بازار ارزهای دیجیتال

روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال

تجارت ارزهای دیجیتال یک فعالیت به سرعت در حال رشد است که احتمالاً طی چند سال آینده مورد پذیرش سازمان های بیشتری قرار خواهد گرفت.

معاملات ارزهای دیجیتال تفاوت‌های مهمی با سایر معاملات دارند که عبارتند از، در دسترس بودن 24 ساعته معاملات، ماهیت جهانی متفاوت بازار و نقش قوی رسانه‌های اجتماعی و رویدادهای مرتبط به عنوان عوامل تعیین کننده روند قیمت. نکته مهمی که وجود دارد این است که روانشناسی و بازار ارزهای دیجیتال با یکدیگر ادغام شده و مفهومی کلیدی تحت عنوان روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال را ارائه می‌کنند. در این مقاله، به آموزش روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال و تاثیرات آن بر روند بازار و عملکرد معامله‌گر پرداخته و استراتژی‌های محافظتی و آموزشی که برای جلوگیری از آسیب به سرمایه‌گذاران می‌باشند را مورد بحث قرار می‌دهیم.

روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال یکی از سریع‌ترین بازارهای در حال رشد حال حاضر در جهان می‌باشد که بررسی‌های انجام‌شده از صرافی‌های مختلفی مانند صرافی تتر نشان می‌دهد، صدها هزار نفر هر ماه در پلتفرم‌های صرافی برای معامله رمزارزها ثبت‌نام می‌کنند. عوامل مختلفی وجود دارند که در این حوزه نقش کلیدی را ایفا می‌کنند که یکی از آن‌ها روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال است. چرا که طرز فکر یک معامله‌گر به اندازه تسلط او بر مهارت های تحلیلی و پژوهشی برای موفقیت او حیاتی است. با این حال، بسیاری از افراد به این مسائل روانشناسی نهفته در طبیعت انسان و موثر در تجارت، توجهی ندارند. مهم‌ترین مولفه‌ای که در ورود و فعالیت در بازار رمزارزها باید مورد توجه قرار گیرد، شناخت بازار ارزهای دیجیتال از جنبه روانشناختی است؛ چرا که در صورت عدم شناخت و توجه به آن، افراد فعال در این حوزه ضررهای بسیار سنگینی را متحمل خواهند شد. برخورداری از دانش کافی در زمینه معامله رمزارزها و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال تنها لازمه یک معامله موفق نیست، بلکه نکته مهم دیگری نیز برای آشنایی با آن وجود دارد که آن شناخت بازار از لحاظ روانشناسی می‌باشد. برای درک بهتر و آموزش روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال، باید فاکتور تجربه را مد نظر قرار دهیم.

تحلیلگران و معامله‌گران حرفه‌ای و با تجربه معمولا از اهمیت احساس به هنگام معامله غافل شده و تصور می‌کنند که صرف داشتن تجربه و دانش تجزیه و تحلیل می‌تواند منجر به کسب سود از تجارت شود. این در صورتی است که اگر نتوان با احساسات خود مقابله و آن‌ها را کنترل کرد، ممکن است تحت کنترل آن‌ها تصمیمات نادرستی گرفته شود. روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال به وضعیت عاطفی و روانی یک معامله‌گر اشاره دارد که بر تصمیمات تجاری آنها تأثیر می‌گذارد و حالت ذهنی یک معامله‌گر را نشان می‌دهد که بر اقدامات تجاری آنها تأثیر می گذارد و موفقیت او را تعیین می‌کند. به عبارت بهتر طرز فکر شما تعیین می‌کند که چگونه سود و زیان خود را در بازار کریپتو مدیریت کنید. تصمیم‌گیری از روی هیجانات و احساسات می‌تواند برای موفقیت کسب و کار مضر باشد.

چالش‌های روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال

 بازار ارزهای دیجیتال

معاملات کریپتو چالش‌های روانی مختلفی برای معامله‌گران ایجاد می‌کنند. معامله گران مسائلی مانند ترس از دست دادن فرصت‌های بزرگ، شک در مورد استراتژی‌ها، حرص و طمع، ناامیدی و اضطراب را تجربه می‌کنند که همه این موقعیت‌ها منجر به بروز مسائلی می‌شود که در نهایت بر عملکرد معامله‌گران تأثیر می‌گذارد. برخی از این چالش‌ها در زیر توضیح داده شده‌اند.

