۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

۱۰ اشتباهی که همه ما موقع وبگردی انجام می‌دهیم

اگر به روزی چندین ساعت وبگردی عادت دارید، در اینجا به بررسی ۱۰ عادت اشتباهی می‌پردازیم که می‌تواند شما را با خطرات مختلفی مواجه کند.

بسیاری از ما ساعت‌ها در طول روز از اینترنت استفاده می‌کنیم و در آن می‌چرخیم. اگر اگر زمان زیادی را صرف وبگردی می‌کنید، پس آیا این منطقی نیست که مطمئن شوید همه چیز را به‌درستی انجام می‌دهید؟ بی‌شک چند اشتباه ساده می‌تواند گشت‌و‌گذار ما در وب را خراب کند.

منظور ما از خراب شدن، همه‌چیز است. اخطار ما از کم شدن سرعت تماشای سایت‌ها تا آسیب‌پذیر شدن در برابر ویروس‌ها و هکرها را در بر می‌گیرد. واقعیت این است که وب‌گردی درست نیازی به تلاش زیادی نخواهد داشت. بلکه رعایت کردن نکاتی خیلی کوچک است که شاید بسیاری از کاربران از آن‌ها اطلاع ندارند و همین گریبانشان را می‌گیرد.

تجربه وبگردی امن‌تر و بهتر با این نکات ساده

اگر شما هم می‌خواهید بهترین تجربه گردش در سطح وب را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم حتماً نکات زیر را رعایت کنید.

۱. نسبت به بروزرسانی های مرورگر خود بی‌اهمیت نباشید

احتمالاً تا به‌حال متوجه نوتیفیکیشن پاپ‌آپی شده‌اید که هنگام انتشار یک بروزرسانی جدید برای مرورگرتان روی صفحه ظاهر می‌شود. البته اگر از کاربران گوگل کروم باشید متوجه این موضوع نخواهید شد. چرا که گوگل بروزرسانی‌ها را در پس زمینه مدیریت خواهد کرد.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

بروزرسانی‌های مرورگر برای دو دلیل مهم منتشر می‌شوند: اضافه کردن قابلیت‌های جدید و برطرف کردن نواقص و ایرادات نسخه‌های قبلی. ویژگی‌های بزرگ معمولاً در بروزرسانی‌های اصلی ارائه می‌شوند که به‌طبع حجم بالاتری دارند. اما بروزرسانی‌هایی که تغییرات جزئی و کمی را به‌همراه دارند، وقت‌گیر نیستند و در عرض چند ثانیه اعمال خواهند شد.

آن‌ها چجور تغییراتی هستند؟ یک نوع از آن‌ها وصله زدن به حفره‌های امنیتی است. نوع دیگر به‌طور مثال بهبود تجربه کاربری مثل جلوگیری از مصرف بیش از حد حافظه و بهبود عملکرد برنامه است. بنابراین توصیه می‌کنیم همیشه به‌سراغ آخرین نسخه از مرورگر خود بروید و آن را بروزرسانی کنید. مگر اینکه دلیل خوبی برای انجام ندادن این کار (مثل حذف ویژگی مورد علاقه شما از نسخه بعدی) داشته باشید.

۲. کوکی‌ها را از همه جا قبول نکنید

شما احتمالاً پیشتر در مورد کوکی‌ها شنیده‌اید؛ اما شاید ندانید دقیقاً آن‌ها چه هستند و چه اهمیتی دارند. اگر می‌خواهید به‌خوبی حریم خصوصی‌تان را در وب محافظت کنید، توصیه می‌کنیم مقاله کوکی وب سایت چیست و چه تأثیری روی حریم خصوصی آنلاین شما دارد؟ را بخوانید.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

به عبارت ساده‌تر، کوکی‌ها فایل‌هایی هستند که وقتی از یک سایت بازدید می‌کنید، روی کامپیوتر شما ایجاد می‌شوند. این فایل‌ها اطلاعات ذخیره شده شما را مثل داده‌های لاگین، حمل می‌کنند و در ذاتاً مضر نیستند. با این حال می‌توانند در مسیرهای خطرناکی مثل نظارت روی رفتار شما در سطح وب مورد استفاده قرار بگیرند.

آنچه که باید انجام دهید، قبول کردن کوکی‌ها از سایت‌های معتبر و رد کردن آن‌ها از طرف سایت‌های تبلیغاتی یا دیگر دامنه‌هایی است که در مورد فعالیت آن‌ها اطلاع کافی ندارید.

