژگی‌های این بخش محسوب می‌شوند.

fownix

طراحان برای داشبورد میانی از یک لیور دنده الکتریکی استفاده کردند که باعث شده یک فضای خالی زیر کنسول میانی ایجاد شود. این خودرو فضای مناسبی را برای سرنشینان فراهم می‌سازد و به‌همین دلیل برای خانواده‌ها در مسافت‌های طولانی گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. همچنین متریال استفاده شده در این خودرو نیز در سطح بسیار مناسبی قرار دارد.

مشخصات فنی فونیکس FX

fownix

تفاوت اصلی فونیکس FX پریمیوم با فونیکس FX اکسلنت به مشخصات فنی آنها مربوط می‌شود. اکسلنت به‌عنوان نسخه پایه فونیکس FX و پریمیوم به‌عنوان تیپ بالاتر این شاسی بلند جدید مدیران خودرو محسوب می‌شوند. فونیکس FX اکسلنت به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن‌متر را تولید کند. یک گیربکس اتوماتیک CVT با شبیه‌سازی 9 سرعت نیز قدرت تولیدی از موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

تیپ اکسلنت به ازای هر 100 کیلومتر حدود 7.1 لیتر سوخت مصرف می‌کند که البته می‌توان برای آن دو حالت رانندگی اکو و اسپرت را نیز انتخاب کرد. سیستم تعلیق فونیکس FX اکسلنت در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم است. این نسخه از لحاظ مشخصات فنی در سطح فونیکس تیگو 7 پرو و ام وی ام ایکس 55 پرو قرار دارد.

فونیکس FX پریمیوم به یک موتور 1.6 لیتری TGDI مجهز شده که می‌تواند قدرتی برابر با 197 اسب بخار و گشتاور 290 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس 7 سرعته دو کلاچه شرکت گتراک نیز قدرت تولیدی از این پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودرو از سه حالت، نرمال، اکو و اسپرت بهره می‌برد و به ازای هر 100 کیلومتر مصرف سوخت 7.8 لیتری را به همراه دارد. سیستم تعلیق تیپ پریمیوم در جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی‌لینک است که به‌واسطه آن سرنشینان سواری نرم‌تری را تجربه خواهند کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی

فونیکس FX اکسلنت و پریمیوم در بخش امکانات نیز در سطح یکسانی قرار دارند و میان آنها در این بخش اختلافی وجود ندارد. از این رو مشتریان با خرید تیپ پایه یا همان اکسلنت این خودرو نیز به امکانات مناسبی در سطح تیپ پریمیوم دسترسی خواهند داشت. ضمن این‌که این خودرو جزو خودروهای چینی با ایمنی بالا محسوب می‌شود؛ چرا که در تست‌های موسسه ایمنی یورو انکپ توانسته 5 ستاره ایمنی را کسب کند.

fownix

از امکانات این شاسی بلند می‌توان به چراغ‌های LED، کروز کنترل تطبیقی، سامانه رانندگی خودران سطح 2.5، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، رادار خطی، رادار نقطه کور، سنسور باران، سنسور نور، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، 6 ایربگ هوای 10 نقطه‌ای، رینگ آلومینیومی 18 اینچی دو رنگ، ترمز اضطراری اتوماتیک، سامانه اخطار برخورد از جلو، فرمان‌پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

ضمن این‌که این خودرو از امکانات دیگری نظیر نورپردازی کابین، در صندوق عقب برقی، سانروف، سیستم صوتی سونی، شارژر وایرلس موبایل، اتوهلد، ترمز پارک برقی، دسته دنده الکتریکی، نمایشگر مالتی‌مدیا لمسی، دوربین 360 درجه، فرمان کمکی برقی، سردکن و گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، سیستم پاکسازی هوای کابین و تهویه اتوماتیک دو کاناله بهره می‌برد.

قیمت و زمان عرضه

مدیران خودرو در دی ماه فروش فونیکس FX اکسلنت را آغاز می‌کند و در بهمن ماه نیز نسخه پریمیوم آن را به مشتریان عرضه خواهد کرد. ضمن این‌که مدیران خودرو عرضه دو نسخه دیگر این شاسی بلند شامل مدل دو دیفرانسیل و مدل پلاگین هیبرید در سال 1402 را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

مدیران خودرو برای تیپ اکسلنت این خودرو قیمت 1 میلیارد و 280 میلیون تومان را در نظر گرفت، اما قیمت نسخه پریمیوم را اعلام نکرده است. البته به‌نظر می‌رسد نسخه پریمیوم حدود 10 تا 15 درصد گران‌تر از نسخه پایه باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*