  1. از دست دادن سرمایه؛ هیچ کس نمی‌خواهد سرمایه خود از دست دهد و زمانی که آن را از دست می‌دهد احساس بدی دارد. با این حال، این طرز فکر برای یک معامله‌گر روزانه نمی‌تواند صادق باشد؛ چرا که یک معامله گر هر چقدر هم که در تجارت توانمند باشد، بخشی از تراز تجاری خود را از دست خواهد داد. اما اکثر معامله‌گران تازه‌کار این واقعیت را به‌خوبی درک و مدیریت نمی‌کنند.
  2. جهت گیری اشتباه؛ اکثر افراد به دلایل اشتباهی مانند داشتن انتظارات سود غیر واقعی وارد معامله می‌شوند. برخی اخبار و اطلاعات اشتباه باعث شده بسياري باور كنند كه معامله‌گری روند و طرحي سريع است که یک شبه می‌توان به سودهای کلان دست پیدا کرد. در نهایت نیز اکثر آنها تمام سرمایه خود را از دست داده یا از مواجه با واقعیت شوکه می‌شوند.
  3. کسب درآمد؛ داشتن تجارب موفق محدود نیز بر روانشناسی معاملات تأثیر می‌گذارد. این تجارب منجر می‌شوند بسیاری از معامله گران احساس کنند که در تجارت بسیار توانمند هستند. بنابراین برای توانمندتر شدن تلاشی نکرده و فراموش می‌کنند که تجارب موفق برای همیشه دوام نمی‌آورند.
  4. فرصت‌های تجاری بی پایان؛ بازار ارزهای دیجیتال همیشه در حال فعالیت است. فرصت‌های کسب سود نیز در آن پایان ناپذیر است. معامله‌گران، اغلب در این تله می‌افتند و فکر می‌کنند می‌توانند در همه زمان‌ها و در همه شرایط بازار معامله کنند. اما در دسترس بودن 24 ساعته و نوسانات بازار باعث می‌شود بسیاری از معامله گران روزانه بیش از حد معامله انجام دهند.
  5. شایعات و اخبار نادرست؛ اخبار و نظرات رسانه‌های اجتماعی بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارند. این نظرات به‌راحتی معامله‌گران تازه‌کار را تحت تاثیر قرار داده و بر تصمیمات تجاری آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اما اتخاذ تصمیمات تجاری بر اساس شایعات و اخبارهای نادرست هرگز نتایج خوبی ندارد. چرا که احساسات را تشدید کرده و باعث می‌شود معامله گران از ترس این‌که شکست نخورده و کنار گذاشته نشوند، به طور مداوم معامله کنند و در نهایت سرمایه خود را از دست بدهند.
  6. ترس؛ ترس یکی از احساسات رایجی است که در روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال بر روند معاملات و عملکرد معامله‌گران تاثیر می‌گذارد. اغلب معامله گران از این‌که ضرر کنند ترس دارند و به همین دلیل با برخی ریسک‌های معقول مواجه نمی‌شوند. همچنین در زمان‌هایی که بازار ارزهای دیجیتال روند نزولی به خود می‌گیرد، معامله‌گران دچار ترس و اضطراب شده و به‌سرعت سرمایه خود را از بازار خارج می‌کنند. اما علم روانشناسی بازار ارز دیجیتال می‌تواند به ما کمک کند که احساس ترس را شناخته و راه‌های کنترل آن را بیاموزیم. این علم می‌تواند به معامله‌گران امید و انتظار را آموزش داده و آنها را به تأمل و محاسبه منطقی وادار کند.

تغییر احساسات در دوره‌ها و روندهای مختلف بازار ارزهای دیجیتال

همان‌طور که می‌دانید، بازار ارزهای دیجیتال ثابت نبوده و فراز و فرود‌های بسیاری را تجربه می‌کند. طبق روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال، زمانی که یک بازار در روند صعودی قرار می‌گیرد، معامله‌گران سه نوع احساس خوش‌بینی و امید، طمع و اعتماد به نفس را تجربه می‌کنند. روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال بیان می‌کند که احساسات در بازار اثر چرخشی دارند. به این صورت که احساسات مثبتی که در بازار وجود دارند، با بالا رفتن قیمت‌ها مثبت‌تر و سیر صعودی می‌گیرد. برخی اوقات این احساسات مثبت منجر به ایجاد یک حباب قیمتی می‌شود که اکثر معامله‌گران به این امید که بازار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، کورکورانه و بی‌منطق اقدام به معامله می‌کنند. برای مثال در صورتی که قیمت یک ارز دیجیتال مانند تتر افزایش می‌یابد، حس امنیت در کاربران ایجاد شده و سبب مثبت‌تر شدن احساسات معامله‌گران می‌شود. در نهایت این امر می‌تواند به اشتیاق بیشتر به خرید تتر منجر شود. اما گاهی نیز می‌تواند با شکست مواجه شود. روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال، مفهومی است که در روند بازار و وضعیت احساسات معامله‌گران تاثیر گذاشته و می‌تواند دلیل اصلی تغییر بازارهای مالی و سود و ضرر معامله‌گران شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*