۳. طرز فکر «برای من اتفاق نمی‌افتد» را کنار بگذارید

استفاده از ابزارهای امن، باعث می‌شوند بیشتر امنیت شما حفظ شود؛ اما امنیت بیشتر به ذهنیت و نگرش فرد بستگی دارد تا ابزاری که از آن استفاده می‌کند. این یعنی اگر همه کارها را به‌درستی انجام دهید، ولی رفتار متکبرانه‌ای داشته باشید، می‌تواند باعث شود در معرض خطر قرار داشته باشید.

اولین کاری که باید بکنید، نصب یک اپلیکیشن آنتی ویروس است. آنتی ویروس‌های رایگانی وجود دارد و برنامه‌های پیش‌فرض امنیتی مثل Windows Security کار خودشان را به‌خوبی انجام می‌دهند. پس حتماً از آن‌ها استفاده کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید مراقب آن‌ها باشید، کلاهبرداری‌ها هستند. فریب خوردن در اینترنت آسان است؛ به‌همین خاطر هرگز نباید گارد «من هیچ‌وقت گول نمی‌خورم» به خودتان بگیرید. شما ممکن است هنگام خرید اینترنتی با کلاهبرداری مواجه شوید. برای همین باید بیشتر در مورد نشانه‌ها و علائم کلاهبرداری بدانید و بتوانید آن‌ها را تشخیص دهید.

۴. با تب‌های زیاد فضا را شلوغ نکنید

«صفحه را باز کنید و بعداً آن را بخوانید». این عادت بسیاری از ما در هنگام وبگردی است. معمولاً ما عادت داریم لینک‌های داخلی سایت‌ها را در زبانه‌های جدیدی باز کنیم. ولی با این کار فقط شما ده‌ها زبانه فعال دارید که روی عملکرد مرورگر وب اثرگذارند.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

ساده‌ترین کاری که می‌توانید برای این کار انجام دهید، استفاده از تب‌های گروهی است. گروه تب، یک راهکار ساده برای جلوگیری از بارگیری بیش از حد تب‌ها در تمام مرورگرهای مدرن است که به شما اجازه می‌دهد بر اساس موضوع و وب‌سایت مورد نظر، بتوانید لینک‌ها را در دسته‌بندی‌های متفاوتی از یکدیگر قرار دهید. یا آنکه آن‌ها را ذخیره کنید تا بعداً مفصل بخوانید.

۵. بیش از حد از پلاگین‌ها استفاده نکنید

پلاگین‌های مرورگرها با ارائه امکانات جدید یا بهبود امکانات فعلی، باعث بهبود تجربه وبگردی شما می‌شوند. پلاگین‌هایی مانند بررسی و آنالیز غلط‌های تایپی، مدیریت رمزعبور، دانلودکننده ویدیو و غیره بای مرورگرهای وب منتشر شده است.

آیا می‌دانستید پلاگین‌ها در خودشان چیزی مثل اپلیکیشن دارند که اجرا می‌شود و وقتی فعال می‌شوند از حافظه و رم دستگاه شما برای بقا استفاده می‌کنند؟ بنابراین اگر از پلاگین‌های زیادی استفاده می‌کنید، این می‌تواند باعث کند شدن سرعت وبگردی شما شود.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

شما فقط باید از پلاگین‌هایی استفاده کنید که واقعاً به آن‌ها احتیاج دارید و سپس پلاگین‌هایی که معمولاً از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را غیرفعال یا پاک کنید. پلاگین‌هایی که باعث تغییر تم و ظاهر مرورگر وب شما می‌شوند نیز تأثیر به‌سزایی روی کند شدن سرعت مرورگرها می‌شوند.

۶. در شبکه‌های وای فای عمومی از VPN استفاده کنید

یک VPN می‌تواند آدرس آیپی شما را از جلوی چشم سایت‌هایی که به آن‌ها سر می‌زنید پنهان کند تا به‌صورت ناشناس از وب استفاده کنید. در واقع VPN به شما یک IP مجازی خواهد داد که کسی از طریق آن نمی‌تواند خود حقیقی شما را ردیابی کند. بنابراین در جاهایی مثل اماکن عمومی یا کافه‌ها که اینترنت رایگان را ارائه می‌کنند، می‌توانید از وی‌پی‌ان‌ها استفاده کنید.

وی پی ان

البته برای استفاده از یک وی‌پی‌ان لزوماً نیازی به نصب نرم افزار هم نیست. افزونه‌های رایگانی وجود دارد که این قابلیت را از طریق راه سریع‌تری در اختیار شما می‌گذارند.

