افزایش قیمت گوشی

به لطف دولت، افزایش قیمت گوشی های موبایل در ایران قطعی است

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه گفت افزایش حقوق و عواض گمرکی باعث افزایش قیمت گوشی های موبایل در بازار خواهد شد.

دولت در لایحه بودجه سال 1402 حقوق گمرکی گوشی های زیر 600 دلار را دو برابر کرد و حقوق گمرکی و عوارض گوشی های بالای 600 دلار را نیز از 12 به 15 درصد افزایش داد. در همین راستا طبق گفته عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه، افزایش حقوق گمرکی باعث افزایش قیمت گوشی های موبایل خواهد شد.

جزئیات افزایش قیمت گوشی های موبایل

حقوق ورودی و رویه تجاری واردات موبایل خارجی بالای 600 دلار طبق بند «ط» تبصره 7  لایحه بودجه 1402 از 12 درصد (برای سال جاری) به 15 درصد (برای سال آینده) افزایش پیدا کرد. در همین راستا احسان بیات، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه اعلام کرد به‌واسطه لایحه بودجه سال 1402، گوشی های موبایل بالای 600 دلار 3 درصد با حقوق و عوارض گمرکی بیشتری وارد بازار می‌شوند و به‌همین میزان قیمت آنها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

قیمت گوشی

بیات در ادامه به دو برابر شدن حقوق و عوارض گمرکی گوشی های موبایل زیر 600 دلار اشاره کرد و گفت افزایش حقوق گمرکی، قیمت این گوشی‌ها را نیز افزایش خواهد داد؛ برای مثال یک کالای 100 دلاری در سال جاری با 4 درصد حقوق گمرکی روانه بازار می‌شود، اما در سال آینده این نرخ از 4 درصد به 8 درصد رسیده است. از این رو یک گوشی 100 دلاری به‌دلیل افزایش حقوق و عوارض جدید حدود 150 تا 200 هزار تومان گران‌تر به بازار عرضه خواهد شد.

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه فناوران رایانه با اعلام این‌که افزایش حقوق گمرکی برای واردات مشکلی ایجاد نخواهد کرد، گفت افزایش حقوق گمرکی و عوارض فقط باعث افزایش قیمت تمام شده گوشی‌ها می‌شود و رویه واردات تا هنگامی که نوع ارز تغییر پیدا نکند با مشکلی مواجه نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*