پلاک سوم

پلاک سوم تا پایان سال به خودروها می‌آید + جزئیات

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام این‌که پلاک سوم تا پایان سال به خودروها می‌آید، به تشریح جزئیات این طرح پرداخت.

سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اعلام این‌که به‌زودی طرح نصب پلاک سوم اجرا می‌شود، گفت نصب پلاک سوم روی خودروها اقدام اثربخشی خواهد بود که اجرای آن الزامی است. در واقع این طرح تکلیف قانونی سال 84 بوده که به دلایل مختلف اجرا نشده است؛ اما از وقتی که به‌عنوان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا منصوب شدم، اجرای این طرح را در دستور کار خود قرار دادم.

جزئیات اجرای طرح پلاک سوم 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در خصوص اجرای این طرح بیان کرد هم‌اکنون مرحله تولید نرم افزار در حال انجام است. در مرحله بعدی نیز چیپ‌های ویژه‌ای در زیر شیشه و آیینه خودرو نصب خواهند شد. در همین راستا دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت برای تولید چیپ اعلام آمادگی کردند که به‌کمک آنها می‌توان این طرح را بدون وابستگی ارزی به انجام رساند.

پلاک سوم

هادیانفر در ادامه با اشاره به این‌که در این طرح مشکلاتی نیز وجود دارد، گفت دستگاه خواننده این چیپ‌ها یا چیپ ریدر یکی از مواردی است که باید تامین شود که البته تهیه آنها در دستور کار قرار گرفته است.

فواید اجرای این طرح

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در خصوص فواید نصب پلاک سوم نیز گفت پلاک سوم در کشف خودروهای سرقتی بسیار موثر خواهد بود. همچنین در مورد پلاک‌های مخدوش و دستکاری نشده نیز کارآمد بوده و پلیس بدون کنترل تمام اجزای خودرو می‌تواند اصالت آن را تایید کند. در حال حاضر پلیس برای تایید اصالت باید با بالا زدن کاپوت شماره شاسی آن را بررسی کند، اما به‌واسطه این طرح، افسران پلیس در کنار خیابان با دستگاهی که در دست دارند می‌توانند پلاک را اسکن کرده و مشخصات را بررسی کنند.

هادیانفر افزود برخی از رانندگان اعلام می‌کنند که پیامک جریمه در صورتی برای آنها صادر شده که آنها در آن محل نبوده‌اند و پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود فردی پلاک را مخدوش کرده و به‌همین دلیل مشکلاتی را برای سایر افراد به‌وجود می‌آورد. از این رو اجرای طرح پلاک سوم از مخدوش کردن پلاک‌ها و جرایم مربوط به این تخلف نیز جلوگیری خواهد کرد.

زمان اجرای طرح پلاک سوم

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا در خصوص زمان اجرای این طرح نیز بیان کرد سعی داریم طرح پلاک سوم را تا پایان سال 1401 به اجرا برسانیم و فاز نخست آن به مرحله اجرا برسد. گفتنی است پلاک سوک یک چیپ ویژه حاوی اطلاعات مورد نیاز خودرو نظیر VIN بوده که در زیر شیشه جلو و زیر آینه خودرو نصب خواهد شد. افسران پلیس نیز می‌توانند با دستگاه ویژه خود اطلاعات آن را بخوانند و به مشخصات مالک و خودرو دسترسی پیدا کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*