۷. از رمزعبور مشابه بدون احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده نکنید

رمزهای عبور ضعیف، یکی از بزرگ‌ترین مقصران دزدی‌ها و هک‌های آنلاین هستند. شما همیشه باید از رمزعبور قدرتمندی استفاده کنید. و اگر هم مطمئن نیستید یک رمز عبور قوی، چه رمزی است، توصیه می‌کنیم مقاله با این ترفند، قوی ترین پسورد جهان را بسازید و هکرها را فراری دهید! را بخوانید. اگر هم تصور می‌کنید یک پسورد از خاطرتان می‌رود، می‌توانید از برنامه‌های مدیریت رمزعبور روی گوشی یا کامپیوتر خود استفاده کنید.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

اما شما می‌توانید یک پله فراتر رفته و اکانت‌های خودتان را با استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای امن‌تر از گذشته کنید. در این روش، شما برای ورود به یک اکانت کدی را روی گوشی تلفن خود دریافت خواهید کرد که این باعث افزایش امنیت شما خواهد شد.

۸. روی تمام لینک‌ها و تبلیغات کلیک نکنید

هکرها از روشی به‌نام اسپافینگ (یا جعل) برای ساختن لینک‌ها و ایمیل‌های فیک استفاده می‌کنند. این نوع حملات عمدتاً متوجه کاربران وب می‌شود. آن‌ها معمولاً از تبلیغات در صفحات وب یا خدمات موبایل با مضمون ارائه امکانات رایگان یا دریافت کد تخفیف استفاده می‌کنند.

۱۰ اشتباه هنگام وبگردی

زمانی که روی چنین لینک‌ها یا تبلیغاتی کلیک کنید، هکرها و ویروس‌ها راهی برای دزدی اطلاعات شما پیدا خواهند کرد. بنابراین مهم است که هرگز روی لینک‌های مشکوک کلیک نکنید.

۹. در فروشگاه‌های اینترنتی نامعتبر اطلاعات کارت بانکی‌تان را وارد نکنید

کارت‌های بانکی، خرید اینترنتی را آسان کرده‌اند. با این حال اگر از سایت نامعتبری خرید کنید، ممکن است پشت پرده آن‌ها بازیگران بدی باشند که بی‌صبرانه منتظر وارد کردن اطلاعات کارت بانکی شما و سپس دزدی از حساب‌تان هستند.

کارت اعتباری

بنابراین توصیه می‌کنیم تا زمانی که از ماهیت یک سایت اینترنتی مطمئن نشدید، هرگز از آن خرید اینترنتی انجام ندهید.

۱۰. بیش از حد در شبکه‌های اجتماعی مطلب به‌اشتراک نگذارید

شبکه‌های اجتماعی مزیت‌های فراوانی دارند، اما گاهی اوقات هم می‌توانند خطرناک شوند. به‌طور مثال شما نمی‌توانید بفهمید که آیا کسی در حال ردیابی و تعقیب شما است یا خیر. اگر محتوای زیادی را در شبکه‌های اجتماعی عضو شده به‌اشتراک بگذارید (مثلاً تصاویری از اماکنی که می‌روید، جایی که زندگی می‌کنید و غیره)، این می‌تواند شما را به‌دردسر بیاندازد.

بیشتر بخوانید:

هکرهای کره شمالی در تلگرام ، پول شما را می‌دزدند!

گرگ‌های درنده‌ای در اینترنت هستند که زندگی شخصی مردم را زیر نظر می‌گیرند و از آن‌ها سواستفاده می‌کنند. بنابراین همیشه به‌درستی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنید و اطلاعات مالی، عادت‌ها یا محل زندگی خودتان را فاش نکنید. توصیه می‌کنیم تا حد امکان غریبه‌ها را از اکانت خود در شبکه‌های اجتماعی دور نگه دارید تا فقط آشنایان شما حاضر باشند.

وبگردی امن را تجربه کنید

وبگردی در اینترنت چیزی است که هر روز انجام می‌دهیم. بنابراین وقتی مزیت‌های آن را می‌دانید، مهم است که از معایب آن هم مطلع شوید تا توی دام تبهکاران نیفتید. ما در بالا به بررسی نکاتی پرداختیم که به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. امیدواریم نکاتی که در این مقاله بررسی کردیم، برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد و آن‌ها را با اعضای خانواده و دوستانتان هم به‌اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*